Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=21765
Stránka 6 z 15

Autor:  Radek Sárközi [ úte 07. kvě 2013 17:16:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Bylo by super, kdyby se sešli češtináři v rámci svého občanského sdružení nebo nějakého klubu a pokusili se vymyslet Standardy zdola jako alternativu k těm shora. Nemuseli by ani vycházet z OVVO v RVP ZV. :-)

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 07. kvě 2013 17:48:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Zajímavým čtením jsou používaná slovesa, která už sama o sobě mnohé o standardech napovídají. V těch dějepisných zcela převládá "žák uvede", zatímco "žák zhodnotí, vysvětlí nebo porovná" se krčí vzadu, sotva na každý prst jednou. Vyvozuji, že nabízené standardy mají jasně znalostní charakter. Je to v souladu s reformou? S RVP? Nebo je cílem indikátorů jejich testovatelnost, nejlépe zaškrtávací?

Autor:  Jana Petrů [ úte 07. kvě 2013 21:29:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Dospěla jsem k témuž závěru.

Autor:  Radek Sárközi [ úte 07. kvě 2013 22:46:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

No, on je v RVP ZV nepovedený celý dějepis - to "uvádí" je už ve většině očekávaných výstupů. Bohužel autoři dějepisu v RVP a Standardech nějak nepochopili Bloomovu taxonomii. A jejich rozhled, jak se učí dějepis v zahraničí, byl a je nulový...

Autor:  Irena Poláková [ stř 08. kvě 2013 9:04:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Ad Radek - taky by mi to přišlo skvělé. Jen pořád pociťuji absenci "vědy", tj. lidí, kteří rozumějí svému oboru/oboru/ a jsou ochotni se zabývat jeho smyslem pro školní mládež. Opakovaně narážím na to, že prostě nevím, k čemu ta věc je dobrá, což bude většinou z mojí neznalosti, ale třeba taky ne. Jsem schopna se znalostí Bloomovy taxonomie vymyslet různé výstupy, myslím, že někdy umím jejich výuce dát i přitažlivou formu v praxi... chci tím říct, že postrádám diskuzi o smyslu obsahu učiva - diskuzi nejen mezi učiteli, ale i mezi odborníky z univerzit, a to nejen didaktiky, kteří se obvykle účastní. Třeba by to mohlo být atraktivní pro některé soukromé filantropní investory :)

Autor:  Janek Wagner [ stř 08. kvě 2013 12:48:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Ondřej Hausenblas píše:
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
Mgr. David Hawiger píše:
A co tak tuto energii investovat do revize RVP? V tom vidím větší smysl...

Jenomže tato námitka se táhne jako červená nit diskuzí nad standardy, ale MŠMT ji neslyší. Nejdříve revize RVP, pak standardy! Ale byrokratický moloch si žádá okamžité standardy a hotovo. A nedokáže svůj spěch ani řádně vysvětlit.

Byrokracii tady "nevydiskutujeme", proti té je třeba jednat jinde. Ale co můžeme zde: ujasnit si společně pojmy. Zdá se mi, že se to tentokrát i poněkud daří, i když ty podmínky pro vznik Standardu jsou skutečně absurdní...
Nejde o byrokratický moloch, ale o osobní ambice několika jedinců, kteří dostali od ministra Dobeše zelenou. Dominika Dvořáka zatím nikdo neodstřelil (samozřejmě odborně), přestože se chová jako *. Příprava standardů v jeho režii je výsměch odborné veřejnosti. Ta je bohužel stále v šoku a není schopná se Dobešovým pohrobkům bránit.

Autor:  Petr Koubek [ stř 08. kvě 2013 13:04:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Janek Wagner píše:
Nejde o byrokratický moloch, ale o osobní ambice několika jedinců, kteří dostali od ministra Dobeše zelenou. Dominika Dvořáka zatím nikdo neodstřelil (samozřejmě odborně), přestože se chová jako fašoun. Příprava standardů v jeho režii je výsměch odborné veřejnosti. Ta je bohužel stále v šoku a není schopná se Dobešovým pohrobkům bránit.

Myslíte, že časový rámec, souběh realizace záměru gramotností, tvorby standardů a revize RVP ZV je nápadem či výsledkem řízením pana dr. Dominika Dvořáka?? Vámi použité ADM Dvořákova jednání netřeba komentovat. Proč???

Autor:  Petr Koubek [ stř 08. kvě 2013 13:15:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: odmítnout spolupráci?

Ondřej Hausenblas píše:
Radku, to je staré dilema. Bylo by jistě čistší, aby se do Standardu, který si MŠMT dozajista tento měsíc vyhlásí, přešly všechny vady testových úloh z pozdní doby dobešovské. Aby v týmu nebyl nikdo, kdo se bude snažit zmírnit škody, které to přinese učitelům i dětem. Ale zase by učitelstvu unikla ta příležitost něčemu se z chyb, které tu vznikají nebo přetrvávají, naučit se něčemu ve vývoji myšlení o kvalitě výuky a o řízení školství, a možná zatlačit na úředního molocha, aby tak neřehtal.
Myslím, že je užitečné, když teď vnější kritici nerezignují, naopak když budou co nejvěcněji formulovat lepší podobu i samo pojetí Standardu. Vždyť, to, jak nekoncepčně vzniká, je umožněno mj. i tím, že necháváme svou vládu a ministerstvo tak neprofesionálně hospodařit ve vzdělávání.
Dávám teď na svůj zdejší web Ireneus nějaké vysvětlení k podobě indikátorů a OVO, koho to zajímá, je vítán.
http://ireneus.blogy.rvp.cz/2013/05/07/ ... stupu-rvp/

Pane doktore, za zveřejnění dalšího inspirativního zdroje samozřejmě děkujeme; ale k výše uvedenému, on člověk má jen určitou kapacitu; když pošlete dvakrát komplexní připomínky k podobě standardů (druhý stupeň ČJL; zima a jaro 2011) a dvakrát pak marně požadujete odpověď na to, co se s připomínkami stalo (někteří zde diskutující moje připomínky v dané době obdrželi na vědomí), pak to znamená, že máte vyvolávat další a další kola diskuse? Nerezignujete, zvlášť, když se jedná o dokument, o jehož dalším využití se dosud vede pouze velmi uzavřená debata?
Ono je to těžké, byť jen iniciovat diskusi, jsem přesvědčen, že o diskusi zde nejde; jde jen o splnění nějakého závazku :).
Musím jinak říci, že komunikační i literární výchova zaznamenala ve Vaší péči pokrok oproti tristnímu stavu z roku 2011, to za tak krátký čas je hodno pozornosti i zde diskutujících...
"Měřitelnost" výkonu v rodném jazyce ponechat opravdu na daném kantorovi; a to do doby kdy budeme mít konsenzuální vývojová kontinua (viz připomínky OECD na chybějící moderaci hodnocení, průběžného i sumativního!

Autor:  Radek Sárközi [ stř 08. kvě 2013 13:23:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

RVP a Standardy tvořili a tvoří často stejní lidé. Zaměstnanci MŠMT se příliš neobměnili. Stejně tak na NÚV jsou vesměs stejné lidé, kteří byli na VÚP Praha. Jsou pod svými materiály podepsaní. Takže dobře víme, kdo je tvořil, i kdo je jejich nadřízený (vede příslušný odbor na MŠMT nebo NÚV). Já myslím, že není těžké dohledat, kdo je za co zodpovědný, ani vyčíslit náklady, kolik to všechno dosud stálo... Politicky je ovšem zodpovědný současný ministr.

Autor:  Návštěvník [ stř 08. kvě 2013 16:51:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nové Standardy pro ZŠ od 1.9.2013

Občas si čtu v různých tématech na RVP – i v těch, které nejsou mým oborem /například ZŠ a standrady/ – s přesvědčením, že vše se vším souvisí . Se záměrem poučit se, souznít s tím, co je podstatné.
Zjišťuji, že mnoho vzdělaných pedagogů a jiných odborníků věnuje své síly hledání „pravdy“. Mám dojem, že se všeobecně plýtvá energií, která by mohla být věnována smysluplné činnosti. Protože:
K čemu je nekonečné dohadování se nad „správnou“ formulací čehokoliv v RVP, ŠVP a jinde, když 1) připomínky nejsou brány v úvahu 2) není jasný cíl /ani po všech možných diskusích/. Naučit, vychovat, učit kvalitně. Ale naučit CO? Vychovávat K ČEMU? Pokud k ŽIVOTU, tak k JAKÉMU? Pokud k životnímu postoji, tak k JAKÉMU?
Což je základ pro jakoukoliv tvorbu. Smysl.
Všeobecně: Co tak „tradiční“ hodnoty? Nelhat, nekrást, odvést svou práci kvalitně a spolehlivě a být čestný. Anebo ne?
Pedagogika už dávno „ví“, že tvoření je založeno na SPOLUPRÁCI, vzájemném naslouchání, akceptaci existence různých pohledů na totéž. Tudíž by spolupráce měla fungovat i mezi pedagogy a „vrchností“ vzájemně, CÍL by měl být jasný. Je?
Někomu jde o skutečně kvalitní výuku, výchovu k ušlechtilým hodnotám a tak… Jinému jde o zviditelnění, o prosazení „jedině správného“ vlastního názoru atd. Ovšem při položení otázky Cui bono /v souvislosti s RVP třeba/ mi vychází jediné: ten, kdo na tom vydělá PENÍZE. A aby je měl, „tvoří“ – vyrábí ILUZI tvoření, ILUZI, že pracuje. Ano, pracuje. Vymýšlí nové formulace na to, co je už dávno zformulováno, „inspiruje“ pedagogickou obec ke „smysluplné“ diskusi nad obsahem RVP a spol. Nové formulace jsou plné odborných výrazů, čím víc, tím lépe, protože o to více je výsledek flexibilní - okecabilně a širokospektrálně alibisticky – různé elaboráty pak budí dojem vědecké erudice, diskutuje se nad jednotlivými slovy a jejich „správným“ významem - čímž se celá záležitost, téma vzdaluje od reality, podstaty, konkrétního cíle /pokud vůbec je zřetelně stanoven/, smyslu.
Příklad ze skutečnosti:
Místo děje: schůze /nikoliv ve školství, státní instituce/. Někteří přicházejí s předstihem a včas, pracovití tahouni. Se zpožděním přichází osoba jiných kvalit. Její herecká akce spočívá ve ztvárnění role uspěchaného, pracovitého a přetíženého zaměstnance, který samou aktivitou ani neví, kam dřív skočit – tudíž ani nemůže přijít na pracovní schůzi včas. Své zpoždění v tomto duchu komentuje. Ihned je „na výsluní“, dojem, který „je potřeba“ vyvolat, je dokonalý. Pilně pracuje a je přetížený.
Mlčící pracovití tahouni mlčí dál. Pracují skutečně, neiluzorně – tudíž na své zviditelňování ani nemají čas. Kromě toho projevit se jako konkurent není bezpečné.
Pokračování? „Uspěchaný a přetížený“ – zpravidla vedoucí – pracovník zadá tahounům nějaký další nesmyslný úkol, případně kvůli splnění tohoto úkolu se zorganizuje nějaké „smysluplné“ školení – vždy je potřeba něco přepracovat, vypracovat, vyrobit další lejstro – prokáže tak svou aktivitu svým nadřízeným a je jasné, cui bono.
Na tento „základ“ se nabalují důsledky. Tvoří se nekonečné ILUZE smysluplnosti různých činností za účelem materiálního zisku.
Návrh pro oblast školství: nebylo by od věci pro všechny tvůrce různých předpisů a forem kontrol kvality práce zadat absolvování pravidelné povinné praxe na škole – v roli učitele – v rozsahu 1 celého školního roku /vím, předem zamítnuto…./. Po ukončení této praxe vyhodnotit výsledky jejich činnosti dle těch kritérií, které sami vytvořili, otestovat těmi testy, které sami zavádějí.
Aby měli příležitost ověřit si, zda a jak jejich teorie funguje v reálu.
Otázka na závěr: jaký z toho všeho formulování RVP a další tvorby v podobném duchu mají užitek žáci? Fakt nevím…….

Stránka 6 z 15 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/