Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 146 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: pát 03. kvě 2013 21:07:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Pro upřesnění: "Přiznám se, že mě standardy až tak nezajímají, zvláště když se dají do švp "zapracovat" vložením jako příloha." - stále doufám, že jde jen o dobrovolné či doporučené užití pro ty, kteří si nevědí rady s kurikulem. Přece mě nemůže nikdo nutit, abych podle toho učila?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: pát 03. kvě 2013 21:57:12 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Proč vlastně nejsou uvedena "správná" řešení ilustrativních úkolů, abychom viděli přesněji, kam autoři směřují?

Např. ČJL-9-3-06.1: Co jsou běžné (a neběžné) literární žánry?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: sob 04. kvě 2013 8:31:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Podíval jsem se na tu úlohu, o které píše Ondřej Hausenblas, a "zaujala" mě tam jiná věc: "Použitá ukázka: Čítanka pro 4. ročník (Nová škola) – J. Werich: Král měl tři syny". Standard tady (ne)nápadně učitelům vnucuje konkrétní učebnici, ačkoliv použitý text Jana Wericha přece nepochází z této učebnice, ale z jeho knížky!

Ano, můžeme text Standardu, který byl vytvořený narychlo, formálně vložit do ŠVP jako přílohu. Ale jaký to má smysl? O co bude výuka se Standardem v ŠVP lepší než bez něj?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 8:01:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 25. říj 2011 19:22:31
Příspěvky: 15
Zkusme místo negativismu hledat i pozitiva. Věci se kterými nic neuděláme jsou:
1) RVPZV platí ve stávající verzi a nyní se nemění OV natož celková vize RVP.
2) OV jsou někdy psány velmi obecně a každý si v nich mohl najít své.
3) Za zadání práce na standardech nemohou jejich tvůrci, to jsou obyčejní učitelé, kteří na nich pracovali v šibeničních termínech a nebyla to určitě jednoduchá práce.
4) Velkým problémem byla také autorská práva na obrázky a ukázky ve standardech.
Takže ta pozitiva:
1) Některé OV se podařilo zkonkretizovat, co vlastně je minimální míra kterou bych měl děti naučit.
2) Pro nás, co chceme učit věci jinak, něco navíc atd. se dostal do ruky argument - naučím co říkají standardy a v čase navíc, který mi určitě zůstane, mohu dělat co já (potažmo škola) považujeme za důležité.
3) Standardy naštěstí nedefinovaly OV po jednotlivých ročnících a nedefinovaly metody a vzdělávací strategie - stále nám zůstala svoboda. (Uvidíme jak dlouho)
4) Standardy mohou sloužit i jako "vnitřní kontrola školy" stávajícího ŠVP, zda v části učiva nebylo něco zapomenuto.
Je ale otázkou co bude dále. Předpokládám že revize RVP bude závislá na politické situaci a tom kdo vyhraje za rok volby a kdo ji vlastně bude dělat. Jestli RVP bude změněno u utvoří se jednotné osnovy pro všechny a běda, jestli někdo bude učit zlomky v šesté třídě, když přece patří do třídy sedmé.
Některé obory si určitě zásadní změnu zaslouží. Tvůrci OV z ICT určitě nemohli před x lety předpokládat stávající vývoj a změna v oblasti ICT je obrovská. Na to by měl reagovat nový RVP, ale jestli to bude a jakým způsobem.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 8:42:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 21. zář 2010 15:06:49
Příspěvky: 81
Dobrý den všem,
stejně jako kolega Brdička jsem členem pracovní skupiny, která zodpovídá za Standardy ICT. Ohledně úvodní informace mám jedno upřesnění - tyto texty by měly uvedeny u finální verze.

K tématu bych měl mnoho podnětů k diskusi. Dovolím si však jeden zásadní - o jaké standardy se jedná a k čemu mají sloužit.
Tuto otázku jsme položili hned v úvodu naší práce a ukazuje se, že v této oblasti nemáme jasno. Z toho pak vyplývají další hrozby a rizika, jako například obtížná komunikace s odbornou veřejností (natož širokou).
Nalezení odpovědi na tuto otázku má o to větší váhu, že problematika "ověřitelných standardů" je jedním z hlavních směrů rozpracované Strategie vzdělávání do roku 2020.

Při této klíčové nejasnosti jsme při práci na standardech (zvláště pak dynamického oboru ICT) měli dosti omezené mantinely. Přesto se snažíme našimi indikátory dát učitelům najevo, že si s balíkem "XX Office" nevystačí. Pokud se nám to podařilo, pak se snad nemusíme za svou práci stydět.
Nicméně zásadní práce nás teprve čeká = revize RVP a tedy i standardů. Má-li to mít však smysl, pak na tento úkol musí být vyčleněné potřebné zdroje. A jedním z klíčových úkolů hned v počátku dle mého soudu musí být právě zodpovězení výše uvedené otázky.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 9:37:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 16:09:37
Příspěvky: 45
Pro J. Petrů a Z. Sotoláře, ale i další:
Souhlasím, že by bylo moc dobré, aby učitelé, ale hlavně i úřednictvo a pak též inspektorát brali standard jenom jako šikovnou pomůcku, jako upřesňující objasnění (nejasnosti a vady v Standardu se ovšem budou muset pořádně vyčistit, včetně jeho celkového smyslu!) - a ne jako rozkaz, ani jako návod, ani jako učebnici, "podle které pojedou"...
Jenomže právě tohle není nijak vyjasněno, a proto se aspoň někteří bráníme tomu, aby např. v Standardu češtiny byly ponechány ty učebnicové a testovací úlohy... Jsou totiž moc svůdné, pro učitele, který má spoustu práce, je každý hotový nástroj jistě vítaný - ale myslím, že si takovou pomoc máme dopřát jen tehdy, když sice dostáváme takový hotový návod, postup, cvíčko - ale v nabídce variantních možností, z nichž si podle své třídy a sebe vybereme, a ne jako jediný předepsaný postup! Ten totiž rozhodně nebude vyhovovat různým učitelům a různým dětem.

A co se týče správných odpovědí? Právě proto, aby nebylo snadné přijmout Standard a jeho indikátory bez přemýšlení, je dobré ponechat na čtenáři, ať si to sám vyhodnotí. A navíc: Představa, že existuje "to jedno správné řešení", anebo i "těch několik správných řešení" - která ovšem určuje "někdo shora", to je riskantní - přece právě proto běží ta reforma kurikula, aby se do rukou učitele v jeho třídě vrátilo co nejvíce pravomocí v rozhodování o výuce. Jistěže to musí být provázeno zodpovědností - ale tu učitelům nedáme,když nad ně někdo zavěsí kontrolu správnosti na každém krůčku, to bychom se blížili zpátky k detailním a jednotným osnovám.
KDyž se vám bude zdát,že u některé úlohy to vypadá, že v ní je skryta možná vada ve vyhodnocování - klidně to napište do toho formuláře u vyvěšeného Standardu, jako připomínku. Ono se to musí střetnout s představami nás,kteří jsme to tam vložili, a my se musíme opravit, pokud nám ušla ta jiná možnost řešení. (A to se stane lehko, a proto právě nemá být Standard či jeho příklady nijak "povinně správně"
Navíc: k ilustrativním úlohám by se neměla dávat správná řešení taky proto, že úlohy samy jsou pouhopouhá ilustrace, ani ne ta pomůcka nebo doporučený nástroj. Nevyučujte tyhle úlohy, proboha, ale upravte si vše podle svých žáků. To, CO STANDARD MŮŽE DÁVAT, JSOU TY INDIKÁTORY = CO BY BYLO TŘEBA SPATŘIT V TOM, JAK ŽÁK PRACUJE, ABYCHOM ŘEKLI "TEN PRACUJE STANDARDNĚ DOBŘE". Správný výsledek je až důsledkem jeho dobré práce, a jen u některých druhů práce - přece mnohde jde o to, aby se žák učil vybírat vhodný postup mezi mnohými, a standardní může být to,že žák nepopadne první svůj nápad, ale že rozvažuje mezi několika postupy,které si našel nebo vymyslil - a měřitelný výsledek některé úlohy se dostaví až kdovíkdy.

Jestli má škola učitele nezkušené nebo bezradné, bude potřeba je vylepšit jinak než tím, že jim stát nařídí, které úlohy mají učit a jaké správné odpovědi z žáků vydobýt. Taky proto se máme zajímat o to a dohlížet na to, aby tzv. "kariérní řád", co MŠMT chystá, nedopadl jako nějaký úřednický kariérní řád, když ve skutečnosti školy potřebují systém profesního růstu. Je něco jiného stoupat po žebříčku úředních postů, a něco jiného je stále líp a líp dělat svou práci. Vedení MŠMT už dneska dobře ví, že v celém resortu, a prvně v MŠMT schází capacity building - péče o stálé zlepšování kvalifikovanosti a práce každého z pracovníků. Totéž však platí o školách, a stát na to ty peníze bude muset dát, jestli se školství nemá zhroutit.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 12:30:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Podle mého názoru by Standardy neměly být povinnou součástí ŠVP (ani RVP), ale měly by se vydat jen jako metodický materiál. Tím by byly otevřeny i pro budoucí vylepšování. Takto vzniká závazný text ve velkém spěchu a prakticky bez diskuze.

Kdybych byl spoluautorem Standardů, určitě bych zadavateli sdělil, že diskuze trvající 8 pracovních dní je málo... Termín jejich zavedení do 1.9.2013 je šibeniční a bude jen formální. Delší diskuze nad Standardy by přispěla k jejich lepšímu pochopení a přijetí (ale možná i k odmítnutí...). Teď jsou spíše mocensky vnuceny shora z pozice síly. O nějaké autonomii práce pedagoga tedy nemůže být řeči. Spíše jde o pravý opak!

Učitelé společně s RVP získali svobodu, ale těžko můžete využít volnost, když jste zahlceni administrativou, do které patří i tvorba ŠVP podle nové verze RVP k 1.9.2013. Proč se se změnami tak spěchá? Co by se stalo, kdyby nový RVP vyšel až za 2 roky? Co se ve školách od 1.9.2013 s novým RVP zlepší?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 3
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 16:01:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Ještě by mě zajímalo, zda má MŠMT nějaký transparentní systém, jak sestavuje různé týmy, např. právě týmy ke Standardům. U některých vzdělávacích oborů jsou třeba dva lidé ze stejné školy, někdy je v týmu někdo ze SŠ, jindy někdo z nějaké neziskovky, či dokonce s.r.o. Nikde jsem neviděl zástupce ČŠI...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 17:46:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Co by se stalo, kdyby nový RVP vyšel až za 2 roky? Co se ve školách od 1.9.2013 s novým RVP zlepší?

A proč se tak spěchá s novou podobou standardů, když je zřejmé, že se budou za dva roky spolu s RVP předělávat? Co tímto spěchem získáme? Co se zlepší? Nezasloužily by si standardy raději dva roky diskuzí?


Naposledy upravil Mgr. Zdeněk Sotolář dne ned 05. kvě 2013 18:10:35, celkově upraveno 2

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: ned 05. kvě 2013 17:54:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Vaclav Nadvornik píše:
2) OV jsou někdy psány velmi obecně a každý si v nich mohl najít své.


Tak mi prosím řekněte, co vylepšily standardy v tomto případě:

Výstup, D-9-5-03, Žák popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky

A indikátory Standardů
1. žák uvede období a příčiny zámořských objevů
2. žák popíše průběh zámořských objevů
3. žák uvede důsledky zámořských objevů pro Evropu a svět


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 146 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron