Petra Boháčková píše:
Tak nevím, odpověděla jsem?
Ano, odpověděla. Vyjádřila jste opět přesně většinový problém, který máme. Je třeba, aby si všichni uvědolmili, že bez spolupráce nemáme šanci. Ono nejde jen o učitele, ale o celou společnost. Dnes je zcela jasné, že budoucnost patří tvořivým jedincům schopným spolupracovat. Škola je nutně to místo, kde tento přístup musí zvítězit nejdříve.
V úvodu citovaný článek jasně ukazuje, že je to vlastně především manažerský problém. Cíl je víceméně známý! Chceme-li však uskutečnit nějakou změnu, musí se provést ve velkém něco podobného, co pod taktovkou IDEO udělala Ormondale Elementary. Číst si o tom, nestačí! Můžeme do úmoru mluvit o potřebě zavádět RVP, sepisovat ŠVP a tvářit se, že děláme reformu, a nic se nezmění. Musí se zároveň realizovat celá řada doprovodných opatření. Myslím, že k nejdůležitějším patří vhodná evaluace s přímou vazbou na příjem školy i jednotlivých učitelů. Určitě bychom hned zaznamenali změnu, kdyby učitelé viděli, že spolupráce má okamžitý efekt.
V Ormondale Elementary tento princip funguje tak, že je zpětná vazba vlastně tím hlavním hybatelem. Ta škola má v národních srovnávacích testech jedny z nejlepších výsledků vůbec. Hádám, že je to důvod, který vede mnoho rodičů k tomu, že své děti dávají právě sem. Dosud sice národní srovnávací testy pracovaly se značně tradiční formou ověřování výsledků, ale to se rychle mění. Nechce-li škola o své výsadní postavení přijít, zcela logicky musí zároveň změnit výukové postupy. Je hezké mluvit přitom o potřebách pro 21. století nebo o konkurence schopnosti celého státu v mezinárodním měřítku. Realita je mnohem prostší!