Neznám diskusi z roku 1932, ale pochybuji, že by vzbuzovala takové vášně. Nešlo totiž o zavedení nového písma, ale o drobné úpravy písma již používaného. Teoreticky by podobné spory mohl vyvolat přechod z kurentu na latinku, ale protože to byla spíše jakási emancipace, jakýsi výraz odpoutání se od němčiny, šlo tehdy patrně o změnu vítanou.
Pokud nejde o jednu grafičku a pouze estetické hodnocení, rád se seznámím s dalšími. Zde se zatím objevila pouze zprostředkovaná argumentace vycházející od jedné grafičky, která vše staví na estetickém hledisku a obtížnosti zvládnutí psaní.
Pokud pisatel chce, tak písmo je čitelné vždy. Znovu musím opakovat, že tzv. čitelnost je záležitostí mozku, naturelu a nálady. Každý má svůj nezaměnitelný rukopis, stejně jako každý má svůj nezaměnitelný styl chůze, mluvy nebo gestikulace. A pokud je čitelnost nevalná, pak to není v zvoleném písmu, ale - vyjma již řečeného - ve výuce písma a zvládnutí všeho, co je k úhlednému psaní třeba. Znovu se vracíme na první stránky této diskuse, slečno Kamilo. Dostatečný trénink a důsledná kontrola grafické úpravy psaní ve škole by výsledky přinesly. V současné době se ale od 2. třídy úhlednost či úprava úkolů a prací v sešitu nekontroluje, nikoho to nezajímá. Pak se nemůžeme divit, že písmo není hezké. Prosím, pročtěte si znovu starší příspěvky, abych zde všechno neopakoval.
Pokud žákům "ukážu" písmena a nechám je psát zcela svobodně, bez kontroly a oprav, nemohu se divit, že písmo podle toho vypadá. A bude to tak vypadat i s Comenií. Problém není v typu písma, ale ve způsobu výuky a důrazu kladeném na "krasopis".
A mimochodem, paní B.Trelová na předchozí stránce jasně píše, že
všechny její kolegyně, ne že 10% kolegyň. A Winston Churchil prohlásil, že věří jen statistikám, které sám zfalšuje.
P.S. Pokud někdo neumí číst a používat psací písmo, je v této oblasti, na rozdíl od nás, negramotný. Analogicky - neumím-li číst azbuku a psát jí, jsem v ní negramotný. Jistě jste smysl věty v mém minulém příspěvku pochopila.