Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výchovně vzdělávací strategie a metody
PříspěvekNapsal: stř 02. led 2008 14:33:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
V každém ŠVP se objevuje tento nadpis v části "Charakteristika ŠVP". Úkolem tohoto odstavce v ŠVP je promyslet jak budeme naplňovat rozvoj klíčových kompetencí na úrovni školy. Ale už v názvu je problém: strategie a metoda. Je to totéž? Pokud ano, pak proč se tam píší obě slova? Pokud je mezi nimi rozdíl, pak tedy jaký? Teoretická literatura popisuje tento problém různě, někteří nerozlišují význam, někteří ano. Pokud ale v RVP jsou uvedena obě slova, pak bychom měli zvažovat v čem je rozdíl.
Jaký rozdíl vidíte vy mezi těmito pojmy?

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výchovně vzdělávací strategie a metody
PříspěvekNapsal: čtv 03. led 2008 20:21:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
V tom významu, jak to chápu já, mi připadají metody jako "podmnožina" strategií. Vím, že v odborné literatuře tyto pojmy nejsou, a z mého pohledu, asi ani dobře nemohou být jednoznačně vymezeny. Osobně nevnímám obsah slov mimo kontext, v kterém jsou uvedeny. Tento přístup ale nelze brát obecně. Je to hodně specifický problém společenskovědních disciplín. Mám ale pocit, že v RVP G a i v Manuálu k RVP G tento problém není. Strategie jsou tam nadřazeny. Možná na to máte někdo ale úplně jiný názor. Budeme rádi, když nám jej napíšete.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výchovně vzdělávací strategie a metody
PříspěvekNapsal: pát 04. led 2008 16:15:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Když tak čtu Tomášovu odpověď, ak se přikláním k tomu, že strategie jsou asi nařazeny metodám. Abych ale pravdu řekl, nikdy jsem nad tím neuvažoval a nikdy mi to nijak nepřekáželo.
Metody jsem chápal ako metody práce v hodinách, strategie i jako něco jiného, třeba to, že škola umožňuje žákům podílet se na jejím chodu tím, že existuje studentský parlament.

Ale, možná někdo zná přesnější definice. Přidejte se.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výchovně vzdělávací strategie a metody
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 14:12:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Možná by nám pomohlo k ujasnění vyjmenovat některé strategie:
Multiperspektivní přístup (konstruktivistický),
Činné učení (zkušenostní učení, tvořivé učení),
Objevné učení (problémové učení),
Instruktivní strategie (programovaná výuka, atd.

Metody pak chápu jako konkrétní cesty k naplňování strategií, tedy určitých cílů, které ve výuce sleduji přednostně, protože vše nemohu. Tedy to, co upřednostňuji ve své výuce v dané třídě.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výchovně vzdělávací strategie a metody
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 14:27:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Asi rozumím Vaší snaze odlišit přesně metody a strategie. Ale v RVP ZV je u strategií napsáno, že to jsou promyšleně volené a řazené postupy. V RVP G, že to jsou postupy využívané učiteli, k cílenému rozvíjení KK u žáků. Z toho je patrné, (alespoň tomu tak já rozumím) že metody patří mezi postupy. Ostatně si myslím, že ve vedlejším vláknu "Šikovné strategie" je téma hodně konkretizováno. Uvidíme, jak se tam "popasujeme" s tímto problémem. Ale možná, že na to má někdo úplně jiný názor. Nebojte se a napiště jej. Různost obohacuje.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výchovně vzdělávací strategie a metody
PříspěvekNapsal: úte 26. led 2010 11:27:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ano, v RVP se to moc nerozlišuje, ale to je právě škoda. V charakteristice ŠVP, kde je bod Strategie a metody k rozvoji klíčových kompetencí pak učitelé vypisovali jednotlivé metody a bylo to nepřehledné a na úrovni školy zbytečně podrobné a svazující pro učitele, kteří mohou dosahovat daného výsledku různou metodou. Pokud by si stanovili strategii, bylo by to přehlednější. "Výchovné a vzdělávací strategie mají být vymezené pro jednotlivé vyučovací předměty prostřednictvím metod a forem práce, popř. aktivit a příležitostí či pravidel uplatňovaných v daném vyučovacím předmětu".(Hudecová, str. 8) Potvrzením je i Metodický pokyn ministryně k výuce moderních dějinn, kde tyto pojmy odlišuje. Podobně v práci Dagmar Hudecové, Jak modernizovat výuku dějepisu. Praha: Albra, b. r.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: