Zdravím Vás a pokusím se odpovědět. Kurzy a projekty: Pro začlenění projektů do učebního plánu máte zhruba dvě (krajní) možnosti.
První je, že uděláte učební plán stejným mechanizmem jako doposud - týdenní hodinovou dotaci, která běží celý školní rok stejně. Projekty pak zrealizujete tak, že prostě běžnou výuku přerušíte a uděláte náhradní program, tak jak to projekt vyžaduje. Některé předměty "utrpí" víc a některé méně. To ovšem nevadí, běžně se to přece dělá třeba u lyžařských výcvikových kurzů - učí se jenom tělocvik, a přitom se v ostatních obdobích školního roku tělocviku nic neubírá. Aby byla spravedlnost, dá se trošku pohlídat, aby všechny předměty měly zhruba stejné zastoupení v takových zvláštních aktivitách v průběhu celého studia. Navíc, vždyky se počítalo, že školní rok má 33 smysluplných týdnů, zbytek padne jednak na prázdniny, jednak právě na podobné aktivity, počáteční a koncový týden, sem tam divadlo a tak. Stručně řečeno, všechno může zůstat tak, jako doposud.
Druhá možnost je, že spočítáte, kolik hodin chcete věnovat každému svému předmětu celkem za školní rok a výuku organizujete v různých týdnech různě - někdy je projekt, někdy je normální týden, někdy jsou lyže, někdy je něco třeba intenziví apod. Problém, který to nesem je organizační - problém úvazků. Platí ale podle zákoníku práce (nebo z něj odvozené vyhlášky), že odpracované hodiny se mohou přesouvat v rámci tří měsíců (tělocvikáři v lednu na kurzu učí víc hodin, ale nejsou to přespočetné hodiny, protoýe v únoru učí adekvátně méně, naopak v době kurzu třeba čeština neběží, tak jí je více v únoru). Jsou to ale velmi obtížné počty.
Další problém je pohled ze strany žáků. Je-li v ŠVP napsáno, že např. lyžařský kuz je povinnou součástí výuky, je třeba zařídit, aby se ho opravdu všichni žáci zúčastnili (např. i ti, kteří za něj nechtějí nebo nemohou zaplait příslušnou nemalou částku peněz). Je třeba vymyslet např. náhradní plnění (to mají dobře promyšleno např. na gymnáziu v Brně na Slovanském náměstí), nebo prostě není možné kategoricky tvrdit, že se akce musí účastnit všichni. U projektů je problém podobný, ale možná jednodušší - zařídit, aby se každý nějakou měrou zapojil.
Když máme v ŠVP naplánován výměnný nebo jiný zahraniční zájezd a je uvedeno, že žáci mají možnost se o účast na zájezdě ucházet, je klidně možné někoho nevzít, je možné, aby někdo nechtěl nebo aby někdo jel dvakrát.
Kolegové určitě připojí své, máte-li další otázky, neváhejte se zeptat.
Ještě jednou Vás srdečně zdravím.
_________________ Petr Krupka
Naposledy upravil Peter Krupka dne čtv 06. bře 2008 17:29:49, celkově upraveno 1
|