Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Revize RVP https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=25467 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 15. srp 2017 12:20:28 ] |
Předmět příspěvku: | Revize RVP |
Na MŠMT teď připravují zcela zásadní věc – revizi RVP. Kromě nepovedné ankety žádná široká a veřejná diskuse neprobíhá. Už teď nastává zmatení pojmů (znalosti x vědomosti). Pravděpodobně se nevyhneme tomu, že RVP bude obsahově "upřesňován". Pan ministr říká od kompetencí k učivu. Co to znamená? Co by mělo být v RVP ZV pojmenováno jako neopominutelné a nevolitelné? A jakým způsobem by to mělo být pojmenováno? |
Autor: | Janek Wagner [ úte 15. srp 2017 12:45:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Revize RVP |
Návrh pojetí revizí rámcových vzdělávacích programů i zmíněnou anketu naleznete na http://www.pedagogicke.info/2017/07/dot ... ovych.html. |
Autor: | V [ ned 20. srp 2017 19:45:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Revize RVP |
Na základě této revize budou stanoveny očekávané výsledky učení dětí v předškolním vzdělávání a žáků základních a středních škol (dále pouze žáci), které budou závazné a společné pro všechny; při formulaci výsledků bude důsledně přihlíženo k jejich: konzistenci s obecnými cíli vzdělávání; formativní funkci, včetně funkce kultivační; věcné správnosti; nezbytnosti pro vzdělávání žáků v dalších ročnících či stupních vzdělávání; potřebnosti v každodenním životě; adekvátnosti a nezbytnosti pro profesní nebo další vzdělávání žáků. To je tak obecné, že si pod tím každý představí něco jiného. Bylo by vhodnější začít národním programem. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 24. srp 2017 5:48:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Revize RVP |
Konzistence s obecnými cíli vzdělávání? Tak bychom měli začít snad s těmi cíli. Stejně máme dvojí. Zákon praví (2) Obecnými cíli vzdělávání jsou zejména a) rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života, b) získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání, c) pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost, d) pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti, e) utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, f) poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku, g) získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví. A RVP.ZV odpovídá 3.2 Cíle základního vzdělávání Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání. V základním vzdělávání se proto usiluje o naplňování těchto cílů: umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení; podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů; vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci; rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých; připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti; vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě; učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný; vzdělávací program pro základní vzdělávání MŠMT Praha 2015 9 vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi; pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnostmi a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci. Zbytečný luxus. Ne? |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 24. srp 2017 5:56:04 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Revize RVP |
Návrh pojetí píše, že "Klíčové kompetence zahrnují vzájemně propojený komplex znalostí, dovedností, vědomostí..." Jaký rozdíl je mezi znalostmi a vědomostmi? Nejdřív bychom měli rozklíčovat ( ) ptydepe a dohodnout se na nějakém jednotném slovníku. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ pon 18. zář 2017 19:27:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Revize RVP |
Výborný text. http://www.eduin.cz/clanky/ondrej-steff ... vp-1-cast/ |
Stránka 1 z 1 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |