Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Klíčové kompetence ve světě
PříspěvekNapsal: pon 18. led 2010 14:44:06 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Změny, které probíhají v našem školství nejsou izolované. O tom svědčí i důraz na rozvoj kompetencí v jiných zemích. Příkladem toho je článek na portále, který pojednává o kompetencích ve Finsku a Velké Británii. Článek je zde. Mohli bychom se z jejich přístupu nějak poučit?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence ve světě
PříspěvekNapsal: pon 18. led 2010 16:47:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Mně zaujalo nejvíce, že v obou zemích se příliš neplýtvá obecným popisem klíčových kompetencí někde v kurikulu, ale všechny jsou obsaženy v konkrétních předmětech jako cíle výuky. A to dokonce tak konkrétně, že v anglickém kurikulu jsou uvedeny i konkrétní tipy na úlohy, jak by mohl učitel v daném etapě vývoje žáka kompetence rozvíjet přímo ve výuce (a ne jaksi mimo, jak se někdy děje - "výuka o klíčových kompetencích"...)
Třeba tato úloha (cituji z článku na portále):

Anglie: příklad úlohy, která přispívá k rozvoji dovedností osobních, k učení a myšlení v rámci předmětu Angličtina (tzv. klíčové stadium 3):

„Učitel zadá žákům, aby napsali moderní pohádky. Ty budou publikovány v místní knihovně, a tím sdíleny a hodnoceny dětmi ze základních škol. Hlavním cílem je rozvoj dovedností žáků nejenom v oblasti kreativního psaní, ale také rozvoj schopnosti týmové práce a reflektivního učení, které tvoří součást dovedností osobních, k učení a myšlení. Při vykonávání této aktivity je důležité, aby žáci rozvíjeli své schopnosti stát se samostatnějšími a brali na sebe zodpovědnost za řešení problémů a za kontrolu směřování a uspořádání své práce. Žáci jsou v rámci dané aktivity učeni, jak přistupovat ke kreativnímu psaní. Jednotlivé přístupy prozkoumají a dále rozvinou. Vymyslí a vytvoří postavy a dějovou linii pohádky. Pro svou práci využijí software na zpracování a publikaci textu, který má škola k dispozici. Žáci budou pracovat ve skupinách a na tvorbu pohádky budou mít k dispozici několik hodin. Při práci na sebe budou přijímat různé role a odpovědnosti a zajistí, aby každý člen skupiny efektivně přispěl ke konečnému výsledku. Pohádky budou hodnoceny žáky co se týče dějové linie, postav a osnovy. Žáci budou k hodnocení užívat kritéria, která sami navrhnou a odsouhlasí.


Je podle vás takový přístup ke klíčovým kompetencím na úrovni vzdělávacího programu k něčemu dobrý?
Napište jednu věc, proč ano, jednu, proč by to naopak mohl být problém.

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Klíčové kompetence ve světě
PříspěvekNapsal: úte 19. led 2010 0:41:47 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Mě zaujala ze zmíněného článku tato slova:
Některé z nich jsou rozvíjeny především prostřednictvím jednoho anebo několika málo konkrétních předmětů, jiné jsou rozvíjeny všemi předměty i všemi průřezovými tématy.

Ve Finsku se učitelům přímo stanoví kdy které kompetence mají rozvíjet. To je pro ně jistě velká metodická pomoc. U nás se požaduje, aby učitelé promysleli sami kde které kompetence realizovat a požaduje se, aby se všechny kompetence rozvíjely ve všech předmětech. Dále musí sami napsat výchovně vzdělávací strategie: společné postupy uplatňované na úrovni vyučovacího předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků. (Viz RVP - ZV) Je tedy na ně kladen velký úkol, na který často nejsou připraveni. To pak často vede k formalismu, protože si s tím učitelé nevědí rady.
Takže práce s kompetencemi ve Finsku se mi zdá lepší pro ty učitele, kteří s nimizačínají pracovat.
Na druhé straně naše pojetí umožňuje větší kreativitu učitele.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 3 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: