Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=21765
Stránka 3 z 15

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 18:08:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Ondřej Hausenblas píše:
přece právě proto běží ta reforma kurikula, aby se do rukou učitele v jeho třídě vrátilo co nejvíce pravomocí v rozhodování o výuce.


Opravdu? A nejsou všechny ty vzorové osnovy a plošné testy spíše opakem? Zcela zjevně jsme opět tlačeni do stále větší jednotnosti, takže nějaký ilustrativní úkol ve standardech je jen kapičkou v moři. Běží ještě reforma kurikula? - Možná pryč...

Autor:  Vaclav Nadvornik [ ned 05. kvě 2013 18:26:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Vaclav Nadvornik píše:
2) OV jsou někdy psány velmi obecně a každý si v nich mohl najít své.


Tak mi prosím řekněte, co vylepšily standardy v tomto případě:

Výstup, D-9-5-03, Žák popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky

A indikátory Standardů
1. žák uvede období a příčiny zámořských objevů
2. žák popíše průběh zámořských objevů
3. žák uvede důsledky zámořských objevů pro Evropu a svět



Možná jste přehlédl v mém příspěvku slovo NĚKDY.

Jsou případy, kde to je velmi potřebné. Zkusme například stěžejní aplikační výstup oboru ICT (upozorňuji že se nemusí jednat o nejdůležitější výstup ICT, ale je velmi často naplňován)

Citace:
výstup RVP ZV
ICT-5-3-01
Žák pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru.
Indikátory
1. žák otevře textový nebo grafický dokument
2. žák napíše/přepíše do textového editoru jednoduchý text členěný do odstavců a pomocí formátování upraví nadpisy v textu
3. žák uspořádá informace do připravené tabulky
4. žák vloží do textového dokumentu ilustrační obrázek a upraví jeho rozměry
5. žák vytvoří s využitím grafických editorů jednoduchý bitmapový nebo vektorový obrázek
6. žák ořízne, otočí a upraví rozměry digitální fotografie

Neříkám, že indikátory jsou pro tento výstup ideální ale výrazně zpřesnily OV.

Autor:  David Hawiger [ ned 05. kvě 2013 20:17:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Radek Sárközi píše:
Podle mého názoru by Standardy neměly být povinnou součástí ŠVP (ani RVP), ale měly by se vydat jen jako metodický materiál. Tím by byly otevřeny i pro budoucí vylepšování. Takto vzniká závazný text ve velkém spěchu a prakticky bez diskuze.


Nezřídka s Vámi sdílím Vaše pohledy na věc, ale tentokrát budu v zásadním sporu - Standard ze podstaty pojmu nemůže být metodický materiál. Standard je ukazatelem kvality (nikoliv kvantity) a má smysl především tehdy, pokud je ověřitelný (tedy víceméně měřitelný).

Radek Sárközi píše:
Kdybych byl spoluautorem Standardů, určitě bych zadavateli sdělil, že diskuze trvající 8 pracovních dní je málo... Termín jejich zavedení do 1.9.2013 je šibeniční a bude jen formální.

Souhlas, to považuji za problém. Ale jsou k tomu i objektivní důvody, které pracovní skupiny nemohly ovlivnit.

Radek Sárközi píše:
Delší diskuze nad Standardy by přispěla k jejich lepšímu pochopení a přijetí (ale možná i k odmítnutí...).

A co tak tuto energii investovat do revize RVP? V tom vidím větší smysl...

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 20:36:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Vaclav Nadvornik píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Vaclav Nadvornik píše:
2) OV jsou někdy psány velmi obecně a každý si v nich mohl najít své.


Tak mi prosím řekněte, co vylepšily standardy v tomto případě:

Výstup, D-9-5-03, Žák popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky

A indikátory Standardů
1. žák uvede období a příčiny zámořských objevů
2. žák popíše průběh zámořských objevů
3. žák uvede důsledky zámořských objevů pro Evropu a svět



Možná jste přehlédl v mém příspěvku slovo NĚKDY.

Jsou případy, kde to je velmi potřebné. Zkusme například stěžejní aplikační výstup oboru ICT (upozorňuji že se nemusí jednat o nejdůležitější výstup ICT, ale je velmi často naplňován)

Citace:
výstup RVP ZV
ICT-5-3-01
Žák pracuje s textem a obrázkem v textovém a grafickém editoru.
Indikátory
1. žák otevře textový nebo grafický dokument
2. žák napíše/přepíše do textového editoru jednoduchý text členěný do odstavců a pomocí formátování upraví nadpisy v textu
3. žák uspořádá informace do připravené tabulky
4. žák vloží do textového dokumentu ilustrační obrázek a upraví jeho rozměry
5. žák vytvoří s využitím grafických editorů jednoduchý bitmapový nebo vektorový obrázek
6. žák ořízne, otočí a upraví rozměry digitální fotografie

Neříkám, že indikátory jsou pro tento výstup ideální ale výrazně zpřesnily OV.



Jasně - tady máte pravdu. (NĚKDY jsem nepřehlédl, ale co s ním?) Držím se svých předmětů (čeština - dějepis) a myslím, že tam je více problémů než v ICT. Za zásadní problém ale považuji to, že standard je tvořen pro nejnižší laťku. Tady totiž skřípe návaznost na střední školy. Už jsem mnohokrát říkal a opakuji, že standard je od počátku zmrzačen touhou po jeho využití pro plošném testování.

Autor:  Radek Sárközi [ ned 05. kvě 2013 20:38:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

MŠMT znovu u Standardů opakuje to, co už udělalo v případě státních maturit nebo RVP. Zcela vynechává některé důležité kroky:

1) Přeložení a zveřejnění zahraničních materiálů (standardů, kurikulárních dokuměntů atd.)
2) Ponechání dostatečného času k diskuzi
3) Vytvoření reprezentativních pracovních týmů

Tento postup se bude znovu opakovat u kariérního řádu...

Je celkem jedno, jestli je ministrem Dobeš, Fiala či Buzková. Vše se prosazuje shora silou bez dostatečného odborného zázemí a času, nedemokraticky... Kupodivu se vždy najde dostatečný počet lidí, kteří chtějí být u toho, a následně svou práci omlouvají špatnými podmínkami, které jim MŠMT poskytlo. Řadoví učitelé už nevědí, kde jim hlava stojí a nemají sílu se k tomu vyjádřit...

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 20:47:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Vaclav Nadvornik píše:
3) Za zadání práce na standardech nemohou jejich tvůrci, to jsou obyčejní učitelé, kteří na nich pracovali v šibeničních termínech a nebyla to určitě jednoduchá práce.


Tohle slyšíme od samého začátku: měli jsme takové a takové zadání. Jenomže tvůrci tohle zadání (a tyto termíny) přijali, tak nesou (spolu)odpovědnost za výsledek. V seznamu tvůrčích týmů nevidím, že by šlo o "obyčejné" učitele. Ti jsou dokonce v menšině. A výstup, který jsem dvakrát citoval, naznačuje, že to NĚKDY byla sakra jednoduchá práce.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 20:59:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Mgr. David Hawiger píše:
Standard je ukazatelem kvality (nikoliv kvantity) a má smysl především tehdy, pokud je ověřitelný (tedy víceméně měřitelný).


A povedlo se to? Už počtvrté bych citoval stejný výstup z dějepisu. Jak je měřitelné, že žák uvede příčiny zámořských objevů? Dvě, tři ... pět přičin? Nebo deset důsledků? Nesměřuje ta měřitelnost jen a jen k plošnému testování?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ ned 05. kvě 2013 21:09:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Mgr. David Hawiger píše:
Radek Sárközi píše:
Delší diskuze nad Standardy by přispěla k jejich lepšímu pochopení a přijetí (ale možná i k odmítnutí...).
A co tak tuto energii investovat do revize RVP? V tom vidím větší smysl...


Jenomže tato námitka se táhne jako červená nit diskuzí nad standardy, ale MŠMT ji neslyší. Nejdříve revize RVP, pak standardy! Ale byrokratický moloch si žádá okamžité standardy a hotovo. A nedokáže svůj spěch ani řádně vysvětlit.

Autor:  David Hawiger [ pon 06. kvě 2013 8:48:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Mgr. David Hawiger píše:
Standard je ukazatelem kvality (nikoliv kvantity) a má smysl především tehdy, pokud je ověřitelný (tedy víceméně měřitelný).


A povedlo se to? Už počtvrté bych citoval stejný výstup z dějepisu. Jak je měřitelné, že žák uvede příčiny zámořských objevů? Dvě, tři ... pět přičin? Nebo deset důsledků? Nesměřuje ta měřitelnost jen a jen k plošnému testování?


Tuto větu jsem napsal v kontextu, že vzdělávací standard (o něm pravděpodobně vedeme diskusi) nemůže mít metodický charakter. Pak jsem jen uvedl základní charakteristiku pojmu "standard".

Jestli se to povedlo nebo ne, ukáže praxe. V mnohém sdílím kritické pohledy, které tu diskutující vyjadřují. A proto si myslím, že bychom měli především volat po kvalitním zajištění revize RVP ZV. Za sebe bych chtěl jen vyslovit přání, kéž by se na tento úkol nasadilo projektové řízení.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 06. kvě 2013 9:52:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

S revizí RVP velice, velice souhlasím, ale měla proběhnout před standardy.

P.S. Co ukáže praxe, nevíme. Pokud budou standardy nechtěným dítkem, budou je učitelé ignorovat. Ostatně co jsou standardy? Z čeho by měla plynout jejich závaznost? Vždyť je to jen přílepek RVP.

Stránka 3 z 15 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/