Dobrý den,
můj osobní názor je, že se mnoho dětí setká s ICT v domácím prostředí již před ZŠ. Vidím to alespoň u několika známých rodin.
Mou otázkou ale je, jak efektivně se děti naučí ICT v domácím prostředí využívat. Jak víme, tak špatné zvyklosti se mění obtížně a pokud se dítě naučí špatně zacházet s ICT doma ještě před školou, pak bude mít škola obtížnou situaci na změně stavu. O tom ale jinde.
Pokud jde o ZŠ odkázal bych si na
http://www.ped.muni.cz/capv11/6sekce/6_CAPV_Belohradska.pdf, kde je zpracován výzkum mezi žáky 4. - 9. třídy, který zjišťoval především využití ict a internetu ve volném čase dětí.
Jak je vidět, děti v těchto věkových kategoriích již ICT běžně doma využívají.
Proto:
Mgr. Jan Zouhar píše:
Kdy bychom měli začít učit žáky s ní pracovat?
řekl bych ve 4. třídě nejpozději. Nicméně jsem učitel teprve 3 roky a na SŠ, takže nemám příliš zkušeností a už vůbec ne ze ZŠ, proto je to čistě můj názor.
Z osobních zkušeností z dob, kdy jsem byl na SŠ, bych dále kladl důraz na "mimo ICT" náplň. Využíval jsem ICT celkem běžně, ale když jsem si mohl jít zahrát fotbal, tak jsem šel. Tento důraz bych kladl hlavně u žáků na ZŠ, aby se učili správně využívat ICT, ale také, aby sportovali a pěstovali "mimo ICT" zkušenosti.
Miloš Kafka