Klíčové kompetence a jejich rozvoj - to není žádné zaklínadlo, ale
přirozená součást pedagogického procesu. Nejhorší variantou je bojovat s tím, že se po nás chce, abychom se rozvojem klíčových kompetencí zabývali.
Když poctivě nahlédneme na obsah klíčových kompetencí, musí nám být jasné, že bez nich prostě naši žáci být nemohou. Bylo by krajně neefektivní nechat je, aby si na všechno tzv. přicházeli sami, když jim můžeme pomoci.
Každý učitel by měl na začátku své snahy žákům v této oblasti pomoci začít s analýzou klíčových kompetencí. Jednoduše si položit otázku :
Jak rozumím tomu, že žák má právě tuto kompetenci? Co bude ten žák umět, když tuto KK bude mít? Jak tomu rozumí mí kolegové?(to je moc důležité - sdílet názory)
Pokud odpovědi na tyto otázky známe, musíme položit otázky nové:
Co udělám pro to, aby žák dokázal právě toto? Řeknu mu pouze informace nebo mu ukážu, jak se to dělá? Dám žákovi možnost,aby si přišel na něco sám? Může to vypadat nadměrně složitě, ale pokud jako učitel nebudu mít jasno, co chci "získat na výstupu" nebudu kvalifikovaně vědět, co mám dát "na vstupu".
Má to nějakou slabinu? Má, nepochybně má... je za tím spousta práce, ale ta práce má smysl...minimálně v tom, že člověk opravdu promýšlí svou práci a snaží se být efektivní. Mně osobně to smysl dává
