Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Druhý cizí jazyk
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=101&t=655
Stránka 2 z 2

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ čtv 16. zář 2010 22:32:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Druhý cizí jazyk

Zajímavou skutečnost ukazuje článek Další cizí jazyk v českých základních školách, který je uveřejněn zde. "Pouze zhruba 40 % škol realizuje ve školním roce 2009/2010 výuku dalšího cizího jazyka a snaží se tím naplňovat princip vícejazyčnosti."
Jak je to v Evropské unii? To najdete zde.
Co brání školám zavést druhý cizí jazyk ve větší míře? Jak je to na vašich školách?

Autor:  Mgr. Norbert Tlustý [ úte 28. zář 2010 16:14:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Druhý cizí jazyk

Zdravím fórum a děkuji Jendovi za odkazy na oba články! :)
Je jistě bez pochyb, že hlavním důvodem, proč školy nezavádí druhý cizí jazyk je nedostatek učitelů jazyků. Myslím, že pro zavedení druhého cizího jazyka je taky potřeba dostatečný počet žáků. V naší škole učíme dva cizí jazyky už dvacet let a myslím, že to je hlavní důvod, proč máme kapacitu školy naplněnou na 95%. Myslím, že k zavedení druhého jazyka je nejvyšší čas. Chce to asi i trochu odvahy od ředitelů škol, prostě učitele shánět a výuku zahájit. Nikdo se jim ale nemůže divit, když tu odvahu nemají. Když totiž schopného učitele jazyků seženou, kde vezmou záruku, že si ho udrží? A co pak s "rozjetou" výukou jazyka? :roll:

Autor:  Lucie Slejšková [ čtv 04. lis 2010 18:49:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Druhý cizí jazyk

Na rvp se objevil další článek - tentokrát výsledky dalšího šetření ÚIV Další cizí jazyk na ZŠ ve školním roce 2009/2010.

Co mě v něm zaujalo?
Nejvíce škol zařazuje druhý CJ od sedmičky a vede němčina, následovaná s odstupem ruštinou a angličtinou.
Většinou to je volitelný předmět (65 % škol), méně často povinný předmět (20 %), zbývající procenta jsou "jiné organizační formy" - nedovedu si představit, co by to mohlo být.

Jako nevýhody zavádění 2. CJ viděly školy toto:
  • přetěžování slabších žáků - k tomu se v článu uvádí: Tvrzení, že cizojazyčná výuka je přetěžováním slabších žáků, se zakládá na obecném povědomí, že znalost jazyků je záležitostí „lepších“, nadanějších žáků. Ve skutečnosti není rozdíl mezi náročností matematické, jazykové nebo přírodovědné výuky. Naopak na základě neurolingvistických poznatků z oblasti bilingvního vzdělávání vyplývá, že bilingvismus jednoznačně přispívá k vysoké vzdělanostní úrovni.
  • personální zabezpečení výuky
  • omezení nabídky volitených předmětů - k tomu autorka článku dodává: Další uvedená nevýhoda, že zavedení povinného dalšího cizího jazyka vede k omezení nabídky volitelných předmětů, se zakládá na nepochopení principu volitelnosti. Pokud bude změněn status dalšího cizího jazyka na povinný, nebude již volitelným předmětem, a nemůže tedy ani omezovat nabídku volitelných předmětů. Naopak v tuto chvíli status volitelnosti omezuje výuku dalšího cizího jazyka jako takového.

Odhaduji, že brzy máme na ZŠ druhý CJ povinný.
Co říkáte informacím z článku?

Autor:  Mgr. Hana Pilařová [ čtv 04. lis 2010 19:38:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Druhý cizí jazyk

Lucie Slejšková píše:
Odhaduji, že brzy máme na ZŠ druhý CJ povinný.


By mě zajímalo na úkor čeho :)

Autor:  Lucie Slejšková [ pát 05. lis 2010 20:26:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Druhý cizí jazyk

Nasnadě je na úkor dotace volitelných předmětů - zbyde pro ně méně hodin...
Nepřijatelné?

Nebo že by došlo k přestrukturaci zbytku učebního plánu? To asi těžko.

Autor:  Dagmar Sedláková [ úte 31. led 2012 21:23:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Druhý cizí jazyk

Druhý cizí jazyk zůstává i nadále volitelný, škola jej musí nabídnout nejpozději v 7. ročníku: http://www.linkon.cz/8951s

Stránka 2 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/