Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=3185
Stránka 35 z 36

Autor:  Ivo Vodička [ čtv 16. zář 2010 21:44:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Vážení diskutující,
zaznělo zde, že argumenty obou stran, zastánců i odpůrců písma CS, se už vyčerpaly, přesto dovolte několik poznámek k oběma typům písma, které zde, myslím, nezazněly.

Je potřeba se všimnout toho, že z počtu lidí, kteří na světě píší latinkou, přibližně jedna polovina používá rukopisné písmo spojité a druhá polovina písmo nespojité. Porovnáme-li země anglosaské, kde se písmo nespojité používá velmi dlouho, s naším písmem, nemůžeme říci, že by v důsledku jejich používání jedna nebo druhá polovina byla v řádové vzdělanostní a praktické výhodě či nevýhodě. Celkově jsou síly vyrovnány.

Na počátku bylo písmo rukopisné a způsob psaní a jeho konstrukce se v historii odvíjela od povahy a dostupnosti používaných psacích materiálů (husí brk, olůvko, grafitová tužka, ocelové, kuličkové a s plstěným nebo kapilárním hrotem).
V době rozvoje tiskařských metod byla hledána podoba písma, která by co nejlépe odpovídala technologii písma tištěného - na jedné straně od tisku z dřevěných desek, přes samostatné typy z kovu, přes plošnou sazbu a sazbu počítačovou. Dnes pokračuje v linii vývoje písma, které se snadno čte z obrazovky nebo různých dnešních a budoucích čtecích panelů.

K roztržení podoby rukopisného a tištěného písma došlo proto, že slabé linky se na zprvu do dřeva řezaných a později odlévaných typech odlamovaly, spojování typů bránilo snadné sazbě, na plakátech a v titulcích je slabé písmo málo vidět.
Používání nespojitého písma tak nevyšlo z potřeb lidí, kteří píší, ale reagovalo na potřeby tiskařů - na co nejspolehlivější metody sazby textů, na rychlost, ekonomičnost celého procesu tvorby textů, místa (rukopisné písmo zabere více místa na papíře) a také optických parametrů vedoucích k zvýraznění textů.

Podíváme-li se do historie písma od vzniku knihtisku do současnosti, zjistíme, že se v použití a tvorbě písma se objevuje několik tendencí:

1. písmo psané, nazval jsem je "z ruky" (současný školní vzor), nejvíce vychází z možností motoriky ruky, především kyvného pohybu ruky (jako při psaní písmene O), vychází z rukopisného psaní dostupnými psacími prostředky na zapisovací materiály, což je především papír ve vývojové linii: husí brk - ocelové a plnicí pero - kuličková tužka. Jinými slovy, písmo "z ruky" je postaveno tak, aby základem bylo co nejsnazší psaní rukou. Tak je konstruováno i naše současně používané písmo; musíme však počítat s tím, že ruka není tiskárna a že rukopis každého z nás se po kratší či delší době od rukopisného vzoru vzdaluje bez ohledu na to, že třeba i máme dobrou snahu, aby se tak nedělo.

2. druhou možností je rukopisné písmo „z oka“ (D´ Nealian, Zaner-Bloser a také CS), tedy takové, které napodobuje písmo tištěné, čímž dochází k přiblížení zápisu rukou k zápisu pomocí tisku (sazba knih a PC, zobrazení na monitorech a čtečkách). Původní tisk napodobobal písmo "z ruky", ale protože řezat, odlévat a sázet písmo propojené vlasovými spojkami bylo nevýhodné, protože docházelo k jejich odlamování a ničení typů, ustálilo se písmo nespojité, spíše plošné, které lépe odpovídalo technologii tisku v tiskárně a také ekonomičnosti provozu. Uváděným důvodem k zavedení takového vzoru rukopisného písma je především sjednocení prostředí světa knih, časopisů, reklam, počítače a prostředí školního, aby nedocházelo ke grafické dvojkolejnosti. Tento rukopis podléhá stejné individuální zkáze jako u písma spojitého, o čemž se snadno může každý přesvědčit, když prohlédne sešity vybrané ve třídě anglické nebo švýcarské školy.

3. kombinace obou přístupů, v níž jsou spojovány výhody plynulého spojitého psaní s výhodnější motorikou ruky a podoby písma tištěného - takovým je možná právě vzor německý s některými písmeny, které vycházejí z písma tištěného a zjednodušují hlavně sadu velkých písmen. (též podléhá individuální zkáze - viz sešity německé)

4. vzhledem k slábnoucímu vlivu (potřebě) rukopisného psaní se objevují názory, že význam rukopisného psaní neustále klesá, a tak by bylo jednodušší tuto změnu rukopisného vzoru raději „přeskočit“, protože se jím prostě nemá cenu zabývat. Přistoupíme-li na tuto filozofii, pak skutečně nemá cenu zavádět novou podobu rukopisného písma (v našem případě CS), protože z tohoto hlediska nepřináší nic nového.

Přesto si myslím, že určitou dávku znalostí a schopností psát rukou budeme potřebovat po celý život z praktických, osobních a jiných důvodů nejen my, ale i následující generace. Mimo jiné také proto, že je to také jedna z možností sebereprezentace a realizace a skutečně osobního projevu v době prosazující se unifikace a uniformizace.

Jak nakonec rozhodnou úředníci ministerstva školství, se po čase pozná, každopádně vítězem nebude ani jedna strana, protože používání spojitého nebo nespojitého písma ve srovnání s ostatními problémy našeho školství, je otázka vpodstatě okrajová, přestože vzbudila mnoho emocí.

Ptejme se raději, co dělat pro to, aby se naše děti uměly lépe vyjadřovat, uchovávaly krásu češtiny v mluveném i pravopisném vzoru, uměly počítat a rozvažovat, byly vychované, zodpovědné a tvořivé, aby v dnešním široce otevřeném světě uspěly.

Zdraví Ivo Vodička

Autor:  Robert Janák [ pát 17. zář 2010 9:28:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Já k tomu můžu říct jen to, že tato diskuze mne ještě více nakopla. Věřím, že správným směrem. :) Pokud tato diskuze spěje k uzavření, tak díky za to.
Jen bych doplnil můj pohled na slova pana Ivo Vodičky. Doba spěje k tomu, abychom v budoucnu byli plně závislí na používání počítače. Z tohoto pohledu se může zdát problematika psacího písma skutečně okrajová. Nebojím se o spojitě psané písmo, to asi přetrvá. Stejně je tomu u jiných písem, které mohly už dávno zaniknout. V Japonsku se často můžete setkat s tím, že ovládat všechny tři druhy odlišných písem -- Hiraganu, Katakanu nebo čínskou Kanji (Kandži) -- je prestižní dovednost. Možná na to má vliv i tradiční vyzdvihování osoby muže před ženou. :) Ve školách se čínskou Kanji učí PŘEVÁŽNĚ MUŽI. Ženy ovládají především jednodušší Hiraganu. Tohleto všechno umět psát považuji za umění, které přináší Japoncům sice jisté problémy, že ne všichni všechno přečtou, ale u nich je písmo věcí prestiže a tím i zařazení se do určité skupiny (kasty).
Z tohoto pohledu nám zavedení ComeniaScriptu přidá jen jedno písmo navíc. Obě písma můžou fungovat souběžně jako v Japonsku. U nás bude jen rozdíl v tom, že se všechny děti píšící ComeniaScriptem stejně budou seznamovat ve škole se čtením spojitého psacího písma.

K otázce potřeby psát rukou bych ještě doplnil. Pěkně psát vždy bylo věcí prestiže. Za mé školní docházky na tom stály domácí úkoly, diktáty, zápisy ve vyučování. Ze začátku možná pro některé děti otrava, ale co se v mládí naučily, z toho mohly celý život čerpat. Umět psát rychle, čitelně a rukou bude vždy nezastupitelné. Snad nemusím uvádět příklady. :) S nárůstem uživatelů počítačů bude tato prestiž i stoupat - i Japonci se učí stále spoustu znaků čínské Kanji, i když sami mají jednodušší písma (Hiraganu či Katakanu). Upřímně spíše by mne udivilo, kdyby se od výuky psaní našeho rychlejšího spojitého písma upustilo.

Autor:  Robert Janák [ pát 17. zář 2010 10:32:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Robert Janák píše:
Já k tomu můžu říct jen to, že tato diskuze mne ještě více nakopla. Věřím, že správným směrem. :) Pokud tato diskuze spěje k uzavření, tak díky za to.

Chtěl jsem poděkovat za to nakopnutí, abych nezakrněl. Nemyslim tím uzavírat diskuzi. :)

Autor:  Lenka Urbanová [ pát 17. zář 2010 10:47:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Vážení kolegové, využívám tohoto momentu, kdy v posledních příspěvcích padlo mnoho moudrého, shrnujícího, uzavírajícího... a uzavírám toto téma. Myslím ale, že se tu možná jednou znovu vynoří, v jiné podobě, tak, jak bude pokračovat příběh písma Comenia Scipt.
Nesmírné a vřelé díky za oněch 343 příspěvků, kterými jste toto téma podrobili důkladnému zkoumání. Mnohé příspěvky byly opravdu velmi kvalitní, děkujeme za váš čas.
My ale věříme, že se spolu neloučíme.
Tak tedy na viděnou v jiných tématech!
Lenka

Autor:  Ivo Vodička [ pon 21. dub 2014 13:51:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Vážení účastníci diskuze o Comenia Script,

po dohodě s moderátorkou, paní Lenkou Urbanovou, je po několika letech znovu otevřena debata o Comenia Script.

Uplynula už dostatečně dlouhá doba na to, abychom na těchto stránkách mohli znodnotit životaschopnost CS tím, že povedeme věcnou debatu o tom, jaké konkrétní zkušenosti a výsledky nabyli učitelé, kteří toto písmo vyučují, jak je vnímají samotné děti a jejich rodiče.
Doufejme, že pouhé emoce, které toto téma provázely, už pominuly jak u jeho vášnivých zastánců tak i vášnivých odpůrců, a že jsme v situaci, kdy se můžeme opřít o konkrétní výsledky, a to pravdivě.
Comenia Script je v praxi, a tím nám odpadají zbytečná témata o tom, jestli má být zavedeno, nebo ne; svět se nezbořil, školství se nezbořilo, otázkou je, jestli a co se změnilo pro samotné uživatele písma - naše malé školáky. Na celostní pohled a hodnocení je sice zatím brzy, protože první nositelé písma jsou ještě na 1. stupni ZŠ a skutečný "křest ohněm", podle mého názoru a zkušeností, je čeká teprve na kvalitní a náročné střední škole. Z tohoto pohledu se všichni, které osud CS zajímá, blížíme jen ke konci první třetiny rozehraného zápasu, který může něco ukázat. Přesto pro nás, kteří se zajímají, by bylo zajímavé a dobré vědět.

V souvislosti s písmem CS v našich školách se do diskuze přímo nabízí okruh otázek, které byly nadneseny i v době jeho zavádění a na které nám mohou učitelé a rodiče spojení s CS odpovědět:

1. Kolik dětí skutečně s nástupem do ZŠ začíná psát CS? Kolik škol, kolik tříd? Roste počet rodičů a škol, které přistupují k zavedení CS?
2. Jaké grafomotorické dovednosti navíc nabyli žáci osvojením CS ve srovnání s tradičním školním vzorem? Ztratili žáci některé specifické vlastnosti, na které jsme byli navyklí ve spojení s psaním tradičního školního vzoru?
3. Je rychlost a čitelnost při psaní a čtení CS vyšší? Jak rychle se individualizuje písmo a vzdaluje se od vzoru?
4. Přineslo CS výhody dětem s různými obtížemi při čtení a psaní?
5. Co se ukázalo jako slabina CS při nácviku a jeho využívání?
6. Jak se pracuje s balíčkem pro výuku CS nutných výukových materiálů?
7. Jaké psací prostředky preferují děti při psaní CS?
8. Jaký úchop psacího prostředku a rozložení pracoviště u školáků převládá?
9. Zabývá se MŠMTv vyhodnocením několika let provozu CS a je možno najít tyto dokumenty k nahlédnutí?
10. a tak dále, dále a dále.

Za každou odpověď na tyto a takovéto podobné otázky budeme my, kteří s Comenia Script nepřicházíme ve své pedagogické praxi do styku, vděčni.

S pozdravem

Ivo Vodička

Autor:  Jana Blažková [ pon 21. dub 2014 15:59:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

1. U nás na škole je to 80% žáků, záleží na rozhodnutí rodičů. Soudě dle zájmu o proškolení, zvyšuje se počet škol- tady asi ví více NIDV.
2. Grafomotorické dovednosti jsou stejné- u někoho lepší, u někoho horší; fungují obě hemisféry atd.
3. Čitelnost je vyšší stoprocentně, rychlost stejná, ve 3. ročníku již děti píší svým vlastním rukopisem, který se předloze vzdaluje podle schopností dětí. Jde už o vlastní rukopis.
4. Děti s obtížemi jsou schopny písemné komunikace, což mnohé s dysgrafií apod. schopny nebyly. Při nácviku čtení je zřetelný rychlejší postup i u děti s dyslexií. U zrakových vad, mentálního postižení atd. je zřejmý posun také
5. Slabiny jsou individuální- jako u vázaného psacího písma, nelze generalizovat.
6. Balíček i sešity jsou propracovanými pomůckami, takže práci ulehčují. Sešity přináší inspiraci i do jiných předmětů.
7. Psací prostředky jsou stejné jako u vázaného písma- na počátku tužka, pero.
8. Úchop je stejný, rozložení sektorů A, B, C,.... také.
9. MŠMT vyhodnotilo pilotní ověření, dále se výzkumem nezabývá.

CS je jedna z možností. Během let se potvrdil vliv na osvojení čtení a zcela jednoznačně pomáhá dětem s obtížemi, které se písemně nedokázaly vyjádřit ( jistě všichni praktici už ve své kariéře měli děti, které jim psaly vlnovky- prostě proto, že jinak nemohly a nedokázaly) Je na škole, učiteli, rodičích, jakou cestu zvolí. Některé děti píší CS stále, jiné zkouší vázané písmo. Cesta, která vede k úspěchu může být u různých dětí různá. Proto máme před sebou cesty dvě. A to je dobře.

Autor:  Návštěvník [ stř 23. dub 2014 11:21:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Realita:
Psací písmo vázané je vhodné pro psaní plynulého textu. Jeho znalost je důležitá nejen pro psaní, ale i pro čtení rukou psaných textů. Je rychlé, svižné, pokud je čitelné nejen tím, kdo text psal, je použitelné i pro psané zprávy a texty.

Ručně psané tiskací písmo s oddělenými znaky je vhodné pro vyplňování formulářů, popisy technických výkresů a další sdělení, která musejí být bezpodmínečně čitelná.

Lidé na současné úrovni civilizace by měli umět používat oba dva druhy ručně psaného písma.

Žáci by se ve škole měli jako už odedávna naučit především běžné vázané psací písmo pro psaní svých zápisů do sešitů, psaní dopisů, textů a dalších sdělení. K tomu se podle potřeby učí používat i další tvary písma. Navazují tak na propočátky zájmu dětí o písmena a psaní hůlkovým písmem. Nově vzniklý komerční produkt C.S. je zbytečný.

Poznámka:
Například servisní technik nebo řemeslník píše do zakázkového listu text závady a požadovaného servisního úkonu nebo popis provedených úkonů čitelným psacím písmem a důležité údaje, například typ použitých dílů - text a číslice - hůlkovým písmem.

Paní učitelky odjakživa psaly dětem do žákovské knížky svým rukopisem a děti i rodiče to uměly přečíst, dovedli rozeznat typický rukopis pisatelky nebo pisatele.

I žáci zvláštního odborného učiliště, nebo lidé, kteří chodili do zvláštní školy, umějí napsat to co potřebují poměrně čitelným psacím písmem, a také přečíst text napsaný psacím písmem, které napsal někdo jiný. Pokud používají písmo složené z jednotlivých nevázaných písmen velké nebo malé tiskací abecedy, je to spíš snaha napsat něco ozdobněji, na čem si dají záležet.


Závěr: Comenia Script ne.

Autor:  Lenka Urbanová [ stř 23. dub 2014 14:12:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Ráda bych upozornila na to, co psal ve svém nedávném příspěvku Ivo Vodička:
Ivo Vodička píše:
...Uplynula už dostatečně dlouhá doba na to, abychom na těchto stránkách mohli zhodnotit životaschopnost CS tím, že povedeme věcnou debatu o tom, jaké konkrétní zkušenosti a výsledky nabyli učitelé, kteří toto písmo vyučují, jak je vnímají samotné děti a jejich rodiče.
...
V souvislosti s písmem CS v našich školách se do diskuze přímo nabízí okruh otázek, které byly nadneseny i v době jeho zavádění a na které nám mohou učitelé a rodiče spojení s CS odpovědět:
1. Kolik dětí skutečně s nástupem do ZŠ začíná psát CS? Kolik škol, kolik tříd? Roste počet rodičů a škol, které přistupují k zavedení CS?
2. Jaké grafomotorické dovednosti navíc nabyli žáci osvojením CS ve srovnání s tradičním školním vzorem? Ztratili žáci některé specifické vlastnosti, na které jsme byli navyklí ve spojení s psaním tradičního školního vzoru?
3. Je rychlost a čitelnost při psaní a čtení CS vyšší? Jak rychle se individualizuje písmo a vzdaluje se od vzoru?
4. Přineslo CS výhody dětem s různými obtížemi při čtení a psaní?
5. Co se ukázalo jako slabina CS při nácviku a jeho využívání?
6. Jak se pracuje s balíčkem pro výuku CS nutných výukových materiálů?
7. Jaké psací prostředky preferují děti při psaní CS?
8. Jaký úchop psacího prostředku a rozložení pracoviště u školáků převládá?
9. Zabývá se MŠMTv vyhodnocením několika let provozu CS a je možno najít tyto dokumenty k nahlédnutí?
10. a tak dále, dále a dále.

Nechceme, aby se diskutující nutně drželi těchto otázek.
Připadá nám ale důležité, abychom se pokusili posbírat zkušenosti učitelů, eventuelně i rodičů a dětí. Neradi bychom vedli podobnou debatu, která v této diskuzi probíhala dříve a která byla spíše bezvýchodnou "přetlačovanou" dvou táborů. Věříme, že nám rozumíte.

Autor:  Jana Blažková [ stř 23. dub 2014 17:11:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Lenko, s tím souhlasím. Písmo zde je, změna přišla po více než čtyřiceti letech a je to jedna z možností, kterou využít lze, ale není to nutné. Ne všechny civilizované země píší vázaným písmem, ne každý zahraniční partner je schopen číst naši ručně psanou poznámku, pokud je vázaným písmem. Děti, které začaly psát CS jsou schopny používat obě písma- pokud nejde o děti s poruchami. Na semináři mi dokonce jedna paní učitelka říkala, že pokud by toto písmo přišlo před více lety, nestrávily by s dcerkou šest let "týráním", aby nakonec v šesté třídě napsala dvě slova....Nikomu nelze nutit žádný vzor. Myslím si, že už jen možnost výběru je skvělá věc.

Autor:  Návštěvník [ čtv 24. dub 2014 15:26:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Nový psací vzor - COMENIA SCRIPT

Má už někdo praktickou zkušenost s přechodem z Comenia Scriptu na osobitý rukopis? Je samozřejmé, že vlivem tělesného (neurosvalového a skeletálního) a duševního vývoje dětí se mění rukopis, pro každého člověka je to osobitý rys. Pokud rukopis vychází ze stejného základu vyučovaného dosud ve všech školách, je i po změně v dospělosti stále čitelný.

Zajímavé je, že i mládež a dospělí bez ukončeného základního vzdělání, nebo ti, kteří chodili do zvláštních a speciálních škol, umějí používat a používají vázané psací písmo, které se naučili ve škole. Tiskacím nebo podobným píše málokdo z nich a ještě pouze ve snaze napsat něco ozdobně.

Zajímavé je, že když někdo chce něco napsat po úrazu ruky (třeba i se sádrou na ruce) nebo hlavy, při rehabilitaci po iktu (mozkové mrtvici) nebo když má znehybněnou ruku, kterou obvykle píše a píše druhou (pravák levou), nebo z jakéhokoliv důvodu, kdy nemůže normálně psát a těžko se mu píše, vrací se k původnímu krasopisu, který se naučil v první třídě ve škole. I když kostrbatě, přesto je to plynulé vázané psací písmo.

Zajímavé je, že žáci, kteří se snažili napodobit tělesně postižené malíře, kteří malují nohama nebo ústy a zkoušeli psát tužkou nebo propiskou drženou v ústech, všichni psali psacím písmem a ne tiskacím, nebo hůlkovým. Podobně psali, když zkoušeli psát druhou rukou, než kterou používají (praváci levou, et vice versa).

Pokud někdo čte staré dopisy nebo texty psané rukou vázaným psacím písmem, je schopen je číst bez ohledu v jakém jsou jazyku (psané latinkou). Je otázka, zda dnešní generace zvyklá psát palcem esemesky nebo dvěma prsty e-maily, vůbec potřebuje umět číst staré dopisy nebo texty psané rukou, nebo vůbec psát rukou.

Podpis je dar. Když američan píše nějaký lístek se stručným vzkazem nebo přání, napíše těch pár slov jako projev zdvořilé úcty rukou (jejich typickým tiskacím písmem), němci psali text psacím strojem (na šrejbmašině - schreibmachine) a podepsali vlastní rukou. V dnešní době psaní textů elektronickým zařízením rukopis i podpis ztrácí svou důležitost, ale přesto je důležité číst a psát texty psané rukou.

Psaní vlastní rukou do školních sešitů podporuje proces učení a zapamatování, stejně jako kreslení vlastních obrázků (fyzika, přírodopis, apod.), geometrických tvarů (v geometrii, matematice, a dalších technických předmětech (SŠ)). Plynulé psaní vázaným písmem bez zbytečného zvedání pisátka (pera, propisky, tužky, fixovky) z papíru (nebo křídy z černé tabule, či fixovky z bílé tabule) je svižné, rychlé a přesné, uvolňuje část mozkové činnosti pro sledování výkladu učitelky a nemusí se soustřeďovat na psaní po jednom písmenku, jako v neustále propagovaném novém typu písma.

Stránka 35 z 36 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/