Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Žáci hodnotí své učitele
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=13&t=147
Stránka 1 z 2

Autor:  Peter Krupka [ čtv 14. úno 2008 18:27:09 ]
Předmět příspěvku:  Žáci hodnotí své učitele

Uvažujeme u nás ve škole o dalším "vývojovém" kroku - o tom, že nějakou formou necháme žáky, aby hodnotili své učitele. Setkáváme se s velkou nevolí a obavami, někteří kolegové si myslí, že jsme se už totálně zblááznili :) .

Jde to udělat všelijakými možnými způsoby. Napište prosím, co si o tom myslíte. (Jestli hodnocení provádět nebo ne, když ano, jaká forma by Vám připadala nejpřijatelnější, co vlastně žáci budou hodnotit, co pak dělat s výsledky ...)
Jak to nejlépe udělat, aby šlo o přínosnou součást vlastního hodnocení a ne o "šikanu"?

Předem děkuji za názory.

Autor:  Tomáš Pavlas [ čtv 14. úno 2008 21:08:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Hodnocení učitele je myslím fajn. Má to minimálně dva zajímavé aspekty. Uvedu je na konkrétním příkladu.
Já se nechávám hodnotit od svých žáků formou pololetního vysvědčení. Co si do hodnocení vyberou a jakou formu mu dají, nechávám plně na nich. Když je pak zpětně vyhodnocuji, tak mne zajímají kriteria hodnocení, která si žáci sami vymysleli. To je jeden zajámavý bod. Učím se na sebe dívat jejich očima. :-)
A pak se zajímám především o negativní hodnocení a myslím, že jim ukazuji, že chyby jsou možné, ale je nutné pracovat na jejich odstranění. To je druhý aspekt. - Kdy jindy mám možnost ukázat, že jednička je fajn, ale posun dosáhnu tam, kde mám známku horší.
A zcela mimo uvádím svůj velký obdiv k nápadům, kterými někteří tento úkol zvládli. Lehkost ,s jakou napsali někteří velmi precizní slovní hodnocení, by mohl závidět mnohý učitel. (Já určitě. :-))

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 15. úno 2008 14:59:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Nabízím materiál k hodnocení učitele žákem. Je převzat z holandské školy a vytvářeli ho žáci. Ale povedeně. SOuhlasíte?

Dotazník pro žáky o jeho učiteli

Milí studenti!
Chceme vás dobře připravit do života. Proto potřebujeme vědět, jak vykonáváme svou práci. Je to i ve vašem zájmu. Z tohoto důvodu se vás ptáme na vaše názory. Dotazník nemusíte podepisovat: týká se učitele, ne žáka.
Na následujících stránkách naleznete řadu vlastností a dovedností, podle kterých lze hodnotit učitele.
Než zaškrtnete odpověď, přečtěte si pozorně jednotlivé vlastnosti.
Pro každou otázku zaškrtněte pouze jednu z možností A, B, C nebo D.
Pokud si odpovědí nejste úplně jisti, zaškrtněte tu odpověď, která vám připadá nepříhodnější.
Pokud se k některé otázce nechcete vyjádřit, nechte ji nevyplněnou.
Pokud byste chtěli učiteli ještě něco sdělit, napište sdělení na konec dotazníku.
Buďte za každou cenu otevření a upřímní. Je to ve vašem zájmu.

1) Atmosféra
a. V jeho/jejich hodinách je dobrá atmosféra, cítím se vždy velmi dobře
b. Většinou se cítím dobře
c. Někdy se cítím dobře
d. Většinou se necítím dobře.
2) Pobídka k práci
a. Umí přimět třídu k práci příjemným způsobem
b. Většinou přiměje třídu k práci
c. Někdy třídu nepřiměje k práci
d. Většinou se mu/jí nepodaří přimět třídu k práci
3) Přístup ke třídě
a. Má pro své žáky pochopení, umí se vcítit do pocitů žáků
b. Má pro žáky vcelku pochopení
c. Má neutrální přístup, málokdy hovoří s jednotlivými žáky
d. Je lhostejný
4) Elán
a. Pracuje s velkým elánem
b. Většinou pracuje s velkým elánem
c. Pracuje, jako by byl/a bez života
d. Pracuje znuděně a jako by byl/a bez života
5) Trpělivost
a. Je trpělivý/vá
b. Je většinou trpělivý/vá
c. Je často trpělivý/vá
d. Je netrpělivý/vá
6) Reakce na kritiku
a. Je schopen/schopna přijmout kritiku svých hodin
b. Je možno s ním/ní diskutovat o jeho/jejích hodinách
c. Ke kritice svých hodin není příliš otevřený/á
d. Nepřipouští jakoukoliv kritiku svých hodin
7) Plánování
a. Vždy víme, co máme dělat
b. Většinou víme, co máme dělat
c. Někdy víme, co máme dělat
d. Málokdy víme, co máme dělat
8) Výklad
a. Vysvětluje látku jasně, stručně, drží se tématu
b. Jeho/její výklad je většinou srozumitelný
c. Jeho/její výklad je často nejasný
d. Jeho/její výklad často nedává žádný smysl
9) Kontrola práce žáků
a. Pravidelně kontroluje naši práci
b. Příležitostně kontroluje naši práci
c. Zřídkakdy kontroluje naši práci
d. Nikdy nekontroluje naši práci
10) Spravedlnost
a. Jsem spokojen/a s tím, jak učitel/ka známkuje hodnotí moji práci
b. Jsem většinou spokojen/na s tím, jak učitel/ka hodnotí mou práci
c. Jsem často nespokojen/na s tím, jak učitel/ka hodnotí mou práci
d. Jsem nespokojen/na s tím, jak učitel/ka hodnotí mou práci
11) Dovednosti
a. Věnuje velkou pozornost nácviku klíčových kompetencí (učení, řešení problému, sociálním dovednostem, …), které nám umožní uchopit jeho/její předmět
b. Věnuje pozornost nácviku klíčových kompetencí (učení, řešení problému, sociálním dovednostem, …), které nám umožní uchopit jeho/její předmět
c. Příležitostně věnuje pozornost nácviku klíčových kompetencí (učení, řešení problému, sociálním dovednostem, …), které nám umožní uchopit jeho/její předmět
d. Nevěnuje pozornost nácviku klíčových kompetencí (učení, řešení problému, sociálním dovednostem, …), které by nám umožnili uchopit jeho/její předmět
12) Skupinová práce
a. V jeho /jejích hodinách pracujeme pravidelně ve skupinách
b. V jeho/jejích hodinách někdy pracujeme ve skupinách
c. V jeho/jejích hodinách zřídka pracujeme ve skupinách
d. V jeho/jejích hodinách nikdy nepracujeme ve skupinách
13) Podpora samostatného uvažování
a. Nechává nás, abychom všechno, co můžeme, objevili sami
b. Pravidelně nám zadává takové úkoly, při nichž musíme samostatně objevovat
c. Občas nám zadává takové úkoly, při nichž musíme samostatně objevovat
d. Nikdy nám nezadává takové úkoly, při nichž musíme samostatně objevovat
14) Pomoc
a. Bedlivě sleduje, zda někdo nemá problémy s jeho/jejím předmětem
b. Většinou přijde na to, že někdo má problémy s jeho/jejím předmětem a snaží se s tím něco udělat
c. Často neví, že někdo má problémy s jeho předmětem
d. Nevšímá si, zda má někdo problémy s jeho/jejím předmětem
15) Výsledek
a. V jeho/jejích hodinách se toho hodně naučím
b. V jeho/jejích hodinách se toho poměrně hodně naučím
c. V jeho/jejích hodinách se toho příliš mnoho nenaučím
d. V jeho/jejích hodinách se toho naučím málo



Místo pro slovní sdělení učiteli



…………………………………………………………………………………………………..


…………………………………………………………………………………………………..


…………………………………………………………………………………………………..
CO tomu říkáte?

Autor:  Peter Krupka [ pát 15. úno 2008 18:28:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Velmi děkuji za materiál.

V úvodním příspěvku jsem nenapsal, jak chceme naše učitele hodnotit. Říkal jsem si, že to budu "dávkovat" postupně :D .

Naše hodnocení je připraveno tak, že žáci budou vyplňovat anonymní dotazník, kerý je podobně sestaven, jako Váš uvedený - hodnotí se klima v hodině, "čitelnost" a spravedlivost učitele a podobně. Teď jej bohužel nemám u sebe, připojil bych jej po našich jarních prázdninách - někdy v pondělí 25. února.

Problém je s jeho použitím. Asi např. nepůjde zadat ho všem žákům, aby ohodnotili všechny své učitele - odhlédněme od objemu dat a od toho, jak ho reálně zadat, aby žáci opravdu napsali svůj názor - učitelé se brání s tím, že mají obavu, že jednak mladší žáci nejsou dost zralí na to, aby dokázali takové hodnocení provádět a jednak že prostě "náročný učitel dostane horší hodnocení než učitel, který je, řekněme, populistický". Obávají se srovnávání mezi sebou a říkají, že by tak bylo srovnáváno nesrovnatelné.

Jak si myslíte, že by bylo dobré takový dotazník použít v reálném životě ve škole? Co udělat s výsledky?

Děkuji.

Autor:  Peter Krupka [ úte 26. úno 2008 21:09:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Přikládám slíbený dotazník.
Je u nás ve škole vnímán dosti negativně. Ptáme se našich učitelů na názor a vesměs toto hodnocení odmítají - mladší žáci prý nejsou dost zralí na to, aby bylo možné na jejich odpovědích nějak stavět, učitelé, kteří se chovají "populisticky" budou mít dobré hodnocení narozdíl od těch přísnějších apod.
Přesto ho asi vyzkoušíme.
Budu rád, když připojíte své názory.

Autor:  Tomáš Pavlas [ stř 27. úno 2008 20:49:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Je dobře, že to zkusíte. Začátek je vždy těžký. ;)
Jak jsem si ten dotazník prohlížel, tak jej asi budete zpracovávat počítačově a centrálně.
Sami jsme loni zkoušeli jeden krátký. Využili jsme nápadu z Gymnázia F. X. Šaldy v Liberci, kde nepsali všichni učitelé dotazník ve všech třídách, ale každý vyučující jen ve dvou. A rozbor si dělal sám učitel s žáky. Následně s ním seznámil vedení školy.
Pravdou je, že žáci projevili zájem hodnotit víc učitelů než tři (tak to většinou vycházelo.) Měli totiž pocit, že si hodnocení nechali vyplnit jen ti "bezproblémoví".
Dnes při hodnocení práce učitele akcentuji poněkud jiné momenty než ta samotná data.
My sami jsme se většinou nedostali k jiným informacím, než jsme tušili. Hodnocení má ale význam formativní pro práci učitele. Upozorni mne- jako učitele, na určité aspekty mé práce, které jsou pro ostatní důležité - ať už pro vedení školy nebo pro žáky. To podle toho, zda se na jeho tvorbě žáci také podíleli. A další moment je reakce učitele na hodnocení. Myslím, že učitel může pomoct překonat žákům strach z hodnocení tím, že se nechá sám hodnotit. A navíc jim může ukázat, že nedostatky nejsou chybou, ale výzvou. Pokud je toto naučí, je to možná mnohem víc než tuší.

Autor:  Peter Krupka [ stř 02. dub 2008 18:42:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

U nás ve škole je pro učitele představa, že by se vůbec nějak žáci vyjadřovali k jejich práci, nepřijatelná. Možná je to způsobeno tím, že dotazník, který jsem jim navrhnul, je "příliš hrrr".

Napište mi prosím, jak tuto záležitost vnímají vaši učitelé a jak jste zvlládli je případně přesvědčit, že jde o legitimní způsob získávání informací o jejich práci?

Děkuji, Vaše zkušenosti mi velmi pomůžou.

Autor:  Peter Krupka [ stř 15. říj 2008 18:08:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

V klubovně Různé jsem psal o doazu, který mi položila kolegyně zástupkyně ze spřáteleného gymnázia. Tehdy jsem si s ní povídal víc, mimochodem i o tom, jak jejich žáci hodnotí své učitele.

Říkala, že se jim to vůbec nepovedlo - že např. ona, která má ve svém úvazku výuku pouze v jedné polovině třídy, tedy učí 15 žáků, dostala hodnocení asi od 60 dětí. Dali si velkou práci s dotazníkem a s organizací a přitom výsledky musí považovat za naprosto nehodnověrné.

Je to asi opravdu hodně těžké, jak to "navlíct", aby taková zpráva od žáků mohla být brána vážně.

Kdo máte zkušenosti, ať dobré, nebo špatné, prosím, napište, ať se můžeme poučit a inspirovat.

Autor:  Jiří Posselt [ pát 24. říj 2008 19:54:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Na naší škole si pamatuji zadávání dotazníků žákům a rodičům od doby, kdy jsem nastoupil. Používají se tedy více než 17 let a jsou většinou pedagogického sboru považovány za něco samozřejmého. Děje se tak v prvních ročnících, aby se předešlo případným nedorozuměním mezi novými žáky a učiteli, jež mohou vznikat v důsledku změn provázejících přechod na jiný typ školy. Z prvních ročníků se pak dotazníky rozšiřují i do ročníků dalších. Učitelé se o výsledky většinou živě zajímají. Takto získané informace obyčejně nepřinášejí vedení školy objevná poznání, spíš jen potvrzují, co víme. I tak jsou důležitým a užitečným zdrojem zpětné vazby a rozhodně od nich nezamýšlíme upustit. Ještě nikdy se nestalo, že by byl nějaký učitel poškozen. Přesto je potřeba výsledky dotazníkového šetření interpretovat střízlivě.

Autor:  Návštěvník [ sob 25. led 2014 12:59:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Žáci hodnotí své učitele

Jsou 2 možnosti: Učitel se z vlastní vůle nebo na popud vedení obrátí na žáky a pak s nimi vyhodnotí a druhá možnost je, že jde o akci vedení bez vědomí učitelů a bez následné diskuze učitelů a žáků.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/