Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Šikovné strategie
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=11&t=133
Stránka 1 z 2

Autor:  Tomáš Pavlas [ úte 15. led 2008 11:35:38 ]
Předmět příspěvku:  Šikovné strategie

Vážené kolegyně koordinátorky, kolegové koordinátoři a přátelé.
V ŠVP rozumíme pod pojmem strategie plány a postupy, kterými u žáků rozvíjíme klíčové kompetence. Jejich formulování bývá často obtížné. Proto navrhujeme, abychom si zde jejich správné formulace společně vyzkoušeli. Takto budeme společně pracovat tři týdny. Následně všem přispěvatelům pošleme výběr těch nejlepších strategií, třeba se jim budou hodit. Souhlasíte?
Bude to jednoduché a jak doufáme, tak i zábavné.
1. Přečtěte si prosím v následujícím příspěvku tři strategie, které rozvíjejí sociální kompetence.
2. Do své odpovědi zkopírujete tyto tři strategie a jednu z nich pak nahraďte strategií vlastní, která rovněž rozvíjí sociální kompetence.
3. Do své odpovědi pak můžete pod trojici strategií doplnit nějaký komentář. Například vysvětlení, proč jste se rozhodli právě onu konkrétní strategii vyřadit nebo naopak z jakého důvodu jste zvolili tu svoji.
4. Další přispěvatel bude mít ve Vaší odpovědi připraveny opět tři strategie a může pokračovat.
Prosíme, abyste dodrželi počet tří strategií – nahrazujeme vždy pouze jednu. Strategie se mohou v průběhu hry opakovat, avšak v jednom příspěvku nesmějí být dvě stejné.
Těšíme se na Vás.

Autor:  Tomáš Pavlas [ úte 15. led 2008 11:37:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel často zařazuje do výuky samostatná vystoupení žáků.
o Učitel klade při skupinové práci důraz na pomoc slabším žákům.
o Žáci jsou vedeni k hodnocení vlastních výkonů i výkonů spolužáků.

Autor:  Tomáš Pavlas [ úte 15. led 2008 13:43:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel často zařazuje do výuky samostatná vystoupení žáků.
o Učitel klade při skupinové práci důraz na pomoc slabším žákům.
o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )

Osobně mám raději takovou strategii, ze které hned pochopím, co konkrétního učitel dělá.

Autor:  Tomáš Hofrichter [ úte 15. led 2008 15:35:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel často zařazuje do výuky samostatná vystoupení žáků.
o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )
o Při řešení problémů klade v diskusi učitel důraz na to, aby žáci mluvili ke všem ostatním v učebně a Ti pak, po vyslechnutí argumentu na něj přímo reagovali.

Často se stává, že žáci odpovídají na návodnou otázku přímo učiteli a ten pak "prefiltrovanou" odpověď tlumočí třídě.

Autor:  Peter Krupka [ úte 15. led 2008 17:19:10 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )
o Při řešení problémů klade v diskusi učitel důraz na to, aby žáci mluvili ke všem ostatním v učebně a Ti pak, po vyslechnutí argumentu na něj přímo reagovali.
o Učitel se snaží při rozdělování žáků do skupin pro skupinovou práci umožnit žákům, aby si vyzkoušeli všechny skupinové role.

Někomu vyhovuje být "šéf" skupiny, někdo se rád sveze, někdo výborně rozpracovává nápady. Myslím si, že je ale dobré, když každý pozná všechno. Dá se toho částečně docílit třeba losováním žáků do skupinek.

Autor:  Jiří Posselt [ úte 15. led 2008 22:41:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )
o Učitel se snaží při rozdělování žáků do skupin pro skupinovou práci umožnit žákům, aby si vyzkoušeli všechny skupinové role.
o Učitel dbá důsledně na to, aby stanovoval PŘIMĚŘENÉ POŽADAVKY, a tak rozvíjel u žáka pozitivní představu o něm (žáku) samém, tzv. "obraz o sobě".

Platí to v oblasti výchovné i vzdělávací (jak při prezentaci i nácviku nového učiva, tak při kontrole dovedností, vědomostí, návyků). Přehlcení žáci snadno ztratí jistotu, a tudíž motivaci - k dalšímu vzdělávání, ke spolupráci s učitelem i spolužáky ...

Autor:  Přádná [ stř 16. led 2008 16:52:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel se snaží při rozdělování žáků do skupin pro skupinovou práci umožnit žákům, aby si vyzkoušeli všechny skupinové role.
o Učitel dbá důsledně na to, aby stanovoval PŘIMĚŘENÉ POŽADAVKY, a tak rozvíjel u žáka pozitivní představu o něm (žáku) samém, tzv. "obraz o sobě".
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).

Např. Skupina dostane určitý počet bodů, který odpovídá úrovni odvedené práce a ty si mezi sebou členové skupiny po diskusi rozdělí tak, aby to vystihovalo podíl jednotlivých členů na odevzdané práci.

Autor:  Peter Krupka [ čtv 17. led 2008 18:27:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel dbá důsledně na to, aby stanovoval PŘIMĚŘENÉ POŽADAVKY, a tak rozvíjel u žáka pozitivní představu o něm (žáku) samém, tzv. "obraz o sobě".
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).
o Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali přijmout neúspěch a aby se pokušeli hledat jeho příčiny.

Žáci napíší písemku (z matematiky - mám vyzkoušeno) a práci pak neodevzdávají. Následuje rozbor správného řešení na tabuli a vysvětlení bodového hodnocení (zpravidla dva příklady, každý na dva body). Žáci se sami obodují a výsledné hodnocení nahlásí učiteli. (Většinou pak ohodnocené písemky vysbírám a strčím do šuflíku. :) )

Autor:  Tomáš Pavlas [ čtv 17. led 2008 20:58:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

Peter Krupka píše:
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).
o Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali přijmout neúspěch a aby se pokušeli hledat jeho příčiny.


o Učitel vytváří řízené diskuse či dialogy, v nichž žáci zaujmou opačná stanoviska na určitou společenskou otázku.

Autor:  Peter Krupka [ pát 25. led 2008 20:23:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Šikovné strategie

o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).
o Učitel vytváří řízené diskuse či dialogy, v nichž žáci zaujmou opačná stanoviska na určitou společenskou otázku.
o Učitel vhodnou volbou pracovních skupin vede žáky, aby dokázali druhému v případě potřeby pomoci.

Může se to podařit třeba tak, že spojíme do dvojic slabšího a lepšího žáka a zadáme jim úkol, který ten lepší zvládne a ten slabší by na něj sám nestačil.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/