Citace:
Jste úplně vedle, při frontálním výkladu, který bude následovat zkoušení nabiflovaných přednesených dat, je úplně jedno, zda žáci umí xyz, protože biflovat nazpaměť může kdokoliv cokoliv...
Máte pravdu, na variantu učitele, kterému je jedno, že vlastně nic neučí, jsem nepomyslel. Měl jsem na mysli běžnější situaci, kdy jsou žáci dostrkání, nebo přibržděni na určitou úroveň, aby to lépe vyhovovalo těm, kteří se snaží řídit vzdělávací proces.
Citace:
A proto všichni krasoduši, kteří bojují za naprostou volnost, proti kladení nároků a odmítají kontrolu výstupů, jsou těmi nejčelnějšími bojovníky za rozkvět biflování v této zemi.
Co si představit pod pojmem "naprostá volnost"? Je opakem "nevolnost", svázanost, určenost, jednostrannost, unifikovanost?
Jestli by "naprostá volnost" byla něco, co bude pomáhat lépe naplňovat cíle vzdělávání, klidně se jí zastanu, ale nemyslím si, že tudy vede cesta. Ta často bývá mezi dvěma extrémy, někde poblíž středu.
Co se mých žáků týče, tam kde mají více volnosti mají i více osobní zodpovědnosti. Pokud není dost osobní zodpovědnosti, mají méně volnosti. Nikoliv jako trest, ale jako přístup, který vede k větší spokojenosti, jejich i mé. Někteří žáci opravdu raději volí jasně dané učivo, než aby měli chuť si hledat vlastní cestu.
Zcela určitě nejsem proti kladení nároků a neodmítám kontrolní výstupy. Jde však o to, jak jsou tyto mechanismy a pomocné nástroje použity. Uklidnil jsem vás? Teď už nepatřím mezi ty, strašlivé, byť nevědomé, bojovníky za rozkvět biflování?
Mimochodem, nikdy jsem po žácích nechtěl, aby se některé vědomosti učili nazpaměť, byť tím nechci zatracovat přínos této dovednosti. Kdysi, když ještě neměli ve většině domácností vlastní počítače a téměř nikde neměli přístup k Internetu jsem je vedl k psaní přehledných zápisků do sešitů. Nenutil jsem je, aby si sešity vedli, jen jsem některé poznatky/texty doporučoval k zaznamenání. U testů i při zkoušení tyto sešity mohli libovolně používat. Ne, že bych je já sám potřeboval hodnotit a známkovat, ale jednak "se to muselo" a pro některé to byla užitečná zpětná vazba. Někteří s menším sebevědomím viděli že úkoly dobře zvládnout, někteří s přehnaně velkým sebevědomím zjistili, že to není až tak easy.
Mám za to, že v reálném životě, když budou potřebovat vyřešit nějakou úlohu, nebudou zuřivě okusovat nehty, tužky a vzpomínat, jak to v té škole říkali, ale že použijí své poznámky, vyhledávače, slovníky, překladače, encyklopedie, diskuze, ..., a že se vhodným způsobem doberou k vynikajícímu, nebo alespoň dostačujícímu, výsledku.
Navíc si myslím, že když nějaké znalosti budou v životě potřebovat a opakovaně používat, že si je přirozeně zapamatují, nebo alespoň přeformátují do jim vyhovujícího celku, který jim usnadní používání.
Toliko k biflování.