Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: stř 07. bře 2012 7:47:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den, pročetl jsem si všechny příspěvky tohoto tématu o mobilech a chtěl bych také reagovat.

Souhlasím s názory, že využívání telefonu učitelem i žákem v hodině záleží na okolnostech, situaci, věku žáků, ...
Nejsem zastánce striktního nenošení telefonů do hodin už z příkladů, které zde zazněly (nutnost zavolání záchranné služby).

Uvedu ale, že učím na střední škole a pravděpodobně se zde mohou uplatňovat jiné nároky než na ZŠ.

Telefon tedy do hodin nosím a u žáků mi nevadí, že ho mají na stole. Nesmí ale rušit hodinu jakýmkoliv zvukem.
Pokud jde opravdu o nevyhnutelný hovor, odejdu do ústraní, abych co nejméně žáky vyrušoval. Žákům se předem omluvím a buď předem nebo zpětně vysvětlím, proč jsem to musel zvednout. Myslím si, že se žáci mají naučit využívat technologie, ale v závislosti na okolnostech. Tedy zhodnotit, jestli je bezprostředně nutné hovor vyřídit teď, nebo zda to počká. Žákům proto dovoluji odejít za dveře vyřídit si hovor, pokud mě požádají a vysvětlí důležitost telefonátu. Několikrát jsem se setkal i se situací, kdy mě žák informoval již dopředu, že očekává důležitý hovor a požádal mě, jestli by si ho potom mohl vyřídit.
Nesetkal jsem se s tím, že by tato okolnost měla vliv na žákovu pozdější práci. Pokud je to svědomitý žák, popřípadě jej nějak pobídnu, nemá problém práci dodělat. Nebudu se zde věnovat žákům, kteří se nechtějí učit, nechtějí pracovat. U těchto se problémy s nepozorností objevit mohou. Proto povolení telefonátu orientuji i podle toho, zda žák pracuje či nikoliv.

Měl bych ale několik otázek.
Dovolujete žákům chodit o hodinách na záchod, i když mají telefon zakázaný? Jestli ano, tak bych počítal s tím, že si hovory vyřizují takto - lstí. To myslím není dobré, protože žáci se takto snaží lstí dosáhnout svého, místo toho, aby hodnotili, zda je to správné nebo ne. Mnohem radši mám tedy jasné otevřené jednání: "Volá mi maminka, mohu to zvednout?" Samozřejmě lstí mohou jednat kdykoliv, ale i přes to se snažím o otevřené jednání.

Další otázka je, jestli rádi posloucháte hudbu při práci (nemyslím přímo výuku)? Já sice ne, ale žákům dovoluji při samostatné práci pustit si hudbu do sluchátka (jednoho!!), aby mě v případě nutnosti vnímal. V tomto bodě si ale nejsem úplně jistý, jestli nemá hudba nějaký negativní dopad na soustředění. Nicméně žáci i s hudbou pracují a jde jim to.

Na závěr taková situace: 3x za sebou mi volala manželka a po 4 jsem to zvedl s omluvou k žákům, že mi volá manželka a odešel jsem jen mezi futra. Abych nerušil žáky při práci, ale abych na ně viděl. Volala, že se náš starší (1,5 roku) syn napil aviváže a neví, co má dělat. V tom okamžiku jsem ji uklidňoval a žáci dostali za úkol najít číslo na toxikologii. I když okamžitě přerušili práci a začli rychle hledat telefonní číslo, práci nakonec splnili a neměli s tím více problémů. Bylo zajímavé je pozorovat, jak rychle a ochotně na danou situaci reagovali.

Děkuji za zpětnou reakci


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: stř 07. bře 2012 9:39:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Miloš Kafka píše:
Žákům proto dovoluji odejít za dveře vyřídit si hovor, pokud mě požádají a vysvětlí důležitost telefonátu. Několikrát jsem se setkal i se situací, kdy mě žák informoval již dopředu, že očekává důležitý hovor a požádal mě, jestli by si ho potom mohl vyřídit.

Dobrý den Miloši,
to je nádherná ukázka, jak vést žáky k etickému chování. Děkuji za ni (kéž by toto četlo/dělalo víc učitelů).

Miloš Kafka píše:
Žákům dovoluji při samostatné práci pustit si hudbu do sluchátka (jednoho!!), aby mě v případě nutnosti vnímal. V tomto bodě si ale nejsem úplně jistý, jestli nemá hudba nějaký negativní dopad na soustředění. Nicméně žáci i s hudbou pracují a jde jim to.

Chce se mi říct, že určitě soustředění žáka s hudbou v jednom uchu nebude kdovíjaká, ale neřeknu to 8-) Myslím, že dnešní děti jsou zvyklé na neustálý zvuk, ať už je jakýkoli. A docela možná, že je to spíš uklidňuje.
V každém případě je to jistě zajímavá otázka, která by si zasloužila nějaký kvalifikovaný průzkum.

Abych přidala svou zkušenost - tak jsem nechávala děti poslouchat hudbu "za odměnu" - když měli práci hotovou. Tady nebyl sebemenší problém. (učila jsem na 1. stupni ZŠ)

Jsem zvědavá na další reakce a odpovědi.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: ned 11. bře 2012 20:47:49 
Miloš Kafka píše:
... dovoluji ..vyřídit si hovor, pokud mě požádají a vysvětlí důležitost telefonátu.

Důležitost telefonátu nelze předem odhadnout! Žáci se učí sami odhadnout důležitost a buď vyzvánění stopnout, nebo požádat o možnost vzít hovor a pak volajícímu případně vysvětlit, že volá nevhod, že je vyučování, ale přesto nikdy předem zcela přesně neodhadnou důležitost hovoru - viz váš příklad s aktutním zdravotním problémem. Může volat někdo z domova, že doma vyje pes, že teče voda proudem po schodech, různé rodinné organizační problémy (vyzvednout mladšího sourozence z družiny, školky, dojít k babičce s nákupem, nebo donést léky, připomenutí rodiči, aby si žák nezapoměl vzít důležitý lék, apod.), nečekaných problémů může být a bývá celá řada.

Citace:
Pokud je to svědomitý žák... Proto povolení telefonátu orientuji i podle toho, zda žák pracuje či nikoliv.

Špatně. Když je to důležitý hovor, nemá tu pracovitost žáka nebo povolení vzít hovor jakoby za odměnu, co dělat.

Citace:
Další otázka je, jestli rádi posloucháte hudbu při práci (nemyslím přímo výuku)? Já sice ne, ale žákům dovoluji při samostatné práci pustit si hudbu do sluchátka (jednoho!!), aby mě v případě nutnosti vnímal.


Pokud je hudba pro všechny, například při odborné praxi nebo na některých provozních pracovištích, a neruší, může mít na práci příznivý vliv, mimo jiné není "hrozivé ticho". Ale vlastní hudba, sluchátko do ucha, zásadně NE! Z důvodu bezpečnosti práce, poslouchání pokynů, varování a vůbec slušnosti, protože když vyučující musí žáka oslovit několikrát, nebo přijít k němu a upozornit ho, aby si vyndal sluchátko, že mu něco už dvakrát říká a žák nereaguje, je to špatně.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: pon 12. bře 2012 10:27:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 05. bře 2012 20:50:50
Příspěvky: 43
Dobrý den,

Samozřejmě, že žák z drtivé většiny neodhadne důležitost telefonátu. Nicméně může důležitý hovor čekat dopředu, jak jsem uvedl a často je možné určitou důležitost odvodit z toho, kdo volá. Samozřejmě je to jen orientační a neexistuje pravidlo, podle kterého by se dalo toto naprosto správně posoudit dříve, než po telefonátu. Tímto předběžným posouzením, které může být chybné, navozuji klima, kdy se mě neptá každý, jestli může jít telefonat.

Co se týče mého zaměření na pracovitost žáků, jde o to, že u pracovitějších žáků očekávám pracovitost i po telefonátu. Navíc tito si uvědomují důležitost vypracování práce. Pokud jde o nepracovitější žáky, často jde o žáky, kterým je jedno jestli práci vypracují nebo ne, což je z pracovního hlediska špatné. Proto u nich kladu důraz nejdříve na práci, aby si navykli na priority a telefon si mohou vyřídit o přestávce. Ale i u těchto žáků dovolím vyřídit si důležitý hovor, pokud mě upozorní dopředu na jeho očekávání.

Co se týče hudby a sluchátek, uvedl jsem, že dovoluji sluchátko jedno, aby bylo možné reagovat na případné mé pokyny. Samozřejmě záleží na situaci (odborná praxe, samostatná práce, ...) a tím spojené případné nebezpečí. To souvisí s telefonáty vůbec. K soustruhu bych telefony nedovolil vůbec.
Osobně dovoluji pustit hudbu do sluchátek v momentě, kdy mají žáci zadanou práci na pc a mají pracovat samostatně. Pokud se setkám s variantou, že mě žák neslyší, již mu nedovoluji sluchátka nosit.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: pon 23. úno 2015 10:20:13 
Omlouvám se, že takto anonymně, ale důvody jsou zřejmé.

Používání mobilního telefonu (volání, SMS) učitelem při hodině jsem vždy bral jako nemyslitelné.

Ovšem až do doby, kdy u nás nastoupil nový zástupce ředitele a hned první týden došlo ke konfliktu, jak to, že jsem mu v pracovní době nezvedl telefon, když mne sháněl (mám úvazek i jako správce ICT, potřeboval řešit nějaký problém s počítačem). Podotýkám, že mi samozřejmě volal v době, kdy jsem měl dle rozvrhu výuku.

Takže od té doby mám naopak povinnost telefon do hodiny nosit a hovory zvedat.

Druhá věc je, že dodavatelé, servisáci a podobně si také volají jak je napadne a když hovor při výuce nepřijmete, následuje dalších několik dnů čekání, než druhá strana bude mít zase čas/chuť věc řešit.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: pon 23. úno 2015 10:52:51 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 17. úno 2010 14:31:42
Příspěvky: 226
Myslím, že kumulace práce správce ICT a učitele je na školách běžná a má svou specifiku, kterou jste popsal.

_________________
Dana Batelková


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak má učitel používat mobilní telefon?
PříspěvekNapsal: ned 08. lis 2015 20:00:07 
Problém s mobilem řešilo hodně kolegů. Často marně. Já ho nechával v kabinetu, aby nerušil. Nikoho. Pokud jsem ho měl, tak jsem to žákům ohlásil, zdůvodnil nebo se omluvil se předem. Někdy šlo o záležitost, která zajímala hlavně je samotné (autobus na výlet a pod.). Pokud někomu telefon zazvonil při hodině, tak buď se omluvil a vypnul ho anebo to šel vyřídit mimo třídu. Pak jsem se nezapoměl zeptat, jestli je všechno vpořádku atd. Nezneužívali jsme mobily nikdo. Byla to střední škola. Ale od června už neučím.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 27 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: