Mgr. Petra Boháčková píše:
Dnes jsem měla telefonát od maminky budoucí prvňačky, co prý to je nové písmo, jestli nevím, zda se jím bude psát od září a že ona si nepřeje, aby se její dítě tímto písmem učilo psát.
Jak a co odpovědět?
No vzhledem k rychlosti školského soukolí bych to viděla tak za 5 let k použití.
Mimochodem v článku se hovoří o tom, že to bude volitelné (!), takže povinné tak za 8 let?
Maminku bych uklidnila, její holčičky se to týkat nebude zcela jistě
A co tomu říkám?
Je mi to fuk. V psacím písmu nevidím jen to psaní, ale také nácvik grafomotoriky, lehkého držení tužky/pera, uvolněné zápěstí... Díky psaní se děti učí pečlivosti a soustředění.
Hm, tak budeme dělat více grafomotorických cvičení a trénovat soustředění na jiných věcech.
A jestli to zamezí psát dětem "jako prasátka"?
Myslím si, že ne. Vždyť se podívejte, jak krásně děti píší v 1. - 2. ročníku a jak to nejde přečíst v 5. ročníku. No, tak to nepůjde přečíst už ve 4. ročníku. A nebo se to posune a kurzy luštění hieroglyfů budou trénovat učitelé na 2. stupni.
Sáhněme si do svědomí - když jsme si zapisovali přednášky na střední a vysoké škole, jaké písmo jsme zvolili, pokud jsme to chtěli všechno stihnout? PSACÍ! Protože na sebe písmena navazují, jdou plynule...
Ale slyším hlasy, že se už nestuduje s blokem ale s notebookem.
Pak je to ok a začněme od 3. ročníku vyučovat psaní všemi deseti. Aby se dosahovali rychlosti, která bude smysluplná.
Nedostala jsem se ve svých myšlenkách někam jinam?
Však vy si to přeberete
moc se ve Vaší odpovědi nevyznám. Třeba nevím, jak jste dospěla k tomu, že když chceme vše stihnout, píšeme psacím. Mnoho vysokoškolských studentů nebo dospělých lidí raději volí písmo tiskací, nebo kombinaci psacího a tiskacího.
To že děti píší krásně v 1. třídě a ještě popřípadě ve 2. třídě- snaží se napodobovat vzor, proto píší tak pěkně. Psaní se začne zhoršovat v okamžiku, kdy se děti snaží zachytit např. výklad, nebo píší diktát, vlastní myšlenky. Zde totiž přestává být na prvním místě snaha zachytit přesný tvar písmene, písmo se stává prostředkem.
A nevím, proč by děti měly začít psát jako "prasátka" už ve 4. třídě, když by měly snažší vzor písma.