Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Psaní všemi deseti https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=2583 |
Stránka 5 z 7 |
Autor: | Pavlína Hublová [ úte 20. črc 2010 18:04:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Jana Blažková píše: Jinak sebrat dětem tzv. výchovy je zejména na prvním stupni krok do pekel. Ať se to líbí nebo ne, manuální činnosti s konkrétním výsledkem jsou i pro dnešní děti velmi důležité a jistě pomáhají rozvíjet kompetence velmi účinně. Chtěla bych podpořit Vaše slova příspěvkem (a odkazem na příspěvek v angličtině), který velmi výmluvně obhajuje výtvarnou výchovu. A jistě si dokážeme rozšířit tuto obhajobu i na další "výchovy". Mohla byste nějak více rozvést Vaši myšlenku zapojení šablon EU a ICT, popř. integrovaného bloku? Děkuji. |
Autor: | Návštěvník [ úte 20. črc 2010 19:33:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Oldřich SUCHORADSKÝ píše: Měření Internetové školy ZAV ukázala, že kdo píše "všema dvěma", ztrácí nejen čas, ale především až 2/3 intelektuální kapacity oproti tomu, kdo píše "všema deseti". Můžete nám sdělit metodiku měření ztráty intelektuální kapacity? |
Autor: | Oldřich SUCHORADSKÝ [ čtv 22. črc 2010 14:09:11 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Součástí tréninkových metod ZAV je tzv. dvojí zátěž. Při ní trénující osoby opisují text a současně s tím provádějí jiný úkon, například početní operaci. Pro potřeby tréninku postačuje celkový výsledek, ale pro potřeby vyhodnocení zátěže je kvantifikován nejdříve zvlášť výkon opisu (obvykle v úhozech za časovou jednotku, např. za minutu) a zvlášť výkon početní operace (např. odečítání po 7 od třímístného čísla). Trénujících asi třicet reprezentantů ČR, kteří tímto testem před několika lety prošli, dosahovalo při samotném psaní zhruba výkonu 600 úhozů za minutu a za stejnou dobu zvládlo asi 30 správných početních operací. Při souběhu obou činností výkon psací i výkon výpočetní sice výrazně klesl, ale byl z hlediska přesnosti velmi kvalitní. Pak jsme tentýž test opakovali s tím, že se k psaní směly používat jen dva prsty. Výkon psací opět výrazně poklesl a zvýšilo se procento chyb, naprostou katastrofou ale byl počet i kvalita výkonu početního – správných operací provedly testující osoby jenom asi třetinu oproti stejnému procesu dvojí zátěže při psaní všemi deseti. |
Autor: | Jana Blažková [ pát 23. črc 2010 17:58:39 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Pavlínko, co se týká šablon- je na uvážení vedení, jakým způsobem je využije, ale pokud zvolí ICT, pak jedna z možností je také odučit 72 hodin v průběhu projektu, což zhruba odpovídá hodině navíc- může jít o dělenou hodinu, nepovinný, volitelný předmět apod. ( alespoň tak jsem to pochopila ), takže využít této hodiny pro nácvik psaní všemi deseti je určitě možné, případně by asi bylo možné vytvořit integrovanou výuku psaní, práce s internetem atd.- Vy máte daleko větší přehled přes ICT. Ale mluvím z pohledu elementaristky a navíc je mi jasné, že na velkých školách to asi nebudou vidět takto jednoduše. Nu a je otázka, jak šablony nakonec dopadnou. A to jsem rozený optimista. Jana |
Autor: | Pavlína Hublová [ sob 24. črc 2010 8:32:29 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Milá Jano, děkuji za osvětlení. Jestliže Vy jste optimistka, pak já jsem (alespoň v těchto ohledech pesimistka) - chce to chuť, lidi a srovnat si preference. Vše je mooc veelká práce Abych se držela tématu diskuze... Myslíte, že je výhodnější učit žáky (pokud se tedy učit budou) pomocí specializovaného programu nebo raději pěkně "postaru"? Jaké máte zkušenosti? Pro zopakování... V diskuzi zazněly zatím tyto programy: |
Autor: | Mgr. Jan Zouhar [ pon 26. črc 2010 16:34:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Ahoj Pavlíno, co to znamená "učit po staru"? Znamená o nevyužít programy a pracovat jen s knihou? Pokud ano, tak mám vyzkoušeno obojí a program je velmi efektivní, protože spočítá rychlost, počet chyb atd. Ale občas je dobré jim dát jako předlohu text na papíře, protože to budou v praxi dělat. Ale celý výcvik bych vedl pomocí programu. Zavjačič je drahý, ale velmi dobrý. Žáci mohou pracovat i doma, soutěžit atd. Ale doporučuji sehnat si, udělat, kryty na klávesnice z plechu nebo z tvrdého papíru!!!!!!!!! Jakmile se totiž začnou jednou dívat, pak k tomu budou mít tendenci pořád. Chce to zpočátku opravdu pohlídat. Zvláště proto, že oni jsou zvyklí psát "nějak" na počítači a takové je vždy těžší přeučovat. |
Autor: | Pavlína Hublová [ pon 26. črc 2010 19:29:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Milý Jendo, pochopil jste mě úplně přesně ... a rozumím tomu, že je těžké přeučovat, sama jsem zářným příkladem. To se ale zase oklikou vracíme k hlavnímu problému - kam a jak zařadit... povinné nebo volitelné... kdo a kdy bude tento předmět učit... atd. |
Autor: | Mgr. Jan Zouhar [ úte 30. lis 2010 20:11:14 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Mám čerstvou zkušenost z jedné ZŠ: celý šestý ročník Inforamtiky je věnován výcviky psaní všemi deseti. Tvrdí, že s tím mají dobré zkušenosti. Že to pak zrychlí práci žáků i v hodinách Informatiky. Jak to děláte vy na škole? |
Autor: | Sofia Hladíková [ úte 30. lis 2010 20:32:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Hezký den, tentokrát dávám pánům za pravdu. Já jsem z té generace, která se ještě učila psát všemi deseti na mechanickém stroji a jak jsem už od dob studií ráda, že to dovedu - ted jako ředitelka, co vyrábí spousty dokumentů, dvojnásob. A docela jste mě inspirovali. My na málotřídce máme informatiku ve 4.a 5. ročníku -a ted ze šablon ještě dokoupím víc počítačů - tak by možná byl správný čas. Bavilo by to děti určitě a my bychom je vybavili něčím užitečným. |
Autor: | Pavlína Hublová [ ned 05. pro 2010 16:56:22 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Psaní všemi deseti |
Sofia Hladíková píše: My na málotřídce máme informatiku ve 4.a 5. ročníku -a ted ze šablon ještě dokoupím víc počítačů - tak by možná byl správný čas. Bavilo by to děti určitě a my bychom je vybavili něčím užitečným. Takže, jestli jsem dobře pochopila posledních několik příspěvků, souhlasíte s tím, že by se psaní všemi deseti zařadilo jako učivo v hodinách informatiky? Řekněme 5. nebo 6. ročník? Počítám, že 4. (a 5.) ročník by byl věnován základním dovednostem obsluhy PC, práce s myší apod. Pokud bych přistoupila na tuto variantu (ale přiznám se, že se mi u toho kroutí všechny prsty u nohou), pak se ptám: Máte zkušenosti s tím, že by se zvládla výuka psaní všemi deseti za jeden školní rok? Je to reálné? PS: Předpokládám využití některého výukového programu... |
Stránka 5 z 7 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |