Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Opravdu už všechno na školách dávno děláme?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=11&t=69
Stránka 1 z 2

Autor:  Tomáš Pavlas [ úte 30. říj 2007 11:48:54 ]
Předmět příspěvku:  Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Často se při rozhovorech se svými kolegy setkávám s názorem, že klíčové kompetence už dávno jejich žáci získávají. Sám si se sebou nejsem zrovna moc jist. Jen si uvědomuji, jak moc mi unikají "šediví" studenti, o kterých vlastně téměř nic nevím. A jak o jejich schopnostech a dovednostech dovedu konkrétního říct tak málo.
Jak jste na tom vy?

Autor:  Peter Krupka [ úte 30. říj 2007 20:58:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Peter Krupka píše:
Já bych také připojil svou trošku do mlýna - u nás zase zdůrazňujeme, že nikdo přece nepochybuje o tom, že by se žáci po opuštění školy měli umět učit, že by měli umět řešit problémy (nebo se jich aspoň nezaleknout a pustit se do nich), že by měli umět diskutovat, obhajovat svůj názor atp., že se vlastně klíčové kompetence žáků snažíme rozvíjet dávno. A je to pravda - učitelé to přece vědí a běžně dělají.
Teď jenom musím postupovat systematičtěji, v součinnosti, a případně se i pokusit nějak vyhodnotit, jestli se nám to daří.

Tak jsem se ocitoval - to jsem napsal jako odpověď na Lenčinu otázku , jak přesvědčujeme kolegy o smysluplnosti klíčových kompetencí.
Má hrdost dnes dostala ránu. Rozebírali jsme s kolegy letošní projektový týden (o co jde není teď a tady důležité, jen velestručně - projekt pro kvartány: po skupinkách něco zpracují, odprezentují, odevzdají - prostě projekt, pracují dlouhodoběji, ten týden je pro ně pozměněná výuka a probíhají právě prezentace a závěrečná hodnocení). Pak jedna kolegyně, které si mimochodem velmi vážím pro její obrovskou pracovitost, spolehlivost, zodpovědnost atd. položila otázku: "A kdy budeme učit?"
Jak se dá učitelům vysvětlit, že i takový projekt je výuka? Myslel jsem, že se nám to daří. Jak vidět, ne tak docela. Jak reagují vaši učitelé?

Autor:  Tomáš Pavlas [ čtv 01. lis 2007 10:42:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Díky, Petře, za Tvůj pohled. Pravdou je, že se s tím setkávám velice často. Na akcích, kde se děti rozvíjejí i jinak než, že se "klasicky" učí, se podílí určitá část kolegů a ti ostatní se na vše dívají trochu s nelibostí. Snažím se ty druhé přesvědčovat, že "nové" aktivity mohou i jim pomoci vidět své žáky v jiném světle. Ale moc se to nedaří, to je pravda. Jak říkávám: Je to běh na dlouhou trať.

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 06. lis 2007 23:52:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Tomáš nadhodil otázku, zda opravdu už na školách studenti dávno získávají klíčové kompetence. Připadalo mi to jako otázka, která se sem více než hodí - hned na startu Gympliště. A Peter opravdu vzápětí přispěchal s příběhem ze života. Přidejte další, prosím, nepochybuji, že máte co dodat. Povězte nám: jak to pociťujete vy?

Autor:  Jiří Posselt [ stř 30. led 2008 20:22:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

No, je pravda, že spoustu věcí na školách už děláme. Jde však o to, zda je děláme CÍLENĚ, PROMYŠLENĚ, dostatečně PRAVIDELNĚ a dostatečně DŮSLEDNĚ. Vrátím se k tomu, co jinde napsal kolega Pavlas. Známe povzdechy typu: "Ty děti/ona/on se neumí učit." Je pravda, že to děti vesměs neumějí. To, co naši žáci většinou považují za učení, je bezduché zírání do sešitu, jehož výsledkem má být "otisk" zápisků do paměti. K aktivnímu zpracování informací při tom častěji než často nedochází. Tato skutečnost hovoří pro to, abychom u žáků stále a systematicky rozvíjeli kompetence k učení. V tom se SNAŽÍME na naší škole sjednotit. Učitelé mají k dispozici manuál, jenž má mimo jiné pomoci i ke sjednocení terminologie tak, abychom například pokud možno stejně a přesně označovali diagramy, grafy a tabulky, jež mají žákům pomoci utřídit si získávané poznatky. Část materiálu jsme si přeložili z jakéhosi anglického internetového pramenu, část jsme vytvořili, případně dotvořili sami. Právě tu více méně naši část přikládám v příloze. Třeba se někomu hodí, nebo ho alespoň inspiruje.
Příloha:
jak_se_ucit.doc

Autor:  Tomáš Pavlas [ pát 01. úno 2008 19:21:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Děkuji za reakci a hlavně za velmi inspirativní text. Možná by bylo fajn domluvit jeho umístění na portál - http://www.rvp.cz . Naprosto souhlasím s absencí cíleného a soustavného vedení žáků v rozvoji jejich kompetencí. Budu opravdu moc rád, až se jednou dočkám chvíle, kdy si my učitelé nebudeme především připravovat obsah, ale většinu času věnujeme využití různých strategií tak, aby se naši žáci naučili např.- právě se učit.

Autor:  Jiří Posselt [ ned 03. úno 2008 19:04:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

V souvislosti s výrokem, že "na školách již dávno všechno děláme", bych rád připomenul konstruktivistický koncept rozvoje KRITICKÉHO MYŠLENÍ. Jistě se s ním v průběhu uplynulých let seznámila řada učitelů. Avšak otázkou zůstává, zda se již skutečně stal neodmyslitelnou součástí naší přípravy na hodinu. Dovolím si tvrdit, že nikoliv. Přitom je neobyčejně efektivní a - pokud pochopíme jeho základní principy - zároveň velmi jednoduchý. Je to ten nejpřirozenější, protože nejdosažitelnější odrazový můstek pro zavádění problémového vyučování do hodin, pro rozvoj učebních kompetencí žáků, pro navrácení UČENÍ do našich škol. Pro začátek by stačilo vyzkoušet jednoduchý model: EVOKACE - myšlenková mapa, UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU - jednoduchý text obsahující fakta, která chceme předat, s použitím systému značek I.N.S.E.R.T., případně i s tabulkou I.N.S.E.R.T, REFLEXE - opět myšlenková mapa (tentokrát "poučená"). Jednoduché a účinné. Bohužel mám pocit, že se mnozí učitelé po absolvování školení KRITICKÉHO MYŠLENÍ zalekli, považujíce naplnění jeho záměrů za příliš časově i jinak náročné. Ale omyl, nic není jednodušší! Propagátorům kritického myšlení v Česku děkuji a všem koordinátorům vřele doporučuji, aby s rozvojem KRITICKÉHO MYŠLENÍ sami co nejdříve začali. Začněme u sebe :)! Přeji hodně úspěchů!

Autor:  Lenka Urbanová [ pon 04. úno 2008 22:28:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

To je velmi zajímavé, Jiří. Nemáte adresu www stránky, kde bychom se o Kritickém myšlení a o kurzech mohli dozvědět více?

Autor:  Jiří Posselt [ úte 05. úno 2008 12:07:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Dobrý den! Pokud jste se s tímto konceptem ještě neseznámili, zajímejte se dál :), určitě Vám to ušetří spoustu práce!
http://www.kritickemysleni.cz/codelame.php?co=kursy

Autor:  Jitka Krausová [ ned 10. úno 2008 15:59:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Opravdu už všechno na školách dávno děláme?

Zvláštní,máme u nás jinou zkušenost.Několik vyučujících prošlo těmito semináři a ač hodně chtěli a měli opravdový zájem - byli zklamáni - hlavně matematici.O vhodnosti a využitelnosti hovořili pouze češtináři.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/