Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Hodnocení žáků
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=13&t=138
Stránka 1 z 1

Autor:  Peter Krupka [ čtv 17. led 2008 21:20:47 ]
Předmět příspěvku:  Hodnocení žáků

Vykopávám nové téma, se kterým u nás ve škole bojujeme už skoro dva roky.

Máte někdo nějaký nápad, jak hodnotit žáky?

Nemám na mysli klasickou klasifikaci, ale nějaké hodnocení, kterým budeme hodnotit, a případně sledovat, rozvoj klíčových kompetencí.

Napište prosím, co vám funguje, nebo s čím zajímavým jste se setkali. Stačí drobnost. Děkuji a těším se!

Autor:  Tomáš Pavlas [ pon 21. led 2008 21:40:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků

S tímto problémem se také potýkáme. Domnívám se, že klíčem je přesně stanovit kriteria. Podle kterých žáky budu hodnotit. Například žákům řeknu: v tomto pololetí budeme vytvářet prezentace na daný geopolitický problém. Vaše práce bude hodnocena podle těch a těch kriterií, a pokud se na nich dohodnu s žáky, je to úplný ideál. A mezi kriteria hodnocení budou patřit i body, které rozvíjí například sociální kompetenci spolupráce – např.: Při prezentaci se žáci vhodně střídají. nebo Každý člen skupiny zná své úkoly a včas je splní.
Hodnocení je samozřejmě zahrnuto i v klasifikaci. Byť by bylo možno jej vyjmout. Žáci celou dobu přesně vědí, co po nich budu chtít, a jsou schopni sami sebe pomoci těchto kriterií zhodnotit.
Možná, že se tento příklad nezdá úplně nejvhodnější. Budu rád, když napíšete, jaký je Váš pohled na hodnocení.

Autor:  Jiří Posselt [ sob 26. led 2008 20:28:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků

Domnívám se, že pro průběžné hodnocení klíčových kompetencí nebude klasická pětistupňová klasifikace vyhovovat. U nás na škole máme kolegu, který využívá kreditní systém a který na konci pololetí podle předem stanoveného klíče přepočítá udělené kredity na známku. Bohužel zatím nenašel následovníky.
Přitom lze udílením kreditů hodnotit žádoucí aktivity, jež mohou vést k rozvoji motivace, iniciativy a kompetencí (návštěva besedy ve volném čase, pomoc slabšímu spolužáku, pomoc při vyhodnocování sociologického průzkumu) daleko spolehlivěji a navíc s "motivačním nábojem" (známkovat výše uvedené aktivity není dost dobře možné). Obsahově nepřesný referát, avšak skvěle přednesený, mohu kredity ocenit - právě jen oním počtem kreditů, který byl domluven za přednes. Jak jednu složku referátu ocenit známkou? "Bylo to obsahově za pět, ale vzhledem k tomu, že jsi krásně mluvil, ti dám čtyřku." To zní divně. Chcete-li, může to být právě naopak - skvělý referát s nulovou snahou o získání posluchačů. Snižování známek za nedostatky působí podle mého soudu negativně na motivaci žáků. Další výhoda spočívá v rozvoji iniciativy - mám za pololetí čtyři jedničky, avšak třikrát jsem písemku nepsal; na další raději taky nepřijdu, abych si to ještě nepokazil. A vysvětlujte mu, že na jedničku není. Pokud by nedosáhl potřebného množství kreditů, na jedničku by jednoduše nedosáhl. Není o čem diskutovat. Jistě by se našly i další výhody. Nebo možná nevýhody.
Jak říkám, s kredity zatím u nás ve škole velké zkušenosti nemáme. Pokud Vy ano, podělte se s námi o Vaše poznatky.

Autor:  Peter Krupka [ pon 15. zář 2008 21:10:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků

Letos (na konci roku 2007/8) jsme po téměř dvouletém vývoji vyzkoušeli systém jakéhosi obsažného hodnocení každého žáka jeho učiteli v oblastech, které vycházejí z klíčových kompetencí. Sesbírali jsme obrovské množství dat, udělali jsme souhrny pro učitele a pro žáky (jejich rodiče) a začínáme se učit s tím pracovat.
Podrobně o tom budu referovat v dílně na konferenci 16. září v Praze, pak připojím konkrétnější ukázky.
Budu rád za všechny reakce.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ stř 08. zář 2010 12:36:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Hodnocení žáků

Ahoj Petře, zajímalo by mne jak jste pokročili v hodnocení a jaké indikátory jste si zvolili.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/