Mgr. Jan Zouhar píše:
Pane Adame, to si opravdu myslíte, že my učitelé jsme samí neschopní břídilové? Já si to nemyslím.
K těm uváděným změnám. Vy byste nechtěl, aby se vaše dítě umělo učit = kompetence k učení, aby bylo schopno dobře komunikovat, vyhmátnout podstatu, prezentovat se atd? Já bych to pro své vnučky chtěl a je mi líto, že se to nerozvíjí intenzivněji. A to je to vámi zmiňované RVP s kompetencemi.
Ale zpět k tématu. Nedalo mi to a připravil jsem si delší větu a napsal si ji na čas psacím a tiskacím. Kupodivu, tím tiskacím to bylo rychleji a kolegové to dokonce přečetli. Takže proč nezavést něco, co nás posune? Vždyť toho ručního psaní opravdu valem ubývá ve prospěch počítače. Ruku na srdce: kdo jste psali v posledním měsíci text rukou delší než je A4? Já tedy ne již několik let.
Dobrý den, pane Zouhare,
děkuji za Vaši reakci. Samozřejmě, že si nemyslím, že všichni učitelé jsou břídilové. Sám jsem také učitel, ale to, co vidím kolem sebe ve školství mě naplňuje hrůznými obavami o osud naší mládeže. Stačí když se podívám kolem sebe. Na naší škole je nás hrstka nadšenců, kteří děláme rádi svoji práci. Můžeme si to dovolit, poněvadž platy našich životních partnerů jsou dvojnásobkem až trojnásobkem toho, co vyděláme my. Proto si můžeme dopřávat ten luxus, že jsme učitelé. Druhá skupina mých kolegů takové štěstí nemá. Dělají sice svou práci rádi, ale jednou si budou chtít koupit auto, byt a mít alespoň průměrnou životní úroveň. Ti čekají na vhodnou příležitost, aby mohli odejít pracovat jinam. Třetí skupina jsou nekompetentní idioti, kteří ve školství nikdy pracovat neměli. Žáci mají často větší znalosti, než oni sami. Není jich, bohužel, málo. Pracují ve školství proto, že z jiného zaměstnání by je dávno vyhodili.
Sám jsem s tvorbou RVP problémy neměl, ale kdybych se nevyjadřoval v předepsaných frázích, nikdy by můj plán schválen nebyl. Nejde vůbec o obsah, ale o formu. Inspektorovi je jedno, co žáky naučím, pokud je to v souladu s RVP. Hlavní je, mít v pořádku papíry a pak Vám nikdo nic nevytkne. Takhle se nedá profesionálně pracovat. RVP nikoho samostatnému myšlení nenaučí. To může jen kvalitní učitel, a ten se stává ohroženým druhem. Nekvalifikovaní diletanti budou mít možná papíry po formální stránce v pořádku, ale po obsahové stránce bude jejich výuka paskvil. Jednotné osnovy na ZŠ by těmto diletantům alespoň daly jasné mantinely. Jak je možné, že současní absolventi ZŠ často nedovedou požívat pravidlo o shodě podmětu s přísudkem?
Naše školství se reformuje špatně. Nejprve je třeba mít ve školách kvalitně placené profesionály, a pak se s nimi pustit do prospěšných změn. Moje 2 kolegyně odmítly věnovat zdarma svůj čas školení ke státním maturitám a daly výpověď. Jsem zvědav, kdo u nás bude učit v příštím roce španělštinu a francouzštinu.
Zavedení nového písma proto považuji za další plýtvání penězi, nehledě na to, že používání psaného písma je součástí gramotnosti. Ať si každý pak píše jak chce, ale základním psacím výcvikem by měl projít každý. Kdyby takovou reformu psaného písma provedli po roce 1948 komunisté, již v r. 1968 by se mladá generace nemohla seznámit s utrpením svých předků v komunistických věznicích. Jejich psané vzpomínky by byly jako nečitelné vyhozeny a zničeny. Tato reforma je útokem na paměť národa, a proto ji považuji za nebezpečnou. Kdo chce někoho ovládat, odřízne ho nejprve od jeho minulosti.
Adam Mindek