Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=21765 |
Stránka 3 z 15 |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 18:08:38 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Ondřej Hausenblas píše: přece právě proto běží ta reforma kurikula, aby se do rukou učitele v jeho třídě vrátilo co nejvíce pravomocí v rozhodování o výuce. Opravdu? A nejsou všechny ty vzorové osnovy a plošné testy spíše opakem? Zcela zjevně jsme opět tlačeni do stále větší jednotnosti, takže nějaký ilustrativní úkol ve standardech je jen kapičkou v moři. Běží ještě reforma kurikula? - Možná pryč... |
Autor: | Vaclav Nadvornik [ ned 05. kvě 2013 18:26:35 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Vaclav Nadvornik píše: 2) OV jsou někdy psány velmi obecně a každý si v nich mohl najít své. Tak mi prosím řekněte, co vylepšily standardy v tomto případě: Výstup, D-9-5-03, Žák popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky A indikátory Standardů 1. žák uvede období a příčiny zámořských objevů 2. žák popíše průběh zámořských objevů 3. žák uvede důsledky zámořských objevů pro Evropu a svět Možná jste přehlédl v mém příspěvku slovo NĚKDY. Jsou případy, kde to je velmi potřebné. Zkusme například stěžejní aplikační výstup oboru ICT (upozorňuji že se nemusí jednat o nejdůležitější výstup ICT, ale je velmi často naplňován) Citace: výstup RVP ZV ICT-5-3-01 Žák pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru. Indikátory 1. žák otevře textový nebo grafický dokument 2. žák napíše/přepíše do textového editoru jednoduchý text členěný do odstavců a pomocí formátování upraví nadpisy v textu 3. žák uspořádá informace do připravené tabulky 4. žák vloží do textového dokumentu ilustrační obrázek a upraví jeho rozměry 5. žák vytvoří s využitím grafických editorů jednoduchý bitmapový nebo vektorový obrázek 6. žák ořízne, otočí a upraví rozměry digitální fotografie Neříkám, že indikátory jsou pro tento výstup ideální ale výrazně zpřesnily OV. |
Autor: | David Hawiger [ ned 05. kvě 2013 20:17:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Radek Sárközi píše: Podle mého názoru by Standardy neměly být povinnou součástí ŠVP (ani RVP), ale měly by se vydat jen jako metodický materiál. Tím by byly otevřeny i pro budoucí vylepšování. Takto vzniká závazný text ve velkém spěchu a prakticky bez diskuze. Nezřídka s Vámi sdílím Vaše pohledy na věc, ale tentokrát budu v zásadním sporu - Standard ze podstaty pojmu nemůže být metodický materiál. Standard je ukazatelem kvality (nikoliv kvantity) a má smysl především tehdy, pokud je ověřitelný (tedy víceméně měřitelný). Radek Sárközi píše: Kdybych byl spoluautorem Standardů, určitě bych zadavateli sdělil, že diskuze trvající 8 pracovních dní je málo... Termín jejich zavedení do 1.9.2013 je šibeniční a bude jen formální. Souhlas, to považuji za problém. Ale jsou k tomu i objektivní důvody, které pracovní skupiny nemohly ovlivnit. Radek Sárközi píše: Delší diskuze nad Standardy by přispěla k jejich lepšímu pochopení a přijetí (ale možná i k odmítnutí...). A co tak tuto energii investovat do revize RVP? V tom vidím větší smysl... |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 20:36:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Vaclav Nadvornik píše: Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Vaclav Nadvornik píše: 2) OV jsou někdy psány velmi obecně a každý si v nich mohl najít své. Tak mi prosím řekněte, co vylepšily standardy v tomto případě: Výstup, D-9-5-03, Žák popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky A indikátory Standardů 1. žák uvede období a příčiny zámořských objevů 2. žák popíše průběh zámořských objevů 3. žák uvede důsledky zámořských objevů pro Evropu a svět Možná jste přehlédl v mém příspěvku slovo NĚKDY. Jsou případy, kde to je velmi potřebné. Zkusme například stěžejní aplikační výstup oboru ICT (upozorňuji že se nemusí jednat o nejdůležitější výstup ICT, ale je velmi často naplňován) Citace: výstup RVP ZV ICT-5-3-01 Žák pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru. Indikátory 1. žák otevře textový nebo grafický dokument 2. žák napíše/přepíše do textového editoru jednoduchý text členěný do odstavců a pomocí formátování upraví nadpisy v textu 3. žák uspořádá informace do připravené tabulky 4. žák vloží do textového dokumentu ilustrační obrázek a upraví jeho rozměry 5. žák vytvoří s využitím grafických editorů jednoduchý bitmapový nebo vektorový obrázek 6. žák ořízne, otočí a upraví rozměry digitální fotografie Neříkám, že indikátory jsou pro tento výstup ideální ale výrazně zpřesnily OV. Jasně - tady máte pravdu. (NĚKDY jsem nepřehlédl, ale co s ním?) Držím se svých předmětů (čeština - dějepis) a myslím, že tam je více problémů než v ICT. Za zásadní problém ale považuji to, že standard je tvořen pro nejnižší laťku. Tady totiž skřípe návaznost na střední školy. Už jsem mnohokrát říkal a opakuji, že standard je od počátku zmrzačen touhou po jeho využití pro plošném testování. |
Autor: | Radek Sárközi [ ned 05. kvě 2013 20:38:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
MŠMT znovu u Standardů opakuje to, co už udělalo v případě státních maturit nebo RVP. Zcela vynechává některé důležité kroky: 1) Přeložení a zveřejnění zahraničních materiálů (standardů, kurikulárních dokuměntů atd.) 2) Ponechání dostatečného času k diskuzi 3) Vytvoření reprezentativních pracovních týmů Tento postup se bude znovu opakovat u kariérního řádu... Je celkem jedno, jestli je ministrem Dobeš, Fiala či Buzková. Vše se prosazuje shora silou bez dostatečného odborného zázemí a času, nedemokraticky... Kupodivu se vždy najde dostatečný počet lidí, kteří chtějí být u toho, a následně svou práci omlouvají špatnými podmínkami, které jim MŠMT poskytlo. Řadoví učitelé už nevědí, kde jim hlava stojí a nemají sílu se k tomu vyjádřit... |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 20:47:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Vaclav Nadvornik píše: 3) Za zadání práce na standardech nemohou jejich tvůrci, to jsou obyčejní učitelé, kteří na nich pracovali v šibeničních termínech a nebyla to určitě jednoduchá práce. Tohle slyšíme od samého začátku: měli jsme takové a takové zadání. Jenomže tvůrci tohle zadání (a tyto termíny) přijali, tak nesou (spolu)odpovědnost za výsledek. V seznamu tvůrčích týmů nevidím, že by šlo o "obyčejné" učitele. Ti jsou dokonce v menšině. A výstup, který jsem dvakrát citoval, naznačuje, že to NĚKDY byla sakra jednoduchá práce. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 20:59:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Mgr. David Hawiger píše: Standard je ukazatelem kvality (nikoliv kvantity) a má smysl především tehdy, pokud je ověřitelný (tedy víceméně měřitelný). A povedlo se to? Už počtvrté bych citoval stejný výstup z dějepisu. Jak je měřitelné, že žák uvede příčiny zámořských objevů? Dvě, tři ... pět přičin? Nebo deset důsledků? Nesměřuje ta měřitelnost jen a jen k plošnému testování? |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 21:09:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Mgr. David Hawiger píše: Radek Sárközi píše: Delší diskuze nad Standardy by přispěla k jejich lepšímu pochopení a přijetí (ale možná i k odmítnutí...). A co tak tuto energii investovat do revize RVP? V tom vidím větší smysl...Jenomže tato námitka se táhne jako červená nit diskuzí nad standardy, ale MŠMT ji neslyší. Nejdříve revize RVP, pak standardy! Ale byrokratický moloch si žádá okamžité standardy a hotovo. A nedokáže svůj spěch ani řádně vysvětlit. |
Autor: | David Hawiger [ pon 06. kvě 2013 8:48:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Mgr. David Hawiger píše: Standard je ukazatelem kvality (nikoliv kvantity) a má smysl především tehdy, pokud je ověřitelný (tedy víceméně měřitelný). A povedlo se to? Už počtvrté bych citoval stejný výstup z dějepisu. Jak je měřitelné, že žák uvede příčiny zámořských objevů? Dvě, tři ... pět přičin? Nebo deset důsledků? Nesměřuje ta měřitelnost jen a jen k plošnému testování? Tuto větu jsem napsal v kontextu, že vzdělávací standard (o něm pravděpodobně vedeme diskusi) nemůže mít metodický charakter. Pak jsem jen uvedl základní charakteristiku pojmu "standard". Jestli se to povedlo nebo ne, ukáže praxe. V mnohém sdílím kritické pohledy, které tu diskutující vyjadřují. A proto si myslím, že bychom měli především volat po kvalitním zajištění revize RVP ZV. Za sebe bych chtěl jen vyslovit přání, kéž by se na tento úkol nasadilo projektové řízení. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 06. kvě 2013 9:52:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013 |
S revizí RVP velice, velice souhlasím, ale měla proběhnout před standardy. P.S. Co ukáže praxe, nevíme. Pokud budou standardy nechtěným dítkem, budou je učitelé ignorovat. Ostatně co jsou standardy? Z čeho by měla plynout jejich závaznost? Vždyť je to jen přílepek RVP. |
Stránka 3 z 15 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |