Dobrý den,
chci se Vás zeptat na zkušenosti s kluby, kroužky, ... na SOU.
Je o nějaké kroužky zájem? Jaké kroužky, ... nabízíte? Jaké máte v této oblasti zkušenosti? Přicházejí studenti SOU sami, že by chtěli nějaký kroužek "rozjet"? Nebo spolupracují na jeho vedení?
Ptám se proto, protože jsem získal zajímavou zkušenost a hledám cestu, jak ji rozvíjet dál.
Na naší škole je všeobecné mínění učitelů, přijaté z jejich praxe, že mnoho žáků nemá zájem o nějaké vynikající výsledky ve škole. Co se pak týče času tráveného ve škole, tak jsou žáci raději doma nebo jinde. Ale nemůže být řeč o tom, že by zůstali ve škole déle, nebo přišli dříve, bez nároku vybrat si "náhradní volno".
Tento rok jsem dostal první ročník oboru kuchař-číšník a během druhého dne, kdy jsme zvládli proškolení, jsme zašli na pc. Tam jsem nabídl žákům, že jestli chtějí, můžeme si zahrát týmovou strategickou střílečku counter stricke 1,6.
Kdo neznají, tak přiblížím jen to, že v ní krev téměř nelétá a nejsou v této hře ani nijak drastické a jinak hrůzné prvky. Ale samozřejmě, zabíjí se v ní a jsou vidět mrtvá těla ležící na zemi.
Nicméně hlavně kluci, ale i nějaké dívky, (celkem asi 12 žáků) si hru chtěli zahrát. To pokračovalo tak, že se někteří se mnou dohodli, jestli by mohli přijít do školy dřív a zahrát si ji společně i ráno. Vzhledem k tomu, že šlo o jejich vlastní motivaci, jsem svolil. Takovéto dění proběhlo asi 8x a z toho byl jeden den, kdy žáci přijeli již na 7:00 a odcházeli ještě o hodinu později. Ráno mi přijíždí cca 8 žáků a tu odpolední hodinu jsem jich měl 13.
Zaujalo mě jejich nadšení hrát spolu. Během hraní kladu důraz na týmovou hru, což se mi mírně daří a hlavně v momentě, kdy hrají všichni žáci spolu proti počítačovým protivníkům "botům". Žáci se dohadují, kdo jde s kým, kudy, kdo hlídá jakou stranu, někdo dává příkazy, kam se mají druzí postavit, atd.
Osobně ale nechci, aby zůstalo jen u hraní a proto jsme jedno dění věnovali na tvorbu map, ve kterém rozvíjejí práci s 3D prostorem, hratelností mapy, vlastnostmi objektů, ... Tyto začaté mapy chci také dokončit a dokonce žáci říkali, že přijedou i o podzimních prázdninách mapy dodělat. Ale vím, že si budou chtít i zahrát.
Ještě přiblížím, že někteří žáci musí chytit autobus v 6:00, aby to stihli v 7:00 do školy.
Co se týče plánů, tak zatím plánuji dodělat mapy a následně je zhodnotit a upravit podle námitek spolužáků. Hodnocení se dá provést samozřejmě jen hraním, takže hraní také plánuji. Dále jsem ale přemýšlel např. nad programem SCRATCH, jumpcraft, nebo něco podobného, ve kterém by mohli žáci tvořit vlastní hry, ... což je na další kapitolu z hlediska rozvoje myšlení. Ještě dodám, že tvořit hry, chtěl i žák jiné třídy (také kuchař). Dále chci zjistit dopad na kolektiv třídy, absenci a vzdělávací výsledky.
Máte nějaké nápady, jak bych mohl pokračovat v této žákovské motivaci a přitom ji příliš neškrtit?
Co si o této zkušenosti myslíte?
Díky
Miloš Kafka
|
|