Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Rozvržení projektů do plánu školního roku
PříspěvekNapsal: čtv 28. úno 2008 20:28:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 11. pro 2007 19:20:41
Příspěvky: 1
Dobrý den,
ráda bych se zeptala koordinátorů pilotních škol, jaké jste našli řešení pro rozvržení projektů do plánu školního roku.Mám na mysli exkurze (i třídní), výjezdy do zahraničí, turistické
kurzy, dále výchovné koncerty pořádáné v době vyučování atd..Zda jsou některé akce vázané projektovými týdny (pevně stanovené termíny ) nebo jste nalezli jiná řešení.

Co se týká jazykových poznávacích výjezdů, ráda bych se zeptala, které ročníky se u vás
těchto výjezdů zúčastňují, zda může jeden žák jet např.
do Anglie dva roky za sebou, předpokládám, že se každý rok nenabízí
stejné místo k poznávání .

Za odpovědi děkuje
Vlasta Kantorová, Gymnázium Třinec


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Rozvržení projektů do plánu školního roku
PříspěvekNapsal: sob 01. bře 2008 17:46:20 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Zdravím Vás a pokusím se odpovědět.
Kurzy a projekty: Pro začlenění projektů do učebního plánu máte zhruba dvě (krajní) možnosti.

První je, že uděláte učební plán stejným mechanizmem jako doposud - týdenní hodinovou dotaci, která běží celý školní rok stejně. Projekty pak zrealizujete tak, že prostě běžnou výuku přerušíte a uděláte náhradní program, tak jak to projekt vyžaduje. Některé předměty "utrpí" víc a některé méně. To ovšem nevadí, běžně se to přece dělá třeba u lyžařských výcvikových kurzů - učí se jenom tělocvik, a přitom se v ostatních obdobích školního roku tělocviku nic neubírá. Aby byla spravedlnost, dá se trošku pohlídat, aby všechny předměty měly zhruba stejné zastoupení v takových zvláštních aktivitách v průběhu celého studia. Navíc, vždyky se počítalo, že školní rok má 33 smysluplných týdnů, zbytek padne jednak na prázdniny, jednak právě na podobné aktivity, počáteční a koncový týden, sem tam divadlo a tak.
Stručně řečeno, všechno může zůstat tak, jako doposud.

Druhá možnost je, že spočítáte, kolik hodin chcete věnovat každému svému předmětu celkem za školní rok a výuku organizujete v různých týdnech různě - někdy je projekt, někdy je normální týden, někdy jsou lyže, někdy je něco třeba intenziví apod. Problém, který to nesem je organizační - problém úvazků. Platí ale podle zákoníku práce (nebo z něj odvozené vyhlášky), že odpracované hodiny se mohou přesouvat v rámci tří měsíců (tělocvikáři v lednu na kurzu učí víc hodin, ale nejsou to přespočetné hodiny, protoýe v únoru učí adekvátně méně, naopak v době kurzu třeba čeština neběží, tak jí je více v únoru). Jsou to ale velmi obtížné počty.

Další problém je pohled ze strany žáků. Je-li v ŠVP napsáno, že např. lyžařský kuz je povinnou součástí výuky, je třeba zařídit, aby se ho opravdu všichni žáci zúčastnili (např. i ti, kteří za něj nechtějí nebo nemohou zaplait příslušnou nemalou částku peněz). Je třeba vymyslet např. náhradní plnění (to mají dobře promyšleno např. na gymnáziu v Brně na Slovanském náměstí), nebo prostě není možné kategoricky tvrdit, že se akce musí účastnit všichni. U projektů je problém podobný, ale možná jednodušší - zařídit, aby se každý nějakou měrou zapojil.

Když máme v ŠVP naplánován výměnný nebo jiný zahraniční zájezd a je uvedeno, že žáci mají možnost se o účast na zájezdě ucházet, je klidně možné někoho nevzít, je možné, aby někdo nechtěl nebo aby někdo jel dvakrát.

Kolegové určitě připojí své, máte-li další otázky, neváhejte se zeptat.

Ještě jednou Vás srdečně zdravím.

_________________
Petr Krupka


Naposledy upravil Peter Krupka dne čtv 06. bře 2008 17:29:49, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Rozvržení projektů do plánu školního roku
PříspěvekNapsal: stř 05. bře 2008 21:19:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Také Vás zdravím.Je opravdu nelehké rozhodnout,která varinta uváděná Petrem je ta dobrá. Každopádně bych chtěla doladit informaci o 3 měsících. Nevyplývá ze zákoníku práce,ale jedná se o NV č.75/2005 Sb. § 2 odst.3 - podle něj může ředitel školy rozvrhnout týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti na jednotlivé týdny učiteli tak,aby nebyl překročen týdenní rozsah jeho přímé pedagogické činnosti za období nejdéle 3 po sobě následujících měsíců. Velice dobře se to dá využít pro období maturit, ale i lyžařských kurzů apod.Ale hlavně řeší to jen náhlé nakumulování počtu hodin dotčeného vyučujícího.
U nás jsme vytvořili celoroční plány kurzů, projektů aj. aktivit pro každý ročník studia. Pokud některý předmět nemá žádnou aktivitu jsou vyučující tolerantní,neboť ví,že ji mohou mít také.Ukázky takových řešení najdete také v Manuálu pro tvorbu ŠVP na gymnáziích.

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Rozvržení projektů do plánu školního roku
PříspěvekNapsal: pon 17. bře 2008 16:53:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:35
Příspěvky: 17
Doporučuji ukázku učebního plánu gymnázia Jana Keplera http://www.rvp.cz/soubor/00839-12.pdf,
v poznámkách je uvedeno, jakým způsobem problematiku kurzů a projektů řeší. Velmi dobře se
s touto problematikou vypořádali na gymnáziu v Brně(http://www.gymnaslo.cz/archiv/SVP/SVP_G ... c131213713)
- pro žáky, kteří se z nějakého důvodu nemohou aktivit účastnit vytvořili tzv. náhradní výstupy. Tak nikdo nepřijde o vzdělávací obsah kurzů a projektů.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Rozvržení projektů do plánu školního roku
PříspěvekNapsal: stř 02. dub 2008 18:50:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Mohli byste, prosím, napsat, jaké projekty či jiné "ne běžně organizovaní akce" do svého ŠVP hodláte zařadit, nebo už jste zařadili?

U nás je to:
- lyžařské a sportovní kurzy, jak je obvyklé (lyže v sekundě na nižším a v 1. ročníku na vyšším gymnáziu)
- školy v přírodě na nižším gymnáziu - pro tercie koncem roku a pro primy hned na začátku, seznamovací. Oboje 5 dní.
- projekt pro kvarty - jakési završení studia na nižším gymnáziu, celkem s velkým humbukem, prezentacemi, změnou výuky. Zabere zhruba týden změněné výuky pro kvartány, jeden den pro terciány - pozorují, co je čeká
- něco podobného chystáme pro vyšší gymnázium, ale ještě přesně nevíme jak
- úvodní třídenní jazykové soustředění pro primány a prvňáky na vyšším gymnáziu. Probíhá ve škole, výuka je jen cizí jazyk, činnostně zaměřeno - perfektní

Jinak nic zvláštního, jenom jednodenní akce a pak něco na konci školního roku.

Děkuji za Vaše zkušenosti!

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: