Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Psaní všemi deseti
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=2583
Stránka 5 z 7

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 20. črc 2010 18:04:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Jana Blažková píše:
Jinak sebrat dětem tzv. výchovy je zejména na prvním stupni krok do pekel. Ať se to líbí nebo ne, manuální činnosti s konkrétním výsledkem jsou i pro dnešní děti velmi důležité a jistě pomáhají rozvíjet kompetence velmi účinně.


Chtěla bych podpořit Vaše slova příspěvkem (a odkazem na příspěvek v angličtině), který velmi výmluvně obhajuje výtvarnou výchovu. A jistě si dokážeme rozšířit tuto obhajobu i na další "výchovy".

Mohla byste nějak více rozvést Vaši myšlenku zapojení šablon EU a ICT, popř. integrovaného bloku? Děkuji.

Autor:  Návštěvník [ úte 20. črc 2010 19:33:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Oldřich SUCHORADSKÝ píše:
Měření Internetové školy ZAV ukázala, že kdo píše "všema dvěma", ztrácí nejen čas, ale především až 2/3 intelektuální kapacity oproti tomu, kdo píše "všema deseti".


Můžete nám sdělit metodiku měření ztráty intelektuální kapacity?

Autor:  Oldřich SUCHORADSKÝ [ čtv 22. črc 2010 14:09:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Součástí tréninkových metod ZAV je tzv. dvojí zátěž. Při ní trénující osoby opisují text a současně s tím provádějí jiný úkon, například početní operaci. Pro potřeby tréninku postačuje celkový výsledek, ale pro potřeby vyhodnocení zátěže je kvantifikován nejdříve zvlášť výkon opisu (obvykle v úhozech za časovou jednotku, např. za minutu) a zvlášť výkon početní operace (např. odečítání po 7 od třímístného čísla).

Trénujících asi třicet reprezentantů ČR, kteří tímto testem před několika lety prošli, dosahovalo při samotném psaní zhruba výkonu 600 úhozů za minutu a za stejnou dobu zvládlo asi 30 správných početních operací. Při souběhu obou činností výkon psací i výkon výpočetní sice výrazně klesl, ale byl z hlediska přesnosti velmi kvalitní.

Pak jsme tentýž test opakovali s tím, že se k psaní směly používat jen dva prsty. Výkon psací opět výrazně poklesl a zvýšilo se procento chyb, naprostou katastrofou ale byl počet i kvalita výkonu početního – správných operací provedly testující osoby jenom asi třetinu oproti stejnému procesu dvojí zátěže při psaní všemi deseti.

Autor:  Jana Blažková [ pát 23. črc 2010 17:58:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Pavlínko,
co se týká šablon- je na uvážení vedení, jakým způsobem je využije, ale pokud zvolí ICT, pak jedna z možností je také odučit 72 hodin v průběhu projektu, což zhruba odpovídá hodině navíc- může jít o dělenou hodinu, nepovinný, volitelný předmět apod. ( alespoň tak jsem to pochopila :) ), takže využít této hodiny pro nácvik psaní všemi deseti je určitě možné, případně by asi bylo možné vytvořit integrovanou výuku psaní, práce s internetem atd.- Vy máte daleko větší přehled přes ICT.
Ale mluvím z pohledu elementaristky a navíc je mi jasné, že na velkých školách to asi nebudou vidět takto jednoduše.
Nu a je otázka, jak šablony nakonec dopadnou. A to jsem rozený optimista. Jana

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 24. črc 2010 8:32:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Milá Jano,
děkuji za osvětlení.
Jestliže Vy jste optimistka, pak já jsem (alespoň v těchto ohledech pesimistka) - chce to chuť, lidi a srovnat si preference. Vše je mooc veelká práce :roll:

Abych se držela tématu diskuze...

Myslíte, že je výhodnější učit žáky (pokud se tedy učit budou) pomocí specializovaného programu nebo raději pěkně "postaru"? Jaké máte zkušenosti?

Pro zopakování...
V diskuzi zazněly zatím tyto programy:

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 26. črc 2010 16:34:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Ahoj Pavlíno, co to znamená "učit po staru"? Znamená o nevyužít programy a pracovat jen s knihou? Pokud ano, tak mám vyzkoušeno obojí a program je velmi efektivní, protože spočítá rychlost, počet chyb atd. Ale občas je dobré jim dát jako předlohu text na papíře, protože to budou v praxi dělat. Ale celý výcvik bych vedl pomocí programu. Zavjačič je drahý, ale velmi dobrý. Žáci mohou pracovat i doma, soutěžit atd. Ale doporučuji sehnat si, udělat, :D kryty na klávesnice z plechu nebo z tvrdého papíru!!!!!!!!! Jakmile se totiž začnou jednou dívat, pak k tomu budou mít tendenci pořád. Chce to zpočátku opravdu pohlídat. Zvláště proto, že oni jsou zvyklí psát "nějak" na počítači a takové je vždy těžší přeučovat.

Autor:  Pavlína Hublová [ pon 26. črc 2010 19:29:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Milý Jendo,
pochopil jste mě úplně přesně :twisted:

... a rozumím tomu, že je těžké přeučovat, sama jsem zářným příkladem. To se ale zase oklikou vracíme k hlavnímu problému - kam a jak zařadit... povinné nebo volitelné... kdo a kdy bude tento předmět učit... atd. :(

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ úte 30. lis 2010 20:11:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Mám čerstvou zkušenost z jedné ZŠ: celý šestý ročník Inforamtiky je věnován výcviky psaní všemi deseti. Tvrdí, že s tím mají dobré zkušenosti. Že to pak zrychlí práci žáků i v hodinách Informatiky. Jak to děláte vy na škole?

Autor:  Sofia Hladíková [ úte 30. lis 2010 20:32:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Hezký den, tentokrát dávám pánům za pravdu. Já jsem z té generace, která se ještě učila psát všemi deseti na mechanickém stroji a jak jsem už od dob studií ráda, že to dovedu - ted jako ředitelka, co vyrábí spousty dokumentů, dvojnásob. A docela jste mě inspirovali. My na málotřídce máme informatiku ve 4.a 5. ročníku -a ted ze šablon ještě dokoupím víc počítačů - tak by možná byl správný čas. Bavilo by to děti určitě a my bychom je vybavili něčím užitečným.

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 05. pro 2010 16:56:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Psaní všemi deseti

Sofia Hladíková píše:
My na málotřídce máme informatiku ve 4.a 5. ročníku -a ted ze šablon ještě dokoupím víc počítačů - tak by možná byl správný čas. Bavilo by to děti určitě a my bychom je vybavili něčím užitečným.


Takže, jestli jsem dobře pochopila posledních několik příspěvků, souhlasíte s tím, že by se psaní všemi deseti zařadilo jako učivo v hodinách informatiky?
Řekněme 5. nebo 6. ročník?
Počítám, že 4. (a 5.) ročník by byl věnován základním dovednostem obsluhy PC, práce s myší apod. Pokud bych přistoupila na tuto variantu (ale přiznám se, že se mi u toho kroutí všechny prsty u nohou), pak se ptám:

Máte zkušenosti s tím, že by se zvládla výuka psaní všemi deseti za jeden školní rok? Je to reálné?
PS: Předpokládám využití některého výukového programu...

Stránka 5 z 7 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/