Dobrý den,
jsem členkou pracovního týmu, který "spolupracoval" na úpravách Standardů pro český jazyk pro 1. st. ZŠ. Sleduji diskusi a mám jako vždy stejný pocit: kritiků mnoho, ale lidí na práci málo. Diskuse má být podle mého názoru věcná a konkrétní. Toto je takové povídaní, co by se mohlo a nemohlo, ale nic dalšího. Na úpravách jsme s kolegyní s praxe, byť se to možná někomu nezdá, strávily hodiny času. Máme bohaté zkušenosti, já jsem např. učila na všech stupních škol. Příkladové úlohy, které uvádíme, máme ověřené dlouholetou praxí. Mají sloužit především těm, kteří si nevědí rady a mohli by mít na "slabší žáky" vysoké nároky (což mohu doložit příklady z výuky na VŠ). Kvalitnímu a tvořivému učiteli bohatě stačí jasně a zřelelně formulované indikátory. Také mě velmi překvapuje, že zde v diskusi vystupují lidé, kteří byli součástí pracovního týmu, nerespektovali zásady spolupráce, které byly stanoveny, práci odevzdali "nehotovou" a ještě pozdě. Výsledek vidíte sami. Indikátory, které níže popisujete, jsou toho dokladem. Celkově mám z výsledků práce dojem, že se prostě někteří členové týmu rozhodli práci "sabotovat". Velice mi to vadí, ale bohužel je skutečnost.
Radek Sárközi píše:
Také si myslím, že diskuze nemá sloužit k tomu, aby někdo po autorech Standardů opravoval jejich chyby a dělal práci za ně... Měli dát MŠMT najevo, že to v takovém termínu nestihnou kvalitně udělat!
Pozorný autor si jistě uvědomí, že následující indikátor není příliš měřitelný:
Citace:
ČJL-9-2-07
Žák v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí
Indikátory
1. žák ve svých písemných projevech nedělá základní pravopisné chyby
Pozorný autor si jistě všimne, že např. u tohoto OVO chybí v indikátorech celá část o frazémech:
Citace:
ČJL-9-2-02
Žák rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
Indikátory
1. žák vybere slova, která jsou slovotvorně příbuzná
2. žák k danému slovesu doplní slovesa odvozená
3. žák napíše, jak se nazývá krajina ??? tomu nějak nerozumím
4. žák rozliší i vytváří slova složená
5. žák nahradí vyznačená slova přejatá českými ekvivalenty
6. žák vybere z nabídky slovo přeneseného pojmenování
7. žák prokáže znalost významu přeneseného pojmenování
8. žák ovládá zásady tvoření slov
A že autoři byli líní vytvářet ilustrativní úlohy ke všem osmi indikátorům...