Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=11&t=98
Stránka 1 z 3

Autor:  Tomáš Pavlas [ čtv 15. lis 2007 21:27:25 ]
Předmět příspěvku:  Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Na minikonferenci jsme se setkali s tématem hodnocení klíčových kompetencí. V tématu Materiály z minikonferencí jsou dokonce některé náměty ze škol, které se do této problematiky již pustily.
Určitě mne osobně, jako koordinátora ŠVP, zajímá, jestli strategie, které ve škole uplatňujeme, vedou k rozvoji určitých klíčových kompetencí nebo ne. U nás na škole ponecháváme našim učitelům určitou volnost, protože jsme přesvědčení, že by hodnocení nemělo zatížit učitele nad míru únosnou. Jak tuto problematiku vnímáte na svých školách vy?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pon 19. lis 2007 0:12:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Sledovat rozvoj kompetencí není vůbec jednoduché, protože je to proces. SLedování práce učitelů by mělo jít, asi, dvojím směrem
1) zda vůbec se pokouší o rozvoj kompetencí ve svých předmětech. To proto, že spousta učitelů se nezamýšlela ve kterých tématech ve svém předmětu bude rozvíjet kompetence a počítala s tím, že se něco napíše a učit se bude postaru. PRoto by asi koordinátor a i ředitel měl sledovat, zda učitelé rozvíjejí kompetence ve svých předmětech. Má zkušenost z návštěv škol je velmi pesimistická.
2) Druhý směr by měl vycházet z toho, jaké výstupy si škola v rámci jednotlivých kompetencí stanovila. Kvalitní vymezení cílů u rozvoje kompetencí pomůže při jejich hodnocení.
Dobrým nástrojem pro praktické sledování výuky je materiál na webu České školní inspekce, kde je přehled různých činností učitele a k tomu je vždy přiřazeno kterou kompetenci tím rozvíjí.

Autor:  Tomáš Pavlas [ ned 02. pro 2007 21:07:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Souhlasím s tím, že rozvoj klíčových kompetencí je asi na některých školách hodně problematická oblast. ( Možná že na většině. )
Ale domnívám se, že vše chce čas. Velkým tlakem se dosáhne podlemne méně. V myslích mnoha jsou výchovné a ideově-politické cíle z let předlistopadových. A mají pravdu, že to byla pěkná "švejkovina".
Osobně bych byl nerad, kdyby výchovně vzdělávací strategie dopadly pro přehnanou horlivost obdobně.
My na škole s pojmem klíčových kompetencí pracujeme už čtvrtým rokem a stále si uvědomuji nové aspekty a hlavně možnosti, jak co nejlépe a co nejefektivněji rozvíjet KK u žáků.
Jinak díky za typ na web ČŠI. Bylo by možné napsat přesný odkaz. Já jsem na jejich stránkách nic takového nenašel. Díky.

Autor:  Lenka Urbanová [ čtv 28. úno 2008 20:48:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Také nevím, který materiál Jenda myslel.
Nebyl to tento? http://www.csicr.cz/upload/hodnoceni_kvality_zakladniho_vzdelavani.pdf

Autor:  Návštěvník [ sob 01. bře 2008 14:13:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Také jsem si prošla tento dokument a je využitelný. Asi stojí za zmínku také část (na web ČŠI ) věnovaná příkladům dobré praxe.

Autor:  Jitka Krausová [ sob 01. bře 2008 14:18:28 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Také znám tuto část webu inspekce a skutečně je tam ona tabulka,kterou popisuje kolega.Zajimavé.

Autor:  Lenka Urbanová [ pon 03. bře 2008 17:39:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Můžete nám povědět, co v té tabulce nejvíce oceňujete? A myslíte, že vaši kolegové o takových materiálech vědí a používají je?

Autor:  Tomáš Pavlas [ stř 28. kvě 2008 20:04:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Na Metodickém portále http://www.rvp.cz/clanek/1326 je uveřejněn velmi inspirativní článek o hodnocení komunikativní kompetence ve Finsku. Je sice umístěn v sekci základního vzdělávání, ale ve své podstatě se týká vzdělávání gymnaziálního. Celkově mne zaujal, ale vždy mne nejvíce zajímají reakce účastníků a potěšilo mne, že je zmiňovaný článek obsahuje. Vřele doporučuji.
Pokud Vás zaujme něco jiného, budeme rádi, když se s námi o to podělíte.

Autor:  Peter Krupka [ ned 01. čer 2008 19:11:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí považuji za velmi problematickou věc. Podle mě to nejpodstatnější napsal kolega Zouhar - řada učitelů něco napsala a učí pořád stejně. Jako koordinátor to vidím a hledám cesty jak docílit ne toho, aby učitelé začali učit "nově", ale aby pochopili podstatu změny - že je to změna k lepšímu. Zatím nevím jak na to.
Snažím se vymyslet způsoby hodnocení rozvoje klíčových kompetencí, ale většinou narrážím - je to kolegy učiteli považováno za "zbytečné zdržování od toho hlavního" - od výuky.
Ale to je právě téma celé klubovny - Motivace lidí a komunikace změny.

Každou zkušenost a každý názor velmi uvítám.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ stř 03. čer 2009 22:59:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení rozvoje klíčových kompetencí

Znovu se vracím k tomuto ožehavému tématu.
Mám za sebou několik konzultací a seminářů na gymnáziích. Největší chybou je to, že učitelé nemají možnost získat základní poučení ohledně kompetencí. Na posledním gymnáziu mi řekli, že jim uložili napsat si ke svému předmětu kompetence a ani vedení školy, ani koordinátor jim k tomu nic neřekli. takže psali. Jsou to většinou obecná prohlášení. Oni za to nemohou. LItoval jsem je. Na škole neproběhl žádný seminář kde by si pohovořili co to vlastně ty kompetence jsou a z čeho se skládají.
Nejlepší cestou je prodiskutovat s kolegy co to vlastně znamená kompetence např. komunikativní. CO by měli žáci umět, pokud by se mělo říci, že zvládají tuto kompetenci: porozumět textu, naslouchat, vyjadřovat se kultivovaně písemně i ústně, rozlišit argument a názor, diskutovat, prezentovat. POkud si takhle každou kompetenci rozebereme, najdeme již strategie a metody k rozvoji jednotlivých jejich složek v daném předmětu. Ale to právě na gymnáziích většinou neudělali.
Pak je zde ještě jeden problém. Na základních školách je jim uloženo hodnotit zvládání kompetencí po 3., 5., 7. a 9. ročníku, přičemž po 5. a 9. je to povinné. Tzn., že si škola musí stanovit výstupy z kompetencí pro tato období.
Nic takového v RVP G není. A to je chyba.

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/