Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: stř 13. úno 2008 21:17:15 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Vážené kolegyně a kolegové na gymnáziích, stává se Vám, že nevíte, jakými argumenty přesvědčit své kolegy ve sboru o tom, že rozvoj klíčových kompetencí u žáků je jednak prozatím nedostatečný, ačkoliv je velmi užitečný? Abychom Vám pomohli, vymysleli jsme si následující aktivitu. Nebude obtížná ani časově náročná.
A stejně jako u té minulé bude i zde po dvou týdnech následovat vyhodnocení a jména nových přispívatelů přibudou k těm, kteří jsou „zapsáni na základním kameni“. Proto neváhejte, místa je málo a jmen přibývá.
Pravidla jsou následující:
1. Každý účastník zkopíruje „nářek nad žáky“ z předchozího příspěvku.
2. Napíše pod něj, jaká kompetence schází dotyčným žákům.
3. A připojí nářek, který sám používá, nebo jej slýchá od kolegů.
Pokud připojíte i komentář, v němž naznačíte, jakým způsobem je možné tyto nedostatky odstranit, budeme určitě všichni rádi.

_________________
Tomáš


Naposledy upravil Tomáš Pavlas dne stř 13. úno 2008 21:51:12, celkově upraveno 2

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: stř 13. úno 2008 21:18:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Začínám. :)
Už mi zase odevzdali referát na poslední chvíli!

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: stř 13. úno 2008 21:54:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Tomas Pavlas píše:
Už mi zase odevzdali referát na poslední chvíli!

Kompetence k učení a kompetence personální
tento problém se snažím sám odstranit tak, že společně s žáky vytvářím harmonogram tvorby referátu a průběžně sleduji jeho dodržování

Neumí se ani pořádně omluvit, když nemá splněné povinnosti.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: čtv 14. úno 2008 16:03:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
Neumí se ani pořádně omluvit, když nemá splněné povinnosti.

Kompetence komunikativní a sociální
Jak efektivně a se zárukou rozvíjet tuto kompetenci vážně nevím :). Po rozpravě s kolegy jsme došli k názoru, že by bylo možné využít našeho systému žolíků (žolík je právo odmítnout jednou za pololetí ústní zkoušení, využití práva se v Bakalářích vyznačí písmenem P jako právo) a mírně ho upravit tak, aby bylo pro žáky "výhodnější" se za nesplnění povinností předem omluvit.

Další nářek: Zase byli celou hodinu málo aktivní, nekomunikovali, nehlásili se!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: čtv 14. úno 2008 18:21:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Jiří Posselt píše:
Další nářek: Zase byli celou hodinu málo aktivní, nekomunikovali, nehlásili se!

;) Možná jsou jenom unavení ;)

Kompetence komunikativní, kompetence k učení, kompetence sociální a personální.

Pokud je to náhle a nejsem na to zvyklý, je možná dobré změnit organizaci hodiny a třeba dát žákům samostatnou práci a do velké veřejné aktivity je nenutit. Pokud to tak je běžné, možná by to chtělo zamyslet se nad tím jestli žáky moje výuka vůbec baví, nebo aspoň trošku zajímá. Pokud je to běžně v této konkrétní hodině (pátek šestá :) ) a v jiných jsou žáci aktivní, může to být třeba předchozím náročným rozvrhem a bude to možná chtít "netlačit na pilu" a připravovat přiměřený program. Méně je někdy více.

Další nářek: Domácí úlohy vždycky píšou o přestávce!

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: stř 27. úno 2008 21:02:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Peter Krupka píše:
Další nářek: Domácí úlohy vždycky píšou o přestávce!


určitě jim schází cosi z kompetence k učení a kompetence sociální a personální

Obvykle se snažím žáky učit odpočívat. Naučit se vnímat podstatný rozdíl mezi hodinou a přestávkou.
A navíc úkol ve škole udělaný úmyslně slovně znehodnocuji. Snažím se zadávat takové úkoly, které mohou doma udělat a jejichž smysl jim neunikne. Navíc jsem stále na mailu, abych zabránil výmluvám typu: Nerozuměl jsem tomu. Pozitivně hodnotím, když se omluví a přinesou úkol druhý den. Než když jej jen opíší a nedokážou jej u tabule vysvětlit.

Ti se zase tvářili! Celou hodinu jim něco vysvětluji a na konci hodiny zjistím, že mne vůbec nevnímají.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: čtv 06. bře 2008 21:37:59 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
Ti se zase tvářili! Celou hodinu jim něco vysvětluji a na konci hodiny zjistím, že mne vůbec nevnímají.

Domnívám se, že by bylo užitečné přehodnotit přístup k poskytování zpětnovazebných informací. Většinou je to tak, že zpětnou vazbu od VŠECH žáků získáme až při opravě testu. Řekl bych, že je to pozdě. Bylo by užitečné promýšlet "výklad" po krocích tak, aby po každém z nich bylo možné efektivně zkontrolovat, zda ho VŠICHNI žáci (VĚTŠINA) zvládli. Pak by se nemělo stát, abychom na konci hodiny zjistili, že nás žáci během výkladu nevnímali.

Další nářek: Ta mládež je rok od roku horší. Co si dnes žáci běžně k učitelům dovolí, na to se dřív neodvážili ani pomyslet.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: úte 01. dub 2008 20:11:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Jiří Posselt píše:
Ta mládež je rok od roku horší. Co si dnes žáci běžně k učitelům dovolí, na to se dřív neodvážili ani pomyslet.


Asi jim chybí cosi z kompetence sociální a personální. V RVP je napsáno : " Přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii."
Upřímně nevím, jestli ale jen těm žákům. ;)
Jedním ze způsobů jak například žákům pomoci si tuto kompetenci osvojit je předkládání argumentů druhé strany. Tedy i například proč učitel jedná tak a tak.
Ale tento nářek by šel určitě i pochopit jako problém kompetence komunikační.

A připojím jeden ze svého okolí.
Celou dobu se učíme o Asii, a když chci, aby na závěr ukázali Laos, ani jej nenajdou.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Nářky nad našimi žáky
PříspěvekNapsal: pát 24. dub 2015 10:25:13 
kompetence k učení

možné vysvětlení bych viděla buď v únavě nebo nesoustředěnosti, případně neschopnosti propojit si pojmy a nové reálie. Zkusila bych pracovat aktivněji, samostatněji. Pokud si laos budou muset vyhledat sami,budou si jisti, kde leží a nestane se, že by vás přeslechli.


"Žák na moji výzvu, aby se šel zklidnit na chodbu/odevzdal mi notes/tahák, atd. nereaguje, mlčí a nehodlá tento pokyn splnit. Pokud to přejdu(doufajíc, že se poučil), udělá to samozřejmě znovu a opět odmítně splnit můj pokyn."


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 9 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: