Souhlasím, že by se tím někdo zabývat mohl. A měl!
Nicméně si myslím, že Vaše námitky proti současnému písmu jdou stále trochu mimo. Malé děti se vždycky setkávaly ponejprv s tiskacím písmem, tedy, pokud doma nějaká ta kniha byla, ale myslím, že přinejmenším Bible byla i v běžné selské chalupě. S psací formou abecedy se mohly seznámit leda tak v modlitebních knížkách, které si psali lidé v první polovině 19. století (byly ale psány většinou kurentem). Dopisy malým dětem asi nikdo nepsal a knížky byly vždy tištěné. S psaným písmem se "oficiálně" seznámily skutečně až ve škole. To je stejné i teď, problém v tom nevidím.
Předpokládám, že jste učitelka (na rozdíl ode mne
), takže sama víte, že některé vědomosti musíte do dětí vysloveně našlapat, násilím (pomocí známek) je donutit se látku naučit. Jednodušší cesta by asi byla je tu látku neučit nebo se o ní jen letmo zmínit, ale to nejde. S písmem je to to samé. Pokud ale v písmu upřednostňujete "jednoduššího písma" = jednodušší cesty, pak snižujete laťku. Pár ročníkům možná pomůžete, ale další budou pohlížet i na tu Comenii jako na složité písmo a bude jim činit potíže. Jak jsem již psal, problém není v tom, že by současné písmo bylo složité, ale v metodice výuky a času psaní věnovanému. Obávám se, že snahou o výměnu psacího písma vyléváte s vaničkou i dítě. Pokud mám problémy s přehráním určité pasáže od Chopina, nevyhodím přeci celý klavír z okna, ne? Trénuji více!
Ano, s výukou je něco špatně a je třeba to změnit. Já bych měnil to, co je špatně, ne něco, na čem se to, co špatně je, projevuje. A vina rozhodně není na typu psacího písma. Jeho výměna problémy nevyřeší.
Dětem nezpůsobují problémy typ nebo druh písma. Rozhodně ne dramaticky více, než posledních 100, 120 let. Problémy jim způsobuje metodika výuky, rychlost s níž se upouští od výuky psaní po zvládnutí základních tahů, nedůslednost výuky, pomíjení grafické úpravy zápisů dokonce i v českém jazyce apod.
S představou, že změnou typu písma bychom se mohli časem dostat k tomu, že se kvůli náročnosti psaní nebude psát vůbec a vše se bude nahrávat na diktafony.