Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Prosba - nevím si rady s pracovním listem
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=113&t=22713
Stránka 1 z 1

Autor:  Ajka [ ned 30. bře 2014 13:52:42 ]
Předmět příspěvku:  Prosba - nevím si rady s pracovním listem

Dobrý den dostali jsem ve škole prac. list pana Petra Hopfingera Makroregiony světa a já si s ním nevím rady prosím vás nepomohl by mi někdo?

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 30. bře 2014 16:26:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prosba - nevím si rady s pracovním listem

Dobrý den Ajko,
předpokládám, že jste pracovní list dostala od svého vyučujícího. A právě pouze on ví, jak jej chce využít. Doporučuji požádat jej o vysvětlení.

Autor:  Ajka [ ned 30. bře 2014 16:51:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prosba - nevím si rady s pracovním listem

Máte pravdu dostala, ale s naší vyučující je to právě složité, vždy nám něco zadá, a nikdo si s tím neví rady, předložila jsem prac.list doma a ani naši mi nebyli schopni pomoci. Nejhorší na tom všem je, že to bude asi na známky...

Autor:  Ivan Ryant [ ned 30. bře 2014 19:43:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Prosba - nevím si rady s pracovním listem

Já bych se paní učitelky například zeptal, co si představuje pod formulacemi "energie na obyvatele" (viz VI) nebo "počet aut na obyvatele" (viz V) nebo "HDP na obyvatele" (viz otázka IV). Podle mě odpověď není triviální. Vzhledem k tomu, že čísla v tabulce prý mají být "procentuální zastoupení", nedá se zjistit např. "HDP na obyvatele" (viz otázka IV). Nicméně vzhledem k tomu, že koeficient celkovýPočetObyvatel / 100 / celkovýHDP * 100 je ve všech řádcích tabulky konstantní, dají se poměry "procentuálních zastoupení" správně seřadit (např. procentoHDP / procentoObyvatel), což ke splnění úkolu stačí. Je tohle úloha pro věk 12-15? Tož krátit zlomky snad žáci umějí, tak by to mohli aspoň pochopit, jestli ne vymyslet...

Po pravdě řečeno, skoro každá otázka z dotyčného DUM je tématem na kratší nebo delší úvahu. Např. "VIII. Které tři makroregiony mají největší prostorové rezervy?" -- Mají se vzít v úvahu i pouště? A co jezera? A kolik rozměrů toho prostoru se bere v úvahu? Co třeba stavět rozsáhlé výškové budovy nebo naopak zakopávat se pod zem? Bydlet na upoutaných balónech, na geostacionárních družicích nebo v podmořských tunelech? Případně spát na palandách? Mimochodem, v tabulce není uvedena Antarktida, přestože ta má největší prostorové rezervy. A což teprve otázka VII! -- Mají se brát v úvahu i dosud neobjevené zdroje energie neuvedené v tabulce? A co zdroje neznámé (co třeba zdroje pro studenou fúzi)? Nebo dnes už obyčejný břidlicový plyn, který v roce 1998 těžko někdo bral v úvahu?

Po pravdě řečeno, každá z těch otázek by si zasloužila kratší nebo delší diskusi, málokterá jednoznačnou odpověď. Skvělé domácí cvičení na kritické myšlení! (podle otázky IX soudím, že to byl záměr autora) Helmut Swoboda by měl radost, je tu spousta námětů na úvahy "proč statistiky lžou" (viz H.S. Moderní statistika, Svoboda, Praha kolem 1970) -- skvělá kniha, doporučuji přečíst!

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/