Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 146 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: stř 22. kvě 2013 22:48:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. říj 2012 19:13:47
Příspěvky: 13
Napsal jsem celkový svůj pohled na standardy do souvislého textu zde: http://chalus-blog.eduin.cz/2013/05/21/diskuse-o-standardech-se-mozna-stane-diskusi-o-celkove-podobe-zakladniho-vzdelavani-v-ceske-republice/ a ještě dvě věci jsem v článku zapoměl dodat:

1) současné pojetí standardů, tak jak ho nyní můžeme připomínkovat, naprosto ignoruje, že existují klíčové kompetence. Klíčové kompetence mají přímou vazbu na cíle vzdělávání definované v současném Školském zákoně. Ignorance kompetencí a ignorance cílů vzdělávání promění školu v nesmyslnou instituci, kde děti opakují vzájemně nesouvisející informace, které vzápětí zapomínají.
2) ilustrativní úlohy, které všchny standardy obsahují ukazují na zjednodušené vnímání učení a učiva jako úloh pro žáky. Učení probíhá nejen plněním úloh, probíhá formou projektů, řešení komplexních smysluplných problémů, tvorbou myšlenek, prací a rozmanitých produktů, objevováním nepoznaného svou osobitou cestou, dialogem s reálnými lidmi a mnoha dalšími způsoby.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: čtv 23. kvě 2013 10:51:57 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Na Vašem článku se mi líbí hlavně zmínka o tom, že se nemají standardizovat žáci, ale služby - tedy např. podmínky, které mají učitelé pro svou práci, aby ji mohli kvalitně vykonávat; činnosti učitelů, aby směřovaly k cílům základního vzdělávání a klíčovým kompetencím apod. Právě takové standardy mohou vést ke zlepšení kvality. Nikoliv standardy pro žáky čtyřkaře! U nás jsou známé např. standardy učitele v rámci kritického myšlení a programu Začít spolu, nebo standard třídy montessori. Z nich bychom mohli vyjít...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: čtv 23. kvě 2013 13:20:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 12. úno 2011 21:52:04
Příspěvky: 18
Tak to jsem rád, že se konečně vracíme ke kořenům, leč nejen standardy je živ vzdělávací systém.

Cíl vzdělávání máme vyjasněn?
Můžeme zaň považovat, již zmíněný, § 44 Školského zákona, Cíle základního vzdělávání?

Citace:
Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.


K tomu bych připomněl článek z roku 2005
http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/340/POJ ... VANI.html/

Ono to na první pohled vypadá docela obstojně, ale pocitově mi přijde, že realita toto naplňuje tak z 5..10% a v některých případech jde přímo proti cílům.

Když jsem se, coby žák, ptal učitelů "K čemu mi tohle bude v životě užitečné.", ve většině případů mě považovali za provokatéra a drzého žáka, v lepším případě byla jejich odpověď variací na:
* že se tím učím učit a trénovat paměť
* že to budu potřebovat na vyšším stupni
* že se to mám učit, protože nikdy nevím co se mi bude hodit
* že je to v osnovách

Žádná z těchto odpovědí mě neuspokojovala a z nadšeného žáčka, který se celý natěšený hrnul do školy, odcházel osmák, kterému raději dali ty čtyřky, aby jim tam nekalil vodu ještě další rok. Na "oficiální" vzdělávání jsem rezignoval a pod lavicí si přepisoval půjčené knížky o programování, i nezapomenutelnou Ladislav Zajíček, Bity do bytu.
Myslím, že podobný přístup k povinnému školnímu vzdělávání už není nijak výjimečný, jen místo učebnic programování dnes mají žáci jiná lákadla, jako například hry nebo chatování.
Coby učitel se tedy raději v předstihu sám žáků ptám, "K čemu vám tohle, co vás učím, bude dobré?"

Což takhle začít přemýšlet o takovém vzdělávacím systému, který nebude potlačovat přirozenou touhu lidských bytostí po vzdělávání a naopak ji bude podporovat, který si připustí, že je dnes běžné, když 90% z toho co se dnes žáci metodou nabiflovat, odpapouškovat, zapomenout, naučí, nikdy v životě potřebovat nebudou, a když už něco z toho budou potřebovat, budou se to muset naučit mnohem podrobněji, než je to učili ve škole.

Za velkou tragédii současného vzdělávání považuji to, že jsou žáci přinuceni učit se něco, co v životě téměř vůbec nevyužívají. Navíc, hodnocením toho, jak se jim daří prokázat, že si tyto nepotřebné znalosti "osvojili", rozhodujeme o tom, kdo je "dobrý" a kdo "špatný".

Navzdory současnému systému si u některých skupin žáků od 5. tř. dovoluji ten luxus, kdy si sami žáci vybírají, co se budou učit. Má to samozřejmě svá pravidla, ale oblast zájmu může být téměř cokoliv.
Je pak velmi příjemný zážitek, když se do svého tématu "zažerou" a pracují na něm s radostí i doma. Je balzám na duši učitele zaslechnout třeba v jídelně, jak to probírají a řeší :)
To mě přivádí na zasutou myšlenku, že vzdělávání by mělo být příjemné nejen pro žáky, ale i pro učitele.

Cítím velký prostor, pro šetrné, širokou veřejností i odborníky prodiskutované a pečlivě odpilotované změny, které by vedly ke zlepšení podmínek vzdělávání a přiblížení se k cílům.

Jestli má někdo pocit, že času je málo a změny se musí dělat teď hned, bez diskuze a pilotování, nechť je mu ponaučením dlouhá řada bludných kořenů, o které takoví kvapníci bez ustání zakopávají.

Ať se nám daří a pan Bu s námi
Mintaka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: čtv 23. kvě 2013 14:12:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Možná by se dalo promyslet a sepsat i to, co je v dnešní škole zbytečné...

Je ovšem otázkou, do jaké míry kurikulární dokumenty jako RVP ovlivňují to, co se skutečně učí a jak se to učí. Máme na to nějaký výzkum?

To, co popisujete ve svém příspěvku, je vlastně projektová metoda. Ale metody prý mají zůstat v kompetenci učitelů... Jak pak dosáhnout toho, aby ji používali všichni učitelé? Přesvědčit je na školeních? Napsat to do RVP? Nebo do standardů kvalitně pracujícího učitele?

Tím chci zdůraznit jeden problém - i když budeme mít pěkné cíle, musíme také vymyslet cestu, jak je efektivně naplnit. To se zatím neděje...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: čtv 23. kvě 2013 15:37:44 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 12. úno 2011 21:52:04
Příspěvky: 18
RE. ... promyslet a sepsat i to, co je v dnešní škole zbytečné..:

Nemyslel jsem to tak, že by se měly mávnutím proutku přestat učit velké bloky učiva. Pokud učitel dokáže vzbudit ve svých žácích touhu po hlubším vzdělání "svého oboru" a příbuzného okolí, čest jeho práci.

Mnoho negací vyvolává, povinnost učit se látku o jejímž praktickém využití mají pochybnosti i sami učitelé. Navíc být z té látky zkoušen a hodnocen a mít pro takové znalosti jen pramalé praktické využití.
Málokterý nadšenec do svého oboru si dokáže uvědomit a připustit, co vše jeho žáci nebudou potřebovat.

Neradno nařizovat mnohým učitelům výraznou změnu jejich výukových metod a postupů, aniž by měli silnou vnější podporu a alespoň mírnou vnitřní motivaci. Nelehké to měl i Komenský v letech 1650..54, když působil v uherském Potoku a snažil se zde reformovat výuku a přístup učitelského sboru.
Jedním z míst pro přetnutí tohoto Gordického uzlu by měla být výuka na pedagogických fakultách.
Především tam by mělo být jasno, jaký je cíl a jaké postupy jsou vhodné pro vedení žáků kýženým směrem.

Také je mnoho mýtů, na které je třeba si posvítit a bez jejichž padnutí nemůže žádná smysluplná reforma proběhnout.

Např:
* role učitele jako "garanta vědomostí", za jedna je Bůh, za dva jsem já...
* škola má sloužit k výuce a nemá vychovávat
* tohle učivo xyz musíte znát, jinak u mě neprolezete
* řešení kázeňských problémů trestáním zkoušením a známkováním
* nátlak na žáky a sebe naučit všechny všechno

Reálný svět jeho potřeby, postupy a možnosti se za posledních 10 let změnily tak výrazně, že na to vzdělávací systémy nemohou nereagovat. Tedy mohou, ale tím víc se z nich budou stávat otravné zombie, které budou znepříjemňovat život všem zúčastněným.

K dobru přikládám pár odkazů:

Bořivoj Brdička, Bloomova taxonomie v digitálním světě
http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2230

Ondřej Šteffl, Kam směřují vzdělávací systémy?
http://slideslive.com/w/38890072

Tudy také vede cesta ke vzdělávání:
https://www.coursera.org/
https://www.khanacademy.org/
http://www.learn4good.com/
http://www.codecademy.com/


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: pát 24. kvě 2013 11:55:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Jedna věc je popsat, jak by to mělo ideálně být. Druhá věc je, jak toho reálně dosáhnout. A třetí je, co z toho nakonec vyjde... V ČR nám nejde ani to první a to poslední je většinou katastrofa!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: pát 24. kvě 2013 12:04:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. říj 2012 19:13:47
Příspěvky: 13
Děkuji Filipovi za pěkné zamyšlení, které mi připomíná moje hlavní přání, aby diskutovalo co nejvíce lidí o základních jednoduchých pravdách. Líbí se mi pohádka, kde jedno jediné dítě řekně "Král je nahý", to myslím je ideální věta pro současnou diskusi okolo školství. Je třeba nazývat věci jednoduše a pravdivě, tak aby "obluzený král netvrdil, že je oblečený, když je nahý".

Standardy základního vzdělávání jsou v současném pojetí prostý kontrolní nástroj státu vůči školám, škol vůči dětem a rodičům, není v nich ani stopa zaměření se na zájem žáka (člověka, lidskou bytost). Snaha o zájem žáka, která se dá vystopovat ve Školském zákoně, RVP a konceptu klíčových kompetencích, v současné tvrobě "standardů" není.

A pokud jde o slovo standard, nic proti němu nemám, jsem pro zavést standardy pro práci politiků a úředníků v oblasti vzdělávání a standardy pro práci zřizovatelů škol, přímo řízených organizací ovlivňujících školy, až budou hotové tak pak standardy pro práci ředitelů škol, až budou hotové tak pak standardy pro práci učitele a až budou hotové tak ti, kteří je dokáží naplnit (a mnoho z nich podle mne nedokáže), tak ti co zbydou, ať připravují "standardy pro děti" a to ještě s tím, že nutně musí vést dialog s rodiči i samotnými dětmi, nechat je otevřené pro měnící se realitu světa a pouze návodné, aby neomezovaly inovativní přístupy.

A jak mohou vypadat standardy pro děti:

1 dítě je ve škole šťastné
2 dítě je kreativní
3 dítě rozvíjí svůj talent
4 dítě rozvíjí klíčové kompetence pro uplatnění v práci
5 dítě získává motivaci k celoživotnímu učení
atd.

Pojďme je vymýšlet další a další podobné takové "standardy"


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: pát 24. kvě 2013 12:58:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 12. úno 2011 21:52:04
Příspěvky: 18
A že už tu těch nahých králů bylo. A další jistě zevlují někde před branami, možná s Hanibalem probírají, jak to tu obsadit a obrátit k obrazu svému.

Ten postup standardizace se mi líbí. Směrů, kudy se vydat je celá řada.
Rozhodně bych se snažil napomáhat tomu, aby žáci pochopili lépe sami sebe a společnost ve které žijí. Očekávám od toho příklon k morálnosti.
Co nám pomůže dobrý výsledek v Pisa, když 20%..60%..80% mladých bude mít problém s uplatněním?
http://www.infoabsolvent.cz/Temata/Clan ... nka=0-0-04

Nejde o to, aby ve školách zavládla anarchie (i když i ta má své klady), naopak by to mělo být o domluvených, rozumných pravidlech a o rozšíření možností toho, co která škola může snadno podniknout.

Máte pocit, že vám mohou velmi pomoci asistenti pedagogů?
Potřebujete mít možnost umístit žáka při výrazném porušování pravidel do jiného prostoru, s někým, kdo to s ním probere?
Chcete vodit žáky každý týden na exkurzi?
Chcete pro žáky uspořádat celonoční akci ve škole se zaměřením na astronomii?
Chcete podpořit sociálně slabšího žáka zakoupením knížek, školních potřeb, tabletu?
Chcete do školy pořídit 3D tiskárnu a vyrábět pomůcky pro výuku?

Je toho mnoho a mnoho je i těch, kteří mají s určitými postupy velmi dobré zkušenosti. Bohužel, hlavní vzdělávací proud se z médií spíše dozví, když něco selže, než když něco dobře funguje.

Co by nám ukázalo, kdyby si, pro začátek, žáci mohli jeden den v měsíci vybrat, ke kterému učiteli půjdou na výuku?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: pát 24. kvě 2013 15:39:45 
Ano, král je nahý, vědí to všichni, ale většina má strach, raději mlčí a hraje dál hru na krále v iluzorním šatu. Nejen ve školství.
Napadlo mě podívat se na věc jako rodič.
V rodině se narodí dítě.
Plánují snad rodiče jeho výchovu dle nějakých standardů? Čemu chtějí naučit své děti? Samozřejmě to bude asi v každé rodině v detailech odlišné. Základ ale všude bude podobný.
Neumím si představit žádný Rodinný Vzdělávací – Výchovný - Program  a své dítě snad netestuje žádný rodič – pokud je rodičem milujícím, chápajícím, zohledňujícím schopnosti a nadání svého dítěte a má „ všech pět pohromadě“.
Protože dítě není žádné zboží, které má splňovat nějaké kvality.
Všichni jsem ORIGINÁL a všichni máme své lidské hodnoty.
Tuto myšlenku nebudu více rozvíjet, ač mě už hodněkrát napadlo, že by si každý učitel měl dát občas otázku, zda by sám k sobě dal „do učení“ své vlastní dítě. Docela by mě zajímalo, kolik pedagogů by třeba pouze v tichosti pro sebe odpovědělo NE.
Anebo: chtěl bych být svým vlastním žákem? Jak bych si představoval ideálního učitele?
Anebo: pokud by vůbec měl být nějaký stanovený standard, jak bych se cítil jako žák, kdybych byl podroben působení školství na základě těchto standardů?
Pokud bych byl žákem, chtěl bych být testován?
/Chtěl bych maturovat dle stávajících pravidel?....../
Podobné otázky by mohli zodpovědět i různí lidé „od vrchnosti“, kteří drží „opratě“, cukr i bič.
Anebo: zda by chtěli být sami sobě podřízenými.
+ jak již jsem uvedla: „vrchnost“ by měla mít povinnou „praxi“ ve školství v roli učitele – učit celý školní rok dle stávajících pravidel a poté svou práci vyhodnotit.

Zajímá mě mj. psychologie /a pohledy z různých úhlů, souvislosti/ - za vynikající způsob nahlížení na vše považuji postupy, které využívá systemická psychologie /nijak nikoho nehodnotí, pomocí otázek „doluje“ z klientů to, co souzní s jejich potřebami a založením, to, co je činí šťastnými, co jim umožní poznávat více sami sebe atd. atd./. Tento způsob komunikace lze skvěle využít i ve výuce – nechat mnohé na dětech, nechat je dopídit se k poznání vlastním postupem, „neprozrazovat tajenku“ předem, nechat jim „křížovku“ vyluštit – při procesu učení pouze asistovat a být partnerem /= pouze stručný nástin/.
Tudíž: co tak zeptat se občas žáků, co by si přáli znát, jaký postup by volili oni, jaké mají návrhy ke způsobu výuky, k hodnocení……
Praktikovat ve výuce rovnocenný dialog – např. v průběhu anebo na konci hodiny se učitel může zeptat: bylo možné můj výklad pochopit? Byl jsem srozumitelný, užitečný? Je potřeba něco doplnit?
Možná i na základě podobného dialogu by mohla postupně vznikat optimální podoba školství.
Anebo: na základě poznatků ze systemické psychologie si zkusit položit „zázračnou otázku“ viz odkaz:
http://dalet.cz/Clanky/ZO.pdf
např. tohoto znění: Kdyby se stal zázrak a najednou by bylo ve školství vše ideální, jak by se to projevilo, podle čeho bychom rozeznali, že nastala pozitivní změna?
Odpovím za sebe: učitelé, žáci i rodiče by byli šťastní.
/utopie /


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
PříspěvekNapsal: sob 25. kvě 2013 9:08:59 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
Petr Chaluš píše:
A jak mohou vypadat standardy pro děti:
1 dítě je ve škole šťastné
2 dítě je kreativní
3 dítě rozvíjí svůj talent
4 dítě rozvíjí klíčové kompetence pro uplatnění v práci
5 dítě získává motivaci k celoživotnímu učení
atd.
Pojďme je vymýšlet další a další podobné takové "standardy"


Vymýšlet můžeme ledasco, ale neodbíháme od "standardů" už příliš daleko? A nebo není zase jasné, co si pod "standardy" každý z nás představujeme.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 146 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron