Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
A jak do toho všeho zapadají gramotnosti
Správný podnět. Kdysi si vedla diskuse, jak je to s
ICT gramotností ve vztahu k
ICT kompetencím. Tehdy i nyní zastávám názor, že gramotnost zahrnuje základní kompetence. Takže dnes by mělo být standardem, aby žák základní školy prokázal svou ICT gramotnost.
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Řekl bych, že očekávané výstupy oboru musí v sobě obsahovat vzdělávací cíle oboru, které v sobě obsahují strategické vzdělávací cíle.
Souhlasím a také dle mého názoru platí, že kvalita strategie nemůže být spojena se standardy (chvála bohu ani procesů, natož pak výstupů). Takže vzdělávací standardy lze fakticky spojit se vzdělávacími obory - zbývá tedy otázka, zda je budeme opírat o vzdělávací cíle oboru nebo o očekávané výstupy + zda se budeme soustředit na cílové standardy nebo na evaluační.
Radek Sárközi píše:
Pokud se má měnit za 2 roky RVP ZV, pak je zbytečné tvořit v tomto roce Standardy ke starému RVP, které by platily vlastně jen rok! Opustil bych tedy myšlenku tvořit Standardy a soustředil bych se na revizi RVP ZV.
Dvě poznámky:
1. Můj podnět nesměřoval ke specifikaci oborových standardů, ale vyjasnění si pojmu
vzdělávací standard a jeho role v našem vzdělávacím systému.
2. I když podporuji soustředění se na revizi RVP ZV, nesouhlasím s opuštěním myšlenky diskutovat nad oborovými standardy, které vycházejí z platného RVP ZV. A to ze dvou důvodů:
- pedagogové všech oborů (nejen Ma, ČJ, AJ) je začnou brát v potaz a zaujmou k nim určitý postoj;
- nalezne-li se konsensus nad jejich podobou, pak to může být hodnotný zdroj pro revizi.