Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: čtv 15. lis 2007 21:27:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Na minikonferenci jsme se setkali s tématem hodnocení klíčových kompetencí. V tématu Materiály z minikonferencí jsou dokonce některé náměty ze škol, které se do této problematiky již pustily.
Určitě mne osobně, jako koordinátora ŠVP, zajímá, jestli strategie, které ve škole uplatňujeme, vedou k rozvoji určitých klíčových kompetencí nebo ne. U nás na škole ponecháváme našim učitelům určitou volnost, protože jsme přesvědčení, že by hodnocení nemělo zatížit učitele nad míru únosnou. Jak tuto problematiku vnímáte na svých školách vy?

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: pon 19. lis 2007 0:12:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Sledovat rozvoj kompetencí není vůbec jednoduché, protože je to proces. SLedování práce učitelů by mělo jít, asi, dvojím směrem
1) zda vůbec se pokouší o rozvoj kompetencí ve svých předmětech. To proto, že spousta učitelů se nezamýšlela ve kterých tématech ve svém předmětu bude rozvíjet kompetence a počítala s tím, že se něco napíše a učit se bude postaru. PRoto by asi koordinátor a i ředitel měl sledovat, zda učitelé rozvíjejí kompetence ve svých předmětech. Má zkušenost z návštěv škol je velmi pesimistická.
2) Druhý směr by měl vycházet z toho, jaké výstupy si škola v rámci jednotlivých kompetencí stanovila. Kvalitní vymezení cílů u rozvoje kompetencí pomůže při jejich hodnocení.
Dobrým nástrojem pro praktické sledování výuky je materiál na webu České školní inspekce, kde je přehled různých činností učitele a k tomu je vždy přiřazeno kterou kompetenci tím rozvíjí.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: ned 02. pro 2007 21:07:47 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Souhlasím s tím, že rozvoj klíčových kompetencí je asi na některých školách hodně problematická oblast. ( Možná že na většině. )
Ale domnívám se, že vše chce čas. Velkým tlakem se dosáhne podlemne méně. V myslích mnoha jsou výchovné a ideově-politické cíle z let předlistopadových. A mají pravdu, že to byla pěkná "švejkovina".
Osobně bych byl nerad, kdyby výchovně vzdělávací strategie dopadly pro přehnanou horlivost obdobně.
My na škole s pojmem klíčových kompetencí pracujeme už čtvrtým rokem a stále si uvědomuji nové aspekty a hlavně možnosti, jak co nejlépe a co nejefektivněji rozvíjet KK u žáků.
Jinak díky za typ na web ČŠI. Bylo by možné napsat přesný odkaz. Já jsem na jejich stránkách nic takového nenašel. Díky.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: čtv 28. úno 2008 20:48:23 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Také nevím, který materiál Jenda myslel.
Nebyl to tento? http://www.csicr.cz/upload/hodnoceni_kvality_zakladniho_vzdelavani.pdf

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: sob 01. bře 2008 14:13:29 
Také jsem si prošla tento dokument a je využitelný. Asi stojí za zmínku také část (na web ČŠI ) věnovaná příkladům dobré praxe.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: sob 01. bře 2008 14:18:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Také znám tuto část webu inspekce a skutečně je tam ona tabulka,kterou popisuje kolega.Zajimavé.

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: pon 03. bře 2008 17:39:23 
Offline
Moderátor
Uživatelský avatar

Registrován: úte 16. říj 2007 20:29:07
Příspěvky: 3433
Můžete nám povědět, co v té tabulce nejvíce oceňujete? A myslíte, že vaši kolegové o takových materiálech vědí a používají je?

_________________
Lenka Urbanová, hlavní moderátor
Inovujeme Metodický portál RVP.CZ - inovujeme.rvp.cz.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: stř 28. kvě 2008 20:04:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Na Metodickém portále http://www.rvp.cz/clanek/1326 je uveřejněn velmi inspirativní článek o hodnocení komunikativní kompetence ve Finsku. Je sice umístěn v sekci základního vzdělávání, ale ve své podstatě se týká vzdělávání gymnaziálního. Celkově mne zaujal, ale vždy mne nejvíce zajímají reakce účastníků a potěšilo mne, že je zmiňovaný článek obsahuje. Vřele doporučuji.
Pokud Vás zaujme něco jiného, budeme rádi, když se s námi o to podělíte.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: ned 01. čer 2008 19:11:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí považuji za velmi problematickou věc. Podle mě to nejpodstatnější napsal kolega Zouhar - řada učitelů něco napsala a učí pořád stejně. Jako koordinátor to vidím a hledám cesty jak docílit ne toho, aby učitelé začali učit "nově", ale aby pochopili podstatu změny - že je to změna k lepšímu. Zatím nevím jak na to.
Snažím se vymyslet způsoby hodnocení rozvoje klíčových kompetencí, ale většinou narrážím - je to kolegy učiteli považováno za "zbytečné zdržování od toho hlavního" - od výuky.
Ale to je právě téma celé klubovny - Motivace lidí a komunikace změny.

Každou zkušenost a každý názor velmi uvítám.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
PříspěvekNapsal: stř 03. čer 2009 22:59:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Znovu se vracím k tomuto ožehavému tématu.
Mám za sebou několik konzultací a seminářů na gymnáziích. Největší chybou je to, že učitelé nemají možnost získat základní poučení ohledně kompetencí. Na posledním gymnáziu mi řekli, že jim uložili napsat si ke svému předmětu kompetence a ani vedení školy, ani koordinátor jim k tomu nic neřekli. takže psali. Jsou to většinou obecná prohlášení. Oni za to nemohou. LItoval jsem je. Na škole neproběhl žádný seminář kde by si pohovořili co to vlastně ty kompetence jsou a z čeho se skládají.
Nejlepší cestou je prodiskutovat s kolegy co to vlastně znamená kompetence např. komunikativní. CO by měli žáci umět, pokud by se mělo říci, že zvládají tuto kompetenci: porozumět textu, naslouchat, vyjadřovat se kultivovaně písemně i ústně, rozlišit argument a názor, diskutovat, prezentovat. POkud si takhle každou kompetenci rozebereme, najdeme již strategie a metody k rozvoji jednotlivých jejich složek v daném předmětu. Ale to právě na gymnáziích většinou neudělali.
Pak je zde ještě jeden problém. Na základních školách je jim uloženo hodnotit zvládání kompetencí po 3., 5., 7. a 9. ročníku, přičemž po 5. a 9. je to povinné. Tzn., že si škola musí stanovit výstupy z kompetencí pro tato období.
Nic takového v RVP G není. A to je chyba.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 23 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: