Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=21765
Stránka 14 z 15

Autor:  Petr Chaluš [ pon 27. kvě 2013 0:09:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Důležitá je také autonomie školy (lidí okolo určité školy - učitele, regionálního úředníka, ředitele, rodiče, žáka) při vzdělávání a tvorbě ŠVP. Pokud má někdo starost o to zda ŠVP jsou dostatečně "standardní", tak může kvalitu ŠVP podporovat formou nabídky kvalitativní analýzy ŠVP škole, nabídnout následné konzultace a metodickou pomoc s vylepšováním ŠVP a nemusí vznikat povinné standardy pro děti.

Nejprimitivnější a zdánlivě nejjasnější a nejlevnější je kontrola a podpora kvality formou nařízení shora, zároveň je to nejméně účinný způsob pro zvýšení kvality. Ti, kterých se nařízení týkají se na nich nepodílejí, nerozumí jim a nerealizují je a pokud je realizují, tak často formálně a nakonec mohou způsobit dokonce zhoršení kvality.

Jsou tři důležité role při vzdělávání, i při tvorbě jeho obsahu a zajištování jeho kvality, tedy i standardů (nebo očekávaných výstupů, nebo měřítek kvality nebo míry dosažení cílů nebo jiných pojmů vystihujících určitý typ standardů): role dítěte, rodiče a učitele.

Role dítěte jako tvůrce obsahu: Dítě tvoří znovu svět, neopakuje svět jak ho známe my, my mu nabízíme, jak ho známe a dítě tvoří nový. Dítě tvoří takový svět jaký odpovídá jeho odlišnostem od jiných dětí, jiných kultur, jiných dispozic biologických, psychologických, sociálních. Zajímavé také je, že nejlépe se učí děti od ostatních dětí.

Role rodiče: Dítě patří sobě a pak rodiči (s určitým omezením) a je otázka zda patří komukoli jinému. I v době učení ve škole má pořád odpovědnost rodič, cokoli tedy dítě dělá, učí se ve škole, s tím má souhlasit rodič, má chápat a tvořit společně s dítětem a učitelem.

Role učitele: Učitel je profesionál v oblasti učení dětí, má tedy být schopen tvořit obsah, jeho kolegové nebo jeho (doufejme brzy silné a demokratické) profesní organizace mají být schopné ho podporovat, dávat mu zpětnou vazbu i kontrolovat kvalitu.

Role institucí, na které se tak spoléháme, že nám vše nadiktují a řeknou jak je správně (když pak zjistíte, že některé instituce je pár lidí, kteří nemohou ač by byli geniální vymyslet pro tisíce dětí, rodičů a učitelů nic lepšího, než co si ti lidé dokáží vymyslet pro sebe sami): zřizovatelé, obce, stát, kontrolní úřady, svazy zaměstnavatelů apod. instituce mají podporovat konkrétní lidi: děti, rodiče a učitele, aby měli důležité informace, inspirovat je svým pohledem, podporovat (ve svém zájmu), co nejlepší podmínky pro ně, pro jejich roli ve vzdělávání.

Důležité instituce, které naopak nejsou příliš aktivní v současnosti v rámci obsahu a cílů vzdělávání a mohli by být více: obec, profesní komora učitelů a výzkumné (ne kontrolní) instituce v oblasti vzdělávání.

Autor:  Návštěvník [ pon 27. kvě 2013 8:21:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Možná k „povinným standardům“ pokus o upřesnění.
Domnívám se, že je nezbytně nutné /snad v každém vyučovaném předmětu/ žáky seznámit se vším /naučit/, co je neopomenutelným obsahem daného předmětu. Pokud to vezmu polopatisticky a uvedu pouze primitivní příklad: nemůžeme se v matematice hnout, když neumíme sčítat, odčítat. Matematika se neobejde bez vědomostí o úměrnosti, bez znalosti zlomků, vzorců, geometrie, bez logického myšlení atd. Nemůžeme /správně/ psát a číst, pokud neznáme písmena, pravopis, smysluplné používání interpunkce atd. atd. ……Tudíž toto všechno spadá do kategorie JEDNOTNĚ. Protože vše je uspořádáno dle nějakého systému – musím se s tím systémem /nějakým vhodným způsobem = to už je na učiteli, vhodných způsobů je víc, zajímavě, tvořivě JE možné pracovat/ seznámit. Tedy existuje, je dáno něco, co není možné vynechat – fakt JEDNOTNĚ – jak jinak?
Slovo JEDNOTNĚ totiž nemusí být vždy vnímáno jako sprosté slovo 
Pak jde o to, co je potřeba v těchto předmětech znát na základním stupni, v jakém rozsahu – a co nechat pro studium na střední škole a dál.
Ale nějaký standard je dle mého názoru nezbytný – a v podstatě je už dávno známý.
Pro zachování svobody /k čemuž se max přikláním, šněrování je mi cizí, velmi/ je možné /potřebé, žádoucí, vhodné/ nechat na učiteli, v jakém pořadí různou problematiku se žáky probere a kolik času jednotlivým kapitolám věnuje /ovšem pochybuji, že je možné vždy volit různou posloupnost, protože často jde o logicky na sebe navazující záležitosti – bez pochopení jednoho není možné bezgulášově jít dál/.
Pokud to přirovnám ke stavbě domu, jedná se o dobrý základ /na kterém můžeme stavět /.
Součástí domu /dle dnešních kritérií – domy „z historie“ byly různé/ by měla být kanalizace, přívod vody, možnosti pro nějaký způsob topení, různé místnosti – pro spánek, pro vaření……
A na tyto základní součásti je potřeba myslet už od začátku stavby domu, při přípravě základu.
A stavět podle plánu je žádoucí 
Přičemž ve výsledku je pak v detailech každý dům jiný /může být, nemusí – je možné nasekat je na jedno kopyto/, ale je „obvyklé“, že všechna obydlí mají nějaké základní vybavení a funkce.
Jo, existují i jurty anebo týpý, paneláky, nepanelové bytovky, vily, zámky.
Ale funkce obydlí zůstává. Zázemí pro lidi v různém počasí, místo ke spánku, přípravě jídla, hygieně.
Tož, něco takového by bylo možné brát jako standard. Jednotný  Si myslim 

Autor:  Filip Vaculík [ pon 27. kvě 2013 10:41:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

S "nezbytným minimem" je to ošemetné už jen v tom, že nadšenci pro daný obor považují za minima, zpravidla, mnohem více než bežný člověk potřebuje.

Můj odhad (od boku) je využitelnost cca 5..10% z učiva ze ZŠ.
Tím nechci říc, že by přehled typu: http://www.ixl.com/ byl něco špatného, jen bych z toho nedělal závazné osnovy, kterými by učitelé měli plošně bombardovat všechny žáky.

Proč by vzdělání nemělo jít za žákem místo, aby chodilo za školní třídou, ve které, podle data narození, zrovna žák skončil.
Ano, z toho úhlu pohledu pak můžeme zapomenout na nějaké pohodlné předpoklady typu, že šesťák umí xyz a já učitel můžu navázat dalšími frontálkami směrem k světlým zítřkům.

Autor:  Martin Krynický [ pon 27. kvě 2013 22:13:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Filip Vaculík píše:
Ano, z toho úhlu pohledu pak můžeme zapomenout na nějaké pohodlné předpoklady typu, že šesťák umí xyz a já učitel můžu navázat dalšími frontálkami směrem k světlým zítřkům.


A to je zajímavý okamžik. Jste úplně vedle, při frontálním výkladu, který bude následovat zkoušení nabiflovaných přednesených dat, je úplně jedno, zda žáci umí xyz, protože biflovat nazpaměť může kdokoliv cokoliv (třeba šesťáci ve fyzice teorii relativity).
Naučit se něco z pochopením (třeba konstruktivisticky) bohužel může pouze ten, kdo má dovednosti i znalosti na odpovídající úrovni.
A proto všichni krasoduši, kteří bojují za naprostou volnost, proti kladení nároků a odmítají kontrolu výstupů, jsou těmi nejčelnějšími bojovníky za rozkvět biflování v této zemi. Že nevědomky, jejich zásluhy nijak nesnižuje.

Autor:  Filip Vaculík [ úte 28. kvě 2013 1:07:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Citace:
Jste úplně vedle, při frontálním výkladu, který bude následovat zkoušení nabiflovaných přednesených dat, je úplně jedno, zda žáci umí xyz, protože biflovat nazpaměť může kdokoliv cokoliv...


Máte pravdu, na variantu učitele, kterému je jedno, že vlastně nic neučí, jsem nepomyslel. Měl jsem na mysli běžnější situaci, kdy jsou žáci dostrkání, nebo přibržděni na určitou úroveň, aby to lépe vyhovovalo těm, kteří se snaží řídit vzdělávací proces.

Citace:
A proto všichni krasoduši, kteří bojují za naprostou volnost, proti kladení nároků a odmítají kontrolu výstupů, jsou těmi nejčelnějšími bojovníky za rozkvět biflování v této zemi.


Co si představit pod pojmem "naprostá volnost"? Je opakem "nevolnost", svázanost, určenost, jednostrannost, unifikovanost?
Jestli by "naprostá volnost" byla něco, co bude pomáhat lépe naplňovat cíle vzdělávání, klidně se jí zastanu, ale nemyslím si, že tudy vede cesta. Ta často bývá mezi dvěma extrémy, někde poblíž středu.

Co se mých žáků týče, tam kde mají více volnosti mají i více osobní zodpovědnosti. Pokud není dost osobní zodpovědnosti, mají méně volnosti. Nikoliv jako trest, ale jako přístup, který vede k větší spokojenosti, jejich i mé. Někteří žáci opravdu raději volí jasně dané učivo, než aby měli chuť si hledat vlastní cestu.

Zcela určitě nejsem proti kladení nároků a neodmítám kontrolní výstupy. Jde však o to, jak jsou tyto mechanismy a pomocné nástroje použity. Uklidnil jsem vás? Teď už nepatřím mezi ty, strašlivé, byť nevědomé, bojovníky za rozkvět biflování?

Mimochodem, nikdy jsem po žácích nechtěl, aby se některé vědomosti učili nazpaměť, byť tím nechci zatracovat přínos této dovednosti. Kdysi, když ještě neměli ve většině domácností vlastní počítače a téměř nikde neměli přístup k Internetu jsem je vedl k psaní přehledných zápisků do sešitů. Nenutil jsem je, aby si sešity vedli, jen jsem některé poznatky/texty doporučoval k zaznamenání. U testů i při zkoušení tyto sešity mohli libovolně používat. Ne, že bych je já sám potřeboval hodnotit a známkovat, ale jednak "se to muselo" a pro některé to byla užitečná zpětná vazba. Někteří s menším sebevědomím viděli že úkoly dobře zvládnout, někteří s přehnaně velkým sebevědomím zjistili, že to není až tak easy.

Mám za to, že v reálném životě, když budou potřebovat vyřešit nějakou úlohu, nebudou zuřivě okusovat nehty, tužky a vzpomínat, jak to v té škole říkali, ale že použijí své poznámky, vyhledávače, slovníky, překladače, encyklopedie, diskuze, ..., a že se vhodným způsobem doberou k vynikajícímu, nebo alespoň dostačujícímu, výsledku.
Navíc si myslím, že když nějaké znalosti budou v životě potřebovat a opakovaně používat, že si je přirozeně zapamatují, nebo alespoň přeformátují do jim vyhovujícího celku, který jim usnadní používání.
Toliko k biflování.

Autor:  Návštěvník [ stř 29. kvě 2013 0:07:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Pánové, píšete hezky. Domnívám se, že Vaši žáci mají štěstí, že Vás mají.

Z čehož všehož zde mi vychází i toto: dobrý učitel by měl být nejen znalý své odbornosti /předmětu výuky/, ale měl by být též pedagogem na vědecké úrovni, ideálně též dokonalým specped, filozofem, psychologem, manažerem, bachařem /dozory/, prvotřídním diskutérem, právníkem /zejména by měl umět odargumentovat dodržování všech školních předpisů a nařízení/, reklamním agentem /propagovat svou školu, svou práci – nejlépe stylem reklamních agentur – ale toto bude asi hlavně práce ředitelů škol, kteří by měli býti rovněž ekonomové, bravurní/, písařem /ideální je ovládat psaní na klávesnici všemi deseti, neobstojí styl ala blesk = uhodí sem-tam, jinak zbývá psaní ručně /, organizátorem kulturních akcí i zájezdů, vynikajícím moderátorem čehokoliv kdykoliv a kdekoliv, univerzálním hercem = showman, šašek, dle potřeby i tragéd........a měl by být fyzicky i psychicky hodně zdatný, aby tolik rolí ve zdraví přežíti ráčil.
Klíďo, proč ne. Za učitelský plat cokoliv.
Co by asi ke Standardům dodal Komenský?
Vše už zřejmě tady bylo – pouze my si myslíme, že objevujeme Ameriku.
Labyrint světa a ráj srdce.

Autor:  Návštěvník [ čtv 30. kvě 2013 17:39:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Praktický příklad ze života k tématu různé způsoby výuky - volná, domácí škola a státní, testovací, zapřažené děti. Pořad může být vnímán jako pokleslý žánr /reality show v podstatě/, ale i tak je v mnohém ilustrativní a poučný a hodí se do tohoto tématu diskuse - jako inspirace i příklad, jak která koncepce vyznívá v praxi. Jde o výměnu manželek USA - dvě rodiny s odlišným způsobem života i priorit. V archivu TV Prima jsou videa dostupná pouze dočasně - cca týden.
http://play.iprima.cz/love/371028/all

Autor:  Petr Koubek [ pát 31. kvě 2013 9:02:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Radek Sárközi píše:
Na Vašem článku se mi líbí hlavně zmínka o tom, že se nemají standardizovat žáci, ale služby - tedy např. podmínky, které mají učitelé pro svou práci, aby ji mohli kvalitně vykonávat; činnosti učitelů, aby směřovaly k cílům základního vzdělávání a klíčovým kompetencím apod. Právě takové standardy mohou vést ke zlepšení kvality. Nikoliv standardy pro žáky čtyřkaře! U nás jsou známé např. standardy učitele v rámci kritického myšlení a programu Začít spolu, nebo standard třídy montessori. Z nich bychom mohli vyjít...


Ano, to je skutečně jednou z podmínek rozumné a smysluplné (reasonable) standardizace. Říká se jí standardy příležitostí k učení (OTL-Standards)
Např. zde: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED389816.pdf

Autor:  Návštěvník [ pát 31. kvě 2013 20:53:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Chtěla bych se zeptat, kde najdu nové standardy ke stažení. Jakým způsobem je začleňujete do vašich ŠVP? V naší škole vycházíme z aktuálních výstupů RVP, Standardy zatím prostudované nemáme. Vlastně ani nevím, zda už jsou přidány jako příloha k RVP nebo jestli ještě probíhá diskuze, jejich upravení apod. Prosím, o vysvětlení, jak to je. Děkuji.

Autor:  Návštěvník [ sob 01. čer 2013 11:59:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Standardy jsou ke stažení tady.

Stránka 14 z 15 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/