Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Barvy života
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=13&t=177
Stránka 1 z 11

Autor:  Peter Krupka [ ned 01. čer 2008 19:42:11 ]
Předmět příspěvku:  Barvy života

Ve škole se intenzivně zamýšlíme nad mechanizmem, jak ohodnotit naši práci, podmínky pro práci, klima, vztah žáků ke škole apod. Začínáme mít pocit, že vlastními silami na to nestačíme - něco jako když má tatínek doučovat své dítě, taky mu to nefunguje jako cizímu učiteli.
Z několika stran jsme slyšeli o metodě, která využívá barevné asociace. Připojuji link: http://www.daps.cz/8-skolstvi.html
Máte někdo zkušenosti? Prosím, podělte se s námi.

Autor:  Lucie Slejšková [ úte 23. čer 2009 16:33:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

Ahoj Petře, pokud vím, věnuje se této metodě třeba Saša Dobrovolná, která se objevuje též na tomto fóru. Upozornila jsem ji na to a můžeš jí třeba napsat soukromou zprávu. Má na tuto metodu dobré odezvy ze škol.

Autor:  Lucie Poláková [ úte 23. čer 2009 21:00:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

Dobrý večer kolegové,
s metodou, o které se na tomto místě začíná diskutovat mám již mnoho osobních zkušeností. Ráda se přes osobní email podělím.
Lucie P

Autor:  Alexandra Dobrovolná [ stř 24. čer 2009 8:37:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

Dobrý den Petře,

Lucka Slejšková mě vyzvala, abych se s Vámi podělila o zkušenosti s využitím metody Barvy života.

Metodu Barvy života znám, používám a doporučuji cca od roku 2006. Tak jako téměř všechno v mém pracovním životě, jsem si ji neprve vyzkoušela sama na sobě. Nechala jsem si udělat osobní hloubkový snímek a k němu interpretaci. Konzultace byla dlouhá - pamatuji si, že jsme seděli dnes už kolegou Jirkou Haldou v Olomouci v cukrárně, vyprávěl mi, co ze snímku vyčetl asi 4 hodiny a já jsem nevěřila svým uším, jak to mohl o mně zjistit - říkal mi věci, které jsem věděla, ale i takové, které jsem měla zasunuté hluboko v sobě a vědět jsem je nechtěla. Toto setkání je pro mě nezapomenutelné a hodně rozpohybovalo můj život jiným směrem. To je ale na jinou diskusi, nicméně jsem Vám chtěla ilustrovat, že co si "vtáhnu" do práce, mám nejprve sama prožito a plně tomu věřím.

Vás zajímá zejména využití produktů pro školství - Vnitřní evaluace školy, Profesní profil jednotlivce a Profesní profil skupiny. Když jsem si metodu Barvy života vyzkoušela na sobě, rozhodla jsem se vyzkoušet je v rámci projektu, který jsem v té době řídila, a to byl regionální projekt "Dokážu to?", do kterého bylo zapojeno 11 základních škol ze Zlínského kraje a 9 základních škol z Kraje Vysočina. V rámci projektu jsme na těchto školách měli vyzkoušet nějakou evaluační metodu, která by právě měřila klima ve škole a v jednotlivých třídách. Vzhledem k tomu, že se jedná o metodu, která může u racionálně založených jedinců budit velkou nedůvěru (vždyť respondenti neodpovídají na žádné otázky "jenom" klikají barvy), rozhodli jsme se produkt Vnitřní evaluace školy vyzkoušet pouze u škol, které o to měly zájem. Výsledky evaluací jsme prezentovali vedení školy a když o to měla škola zájem, i pedagogickému sboru. Ohlasy byly u vedení škol převážně kladné, u pedagogických sborů různé, podle toho, jak jsou lidé ve školách zaměřeni, jak jim to vedení vysvětlilo (někteří to vnímali jako možný nástroj represe), a hlavně, jestli jsou ochotni připustit si i věci, které z Barev vychází, ale oni je nechtějí vědět a slyšet - např. že efektivita jejich učení je velmi malá, že, ve třídách využívají zkoušení, písemky, tabuli atd. jako nástroj pomsty vůči žákům, že, svým chováním u dětí vyvolávají agresivitu a jiné patologické jevy - i takové věci bohužel vychází.

V čem vidím osobně největší problém při využití Barev, je fakt, že školy si kupují tento nástroj jako něco, co jim vyřeší povinnost psát evaluační zprávu. Tak to není. Jedná se o vysoce spolehlivý diagnostický nástroj, který má ve školách široké použití - zjištění efektivity učení, zjištění skupinové dynamiky, zjištění vhodných způsobů práce s tou kterou třídou atd. - pokud ovšem škola nemá vlastní koncepci evaluace, nemá jasnou vizi a své směřování, tak jsou pro ni zjištěné výsledky často obtížně uchopitelné, doporučení konzultanta si vyslechnout, ale nejsou schopni s tím nic udělat, takže výstupy odloží do šuplíku a snaží se na ně zapomenout. Jsou ovšem i z našeho projektu školy, které si doobjednaly výstupy pro další třídy, objednaly si profesní profily pro učitele jako nástroj jejich profesního rozvoje, objednaly si profesní profily sborovny, aby vedení vědělo, jaký má sbor potenciál a jak je dobré s ním pracovat, což se ukázalo v době tvorby ŠVP jako velmi užitečné.

Takže, uvažujete-li o Barvách života:
- vzorové profily si může každý zájemce prohlédnout zde - http://www.dap-services.cz/29-vzorove-profily.html
- o referenci můžete požádat např. Miloše Hubatku, ředitele ZŠ ve Znojmě - http://www.evokace.cz/index.php?p=21 nebo kolegy z Gymnázia Mikulov, který měli tento týden v rámci svého vzdělávání ukázku využití výstupu Vnitřní evaluace školy pro jednu třídu
- dále Vám doporučuji spojit se s konzutantem VEŠ, abyste si ujasnili, v čem Vám Barvy mohou pomoci a v čem ne - obvykle bohužel k tomuto vyjasnění vychází až při konzultaci, takže v některých případech dochází k rozčarování, protože vedení školy očekává něco jiného, než pak dostanou (v případě zájmu kontakt zašlu)
- velmi podrobné informace o tom, co využití VEŠ přináší z pohledu ředitele školy, najdete zde - http://www.modernipsycholog.cz/?q=node/35 nebo zde - http://www.modernipsycholog.cz/?q=node/34


Máte-li další konkrétní dotazy, pište. Přizvu k diskusi své další kolegy, kteří mají s využitím Barev zkušenost. Jsem velmi ráda, že jste otevřel toto téma - je ve školství hodně kontroverzní, ale já věřím, že společná diskuse pomůže vyčistit řadu nejasností a pomůže tuto metodu zbavit mýtů a předsudků.

PS - ještě je zajímavé, že často se konzultantům stává, že s nimi ředitelé škol o výsledcích vůbec nechtějí diskutovat - pošlou je za zástupce či za skupinou náhodně vybraných učitelů - i to o ledasčems ve školách vypovídá :roll:

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ stř 24. čer 2009 13:40:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

Zdravím všechny gympláky a připojuji se k diskusi o barvách.
Realizuji nyní dlouhodobější vzdělávání pro gymnázium Mikulov a v jeho rámci jsem pozval i konzultantku barev života a nechal nasnímat jednu třídu. Rozboru se účastnili hlavně učitelé přírodovědných předmětů. Jeden z nich - matematik - fyzik se nakonec vyjádřil takto: "Moc psychologii a různým testům nevěřím, ale výsledky Barev života mně úplně vyvedli z míry tím, kolik se dá z toho o třídě vyčíst." Byla přítomna i třídní profesorka a říkala, že mnoho věcí o třídě tušila, ale dotazník jí to potvrdil a ukázal i na nové skutečnosti a hlavně příčiny určitých projevů dětí ve třídě. Samozřejmě jsou i jiné nástroje zjišťování stavu, ale tento způsob je výhodný hlavně proto, že je hodně zaměřen na klima třídy. A podle nejnovějších výzkumů se ukazuje, že klima je zásadním faktorem pro úspěšné učení.
Zdraví Jenda Zouhar

Autor:  anon [ čtv 29. črc 2010 19:03:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

asi jsou barvy zivota dobré, ...
ale nechal jsem se zlákat udělat si test "můj osobní profil" na portálu "znam.se" a byl jsem hodne zklamán.
Za 100kč mi to vyhrklo 4 "grafy" (ani to nelze nazvat grafy), spíše by se dalo říci 4 věty napsané ve formě grafu:

1) Osoba při vyplňování profilu využila běžnou potřebu stylizace. Tato mírná stylizace je zcela normálním projevem člověka.
2) Osoba je připravena přijmout pouze pravidla, která bude považovat za správná. Pravidla stanovená jinými, nová či jí samotnou neověřená, přijme velmi obtížně. Je vhodná na vytváření nových pravidel a jejich zavádění.
3) Osoba nevyužívá svých schopností automatizovaně ve prospěch pracovních a osobních aktivit. Vždy si drží odstup a nemůže se přetížit.
4) Osoba plně využívá svého aktuálního rozvojového potenciálu.

Dále následovalo lákadlo, že chci-li vidět podrobnější výsledky, mám zavolat tam a tam, patrně by mi nabídli placené osobní konzultace.

Nejvíce mě pobavil ten bod 4) "Osoba plně využívá svého aktuálního rozvojového potenciálu."
Jsem závislý na pornografii, na sladkém, na internetu;
tak líný, že se nedonutím do žádného sportu, do angličtiny, mezi lidi, do přírody;
mám často sebevražedné a depresívní myšlenky, nemám smysl života.

Kdybych tušil, že mi test za 100Kč vyplivne 4 věty, navíc bez nějaké větší vypovídací hodnoty, tak bych do něj něšel.
Kdybych dal kdejaké kartářce 100Kč, tak si se mnou na pár minut sedne a řekne mi toho o mně o dost více; navíc to, co potřebuji právě slyšet vzhledem k aktuálnímu stavu.

Autor:  Miroslav Melichar [ ned 01. srp 2010 9:02:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

Prohlížím postupně na webu informace o BŽ a první dojem je, že jde o rozsáhlý dobře organizovaný projekt, kterému však chybí nezávislá vnější odborná kontrola - recenzované články v odborných časopisech.

Autor:  Jitka Krausová [ pát 03. zář 2010 9:24:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

Dobrý den,
dlouho jsem se této metodě bránila a upřímně - nevěřila ji. Vzhledem k potížím, které neustále přetrvávaly v jedné ze tříd, jsem přeci jen nakonec zvolila Barvy života. Testování jsme provedli jak s vybranými jednotlivci, tak s celým kolektivem - pro zjištění klimatu třídy. A také jsem nevěřila svým očím, zvláště díky fundovanému komentáři konzultantky. Spokojeni byli také rodiče(kupodivu) o třídní nemluvě.
Klima celé školy si zatím neumím představit,ale něco takového udělat s kantory - to by mohlo být zajimavé :)

Autor:  Jarek [ pát 03. zář 2010 11:18:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

anon píše:
asi jsou barvy zivota dobré, ...
ale nechal jsem se zlákat udělat si test "můj osobní profil" na portálu "znam.se" a byl jsem hodne zklamán.

.

Já měl určité těžké období v životě a taky jsem sáhl po barvách. Ale investoval sjem do toho tisíc korun a nechal si to vyložit odborníkem - konzultantem - a musím říci, že mně to hodně ukázalo a pomohlo se trochu zase "postavit na nohy". KOnzultace trvala 2,5 hodiny a nebyly to vyhozené peníze. Mohu doporučit.

Jarek

Autor:  šmudla [ sob 04. zář 2010 6:31:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Barvy života

anon píše:
asi jsou barvy zivota dobré, ...

Nejvíce mě pobavil ten bod 4) "Osoba plně využívá svého aktuálního rozvojového potenciálu."
Jsem závislý na pornografii, na sladkém, na internetu;
tak líný, že se nedonutím do žádného sportu, do angličtiny, mezi lidi, do přírody;
mám často sebevražedné a depresívní myšlenky, nemám smysl života.


No, možná, že je potřeba umět lépe číst. Bod 2) sděluje, že jsi individualista a docela s tím mezi lidmi narážíš na neporozumění. Bod 1) že se "přikrašluješ" a lidi kolem tebe to dřív nebo později poznají. Bod 3) že se ti vůbec nechce pracovat a ten bod 4) to "pěkně" dovršil, je to přesně to co žiješ a co je v tvých současných možnostech. Nedivím se, že ti to nedává kvalitní smysl života.

Šmudla

Stránka 1 z 11 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/