Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Integrace žáka se středně těžkou mentální retardací v ZŠ
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=119&t=19371
Stránka 1 z 1

Autor:  Lenka [ stř 14. pro 2011 22:02:42 ]
Předmět příspěvku:  Integrace žáka se středně těžkou mentální retardací v ZŠ

Dobrý večer,
chtěla bych se zeptat, zda- li je možné integrovat dítě se středně těžkou mentální retardací do běžné třídy ZŠ? Z mého hlediska a také jak jsem se dočetla, patří tyto děti do speciální školy, ale někde se stala chyba a v 1. třídě s 28 dětmi se mi objevil žáček, který byl po vyšetření PPP před vstupem do školy, zařazen na ZŠ. Samozřejmě bylo již od počátku patrné postižení, ale poradna se nedala uspíšit k v co nejčasnějšímu znovupozvání a znovuvyšetření dítěte. Až na druhý pokus se smilovala a žáčka vyšetřila znova. Bohužel čekám stále na posudek PPP, takže nevím, jaké konečné stanovisko bude, ale shodou okolností a matčinou dobrou vůlí se mi do ruky dostala zpráva od klinického psychologa, že dítě je středně těžce mentáně retardované na horní hranici a mentální věk dítěte je místo 7,8 let, 4 roky. Tato zpráva byla určena dětskému lékaři, takže bych vlastně o této situaci neměla ani vedět. Vůbec nevím, co dělat, jestliže poradna dítě nebude hodnotit stejně jako psycholog, z čehož mám největší obavy. Dále jsem také bezradná, protože i přestože nemám podloženo, zadávám dítěti práci vhodnou pro předškoláky, což samozřejmě nemůže také zvládnout. Jakožto pedagog prvního stupně s praxí dvou let si v této problematice nevím rady a především vůbec nerozumím, že takovéto dítě mohlo být zařazeno do běžné první třídy. Je vůbec možné, že poradna při vyšetření před nástupem dítěte do školy jeho mentální způsobilost nezjistila a dítko nechala napospas ve třídě, kde nemá možnost zažít ani malinko úspěchu, pokud bych po něm chtěla, co bych měla chtít!? Budu moc ráda kolegyňky a kolegové, jestli někdo zareagujete... Moc děkuji, krásný zbytek večera. Lenka

Autor:  Lenka Říhová [ čtv 15. pro 2011 20:27:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace žáka se středně těžkou mentální retardací v ZŠ

Dobrý večer, Lenko,
vaše situace je velmi náročná, ale bohužel bude zřejmě na běžných školách stále častější praxí. Integrace všech dětí je velké a náročné téma. Pokud dnes rodič chce, aby se jeho jakkoliv postižené dítě vzdělávalo v běžné škole, má na to právo a bez jeho souhlasu se dítě ve speciální škole vzdělávat nemůže. Pokud je žáček ještě ke všemu z minoritního etnika, problém s jakýmkoliv přeřazením jinam je ještě výraznější. Poradny i speciálně pedagogická centra mají strach z obvinění z rasových předsudků a negativní medializace. Dokud nemáte v rukou závěry vyšetření, nemůžete dělat nic víc, než děláte. Dítě bez mentální retardace vyšetřuje PPP, ale dítě s postižením už Speciálně pedagogické centrum.
Na co máte právo vy:
- podpora vašeho vedení
vyžadujte aby se na výuku přišel opakovaně podívat někdo z vedení, výchovný poradce, případně speciální pedagog, jestli ho ve škole máte. Neřešte problém sama, třeba by byla možnost snížit počet dětí, případně požádat o asistenta učitele (termín je bohužel až v květnu)
- podpora a spolupráce s rodinou dítěte
jsou si rodiče vědomi problémů dítěte, spolupracují s vámi, chtějí situaci řešit? Možná by byli asistenta schopni sehnat a zafinancovat rodiče...
- pokud bude u žáka mentální postižení potvrzeno, máte právo na podporu speciálně pedagogického centra, měli by sestavit individuální plán a radit vám se vším, co potřebujete (totéž by měla poskytnout PPP, pokud se bude jednat jen o "opožděný nebo nerovnoměrný" vývoj, případně SPU). Pokud je u vás v okolí speciální škola, možná byste už teď mohla s někým své problémy zkonzultovat. Mohli by se neoficiálně na dítě přijít podívat, půjčit vám vhodné učebnice...
Chápu, že v počtu 28 dětí ve třídě, se toho mnoho udělat nedá, proto v první řadě by toto s vámi mělo řešit vedení školy.

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pát 16. pro 2011 10:40:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace žáka se středně těžkou mentální retardací v ZŠ

"Pokud dnes rodič chce, aby se jeho jakkoliv postižené dítě vzdělávalo v běžné škole, má na to právo a bez jeho souhlasu se dítě ve speciální škole vzdělávat nemůže."

A má škola právo odmítnout?

Autor:  Lenka Říhová [ pát 16. pro 2011 11:48:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Integrace žáka se středně těžkou mentální retardací v ZŠ

V původním znění vyhlášky č.73, §3 odst.4 byla tato formulace: "...přednostní vzdělávání žáků se zdravotním postižením formou individuální integrace v běžné škole... pokud to odpovídá podmínkám a možnostem školy.“ Po novelizaci, která platí od 1.9.2011, byla poslední část, umožňující ředitelům škol odmítnout žáka v případě, že by zajištění jeho vzdělávání bylo spojeno s nepřiměřenými obtížemi nebo škola objektivně nemohla vzdělávání žáka zabezpečit, zrušena. Pokud tedy dítě do školy spádově patří a škola nemá naplněnou kapacitu, nemůže ředitel školy odmítnout vzdělávání žádného žáka s odvoláním na nedostatečné podmínky a možnosti školy.
výklad vyhlášky č.147/2011

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/