Mgr. Alena Hesová píše:
Dobrý den,
dle RVP ZV by toto možné být mělo. Je ale potřeba dodržet několik pravidel:
1. Je nutné zajistit, že v 6., 8. a 9. ročníku je realizován veškerý povinný vzdělávací obsah dle RVP ZV (tedy všechny očekávané výstupy).
2. Je nutné zajistit, aby časová dotace pro vzdělávací oblast Člověk a společnost na 2. stupni ZŠ byla minimálně 11 hodin.
3. Je nutné zajistit, aby ve všech ročnících 2. stupně byla realizována oblast Člověk a společnost. Pokud tedy v 7. ročníku není realizován vzdělávací obor Výchova k občanství, musí být nutně realizován alespoň vzdělávací obor Dějepis.
S pozdravem Alena Hesová (NÚV)
Věra Zelenková píše:
Dobrý den, je možné při tvorbě ŠVP, kdy se povinně zavádí druhý cizí jazyk na ZŠ, odebrat hodinu výuky občanské výchově (např. v 7. ročníku), když se v poznámkách k rámcovému uč. plánu píše, že se oblast, kam OV patří, vyučuje na 2. stupni ve všech ročnících? Výuka by tak probíhala jen v 6., 8. a 9. třídě po jedné hodině. Jiný předmět ji nenahrazuje. Přitom by byl volitelný předmět 2 hodiny týdně v 7. r., kde by se podle mne hodina dala vzít. Děkuji.
Kolegyně Hesová odpovídá správně a je třeba případně dodržet všechna pravidla, která ve své odpovědi uvádí.
Pokud ale čtu dotaz, jsou i jiná řešení. Respektive se ptám, proč škola sahá k vypuštění občanské výchovy v 7. ročníku, když by mohla pro výuku dalšího cizího jazyka jednodušeji použít časovou dotaci věnovanou volitelným předmětům v daném ročníku. Školu nic nenutí, aby volitelný předmět v 7. ročníku měla. Tato povinnost byla vyjmuta z RVP ZV už při jeho úpravě v roce 2007.
Neznám záměry školy z hlediska konkrétních cílů vzdělávání a obsahové profilace, neznám ani možnosti školy z hlediska dislokace hodin a vyučujících, ale z pohledu úprav ŠVP je manipulace s volitelnými předměty vždy jednodušší.