Mgr. Jakub Valenta píše:
Co mě přimělo ke spolupráci s učitelem? Jediné, co mě "dohnalo" tak daleko, byl učitel - profesionál. O hodinách se neustále nedíval do svých poznámek, ale učil "z hlavy". O svém tématu mluvil se zaujetím, uměl zodpovědět naše otázky, nekřičel, nepřemlouval nás. Prostě Učitel!!!
Zdravím!
Zastávám stejný názor, který uplatňuji i ve svých hodinách, jelikož jsem sám měl obdobnou zkušenost. Přijít do hodiny, zasednout a něco číst ať už z prezentace nebo poznámek je dle mého základním kamenem úrazu. Na mne osobně to vždy působilo tak, že vyučující má s látkou určité problémy, musí si kontrolovat, zda vykládá správně, zda se drží tématu; snad i, že si není jist/á sám/sama sebou.
Přiznám se ale, že ne vždy tento přístup funguje. I přes uplatňování zmíněného přístupu, interakci, prokládání zajímavostmi, příměry a aktualitami k tématu, celá řada často nejeví o probíranou látku zájem. A to nemluvím o přípravě na hodinu. Sám za sebe vidím tuto situaci u předmětů, které jsou vyučovány pouze jeden rok. Žáci/kyně o tom ví, nezřídka i rovnou řeknou, že je to nezajímá apod. Tady je každá snaha marná, jelikož se člověk může přetrhnout a nic. Co ale poměrně často zabírá, je vztahnout téma či období k věcem, kterých se nemohou v učebnicích dočíst. Úspěch, pokud to tak mohu nazvat, jsem měl se zmínkami o dopadech zavádění Code civil za Napoleona I., kde byla upravena možnost podávat žádost/návrh o rozvod i ženám. Když jsem v tématu 1. a 2. vlny průmyslové revoluce lehce zmínil, jakými problémy procházel Darwin při psaní svého opusu, jaký dopad jeho dílo mělo nebo, že v té samé době bylo v Montpellier zřízeno "muzeum" voskových figurín masturbujících adolescentů a dětí (zařazeno po týdnu, který žactvo strávilo v Londýně a bylo v tamním slavném muzeu:) ), na nichž se tato činnost dle tehdejšího lékařského diskursu projevila negativně po fyzické i psychické stránce; zde snad mohu ručit, že tyto věci si pamatuje celá třída.
Inu, zde se mi znovu osvědčilo, že být připraven na hodiny, chodit po třídě a vykládat je mnohem lepší a přínosnější než kopírovat suchopárná a nezajimavá data z učebnic. Při písemné práci nebo i u zkoušení se na pikantnosti "nabalily" i další vědomosti, což přičítám těmto momentům, kdy jsem si pozornost třídy dokázal získat.
Jsem si vědom toho, že ne každý předmět může obdobné skutečnosti nabídnout, ale na druhé straně jsem si já na gymnáziu i hodiny exaktních předmětů dokázal užít, protože do nich vyučující zařazovali/y spoustu zajímavostí, které posilovaly zájem o předmět a opíraly se často o praktické důsledky. Vzpomínám si, že např. promítání atomového výbuchu z filmu Terminátor 2 v hodině fyziky mi dodnes utkvěl v paměti a písemnou práci ze štěpení jádra, obohacování uranu atd. jsem měl na výbornou (a nejen já:c)). Možná maličkost, ale u mnohdy abstraktní látky poslouží daleko efektivněji a může podnítit myšlení o to více.
Na závěr bych zopakoval, že svoje zkušenosti jako žáka/studenta od základní po vysokou školu do svých hodin promítám výhradně na pozadí těch vyučujících, co na hodinách neseděli/y za katedrou nebo nestáli za přednášecím pultíkem, ale entuziasmem, prokazatelným zájmem a přípravou uměli/y ohromit a přinejměnším působit tak, že se v daném tématu orientují a hlavně mají co nabídnout či předat. Nejhorší byly ty hodiny, v nichž vyučující zasedl/a a četl nebo pravidelně nahlížel/a do poznámek a diktoval/a zápisky. To samé v případě prezentací...
Hezký den