Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vektor - nástroj autoevaluace středních škol
PříspěvekNapsal: stř 24. čer 2009 13:44:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ještě poznámku:
Bylo by ale dobré číst příspěvky i těch, kteří zvolili jiný nástroj autoevaluace. Mně by například zajímalo, jak jsou kolegové spokojeni s produktem VEKTOR, který provádí Scio jako nástroj autoevaluace středních škol.
Zdraví Jenda

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Barvy života
PříspěvekNapsal: stř 29. črc 2009 15:20:10 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 14. črc 2009 22:57:15
Příspěvky: 54
K Vektoru :

Ahoj Jendo, :)
u nás ve škole se s Vektorem pracuje. První ročníky a kvinta se nechají otestovat a pak se měří přidaná hodnota - tedy to, co získali žáci během studia na škole. Je fakt, že zatím mám zkušenost jen s tím testováním v prvních ročnících,ale očekávám (v tomto školním roce) i ten další výstup. Já sama jsem využívala testování v JČ a v obecných studijních předpokladech, dá se tam docela dobře najít, které oblasti znalostí a dovedností žáci mají nebo nemají, popř. na čem mají pracovat. Docela mi to usnadňovalo komunikaci s žáky i s rodiči(na první třídní schůzce).
Až budeme mít za sebou i ten druhý výstup, dám vědět, co to přineslo.

Taky to můžeme rozebrat podrobněji - co vše se tam sleduje a tak.

Andrea

_________________
Hezký den!

Andrea


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vektor - nástroj autoevaluace středních škol
PříspěvekNapsal: pon 03. srp 2009 8:55:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Znamená to, že Vektor testuje zvýšení vědomostí během studia na gymnáziu? Zjišťuje to také "na kolik žádi skutečně mají" (možnosti jejich růstu) a o kolik by se teoreticky mohli posunout ve svých vědomostech?
Jenda

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vektor - nástroj autoevaluace středních škol
PříspěvekNapsal: čtv 10. zář 2009 18:45:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Taky se přidám, přeji pěkný den.

Vím, jak pracuje Scio obecně, u Vektoru to tedy asi taky bude tak. V testech Scia se předpokládá, že test OSP skutečně testuje obecné studijní předpoklady. Takže výsledek žáka v testu OSP kvantifikuje právě jeho předpoklady ke studiu - třeba právě pomocí percentilu, ve kterém se v rámci toho velkého vzorku žáků umístil. Pak se vezme výsledek testu třeba z matematiky, právě zase percentil. A tyto percentily se porovnají a řekne se - žák pracuje pod své možnosti (když v OSP je lepší než v M) nebo žák pracuje nad své možnosti (když je to naopak).
No a myslím, že přidaná hodnota se bude měřit stejně - zase percentil, akorát se budou srovnávat výsledky ze staršího a z nynějšího testování.
Mám k tomu jedinou výhradu - podle mě je chybný předpoklad hned na začátku - myslím si, že testy OSP netestují studijní předpoklady, ale že je tam velká složka znalostní. Celé je to pak podle mě "na vodě". Ale, objektivně, neznám nic lepšího ani si neumím nic lepšího představit.

Máte někdo už změřenou přidanou hodnotu u svých žáků? Moc by mě zajímalo, jak to dopadá.
Děkuji a zdravím všechny.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vektor - nástroj autoevaluace středních škol
PříspěvekNapsal: pon 12. říj 2009 16:57:36 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Přeji hezký den!
Nějak mi tam ale uniká ten prvek autoevaluace z hlediska učitele. Autoevaluace je nástroj k zjišťování daného stavu právě pro to, aby se mohla přijmout opatření pro zlepšení. Jak na tomto testu zjistíme, zda učitelé pracují dobře, nebo by měli hledat jiné formy práce? Nebo je to v žácích? (Špatné klima atd.)

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vektor - nástroj autoevaluace středních škol
PříspěvekNapsal: pon 12. říj 2009 19:47:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
Ano, to je právě ono.
Myslím, že o to se SCIO pokouší a to právě porovnáním percentilů na začátku testování (1. ročník resp. kvinta) a na konci (4. ročník resp. oktáva), případně porovnáním vztahů percentilů OSP a třeba angličtiny v kvintě a oktávě.

Ale to je právě to, proč jsem skeptický.

Zde je modelový příklad, můžete ho při čtení přeskočit ;) . Vysvětluji jen, proč testům SCIO nevěřím:

Pepíček se v kvintě v testu OSP umístil v percentilu 75 a v testu z angličtiny v percentilu 65. Výsledek je, že pracuje pod své možnosti, předpoklady má přece na percentil 75 a skončil jen v 65.
Pak se v oktávě v testu OSP umístí v percentilu 60 a v testu z angličtiny v percentilu 65. Co s tím? SCIO říká, že pracoval nad své možnosti, že měl teoreticky dosáhnout percentilu 60, ale dosáhl lepšího výsledku. Tedy za ty čtyři roky z žáka, který pracoval pod své možnosti, pracuje najednou nad své možnosti, přidal na píli, učil se atd. Sláva.
Když porovnáme absolutní umístění jen v testu z OSP, tak ale dopadl najednou hůře a to o 15 percentilů, což je dost na to, že test OSP by měl testovat předpoklady, tedy vyjadřovat nějakou schopnost žáka studovat, něco daného a neměnného (nebo měnného jen málo). Je-li tomu tak, tak to umístění znamená, že percentily prostě nepopisují míru těchto schopností či předpokladů (něco jako obdoba IQ, i když to je taky diskutabilní), takže nemůžeme těchto umístění využít jako měřítka.
Když by tedy test OSP nevyjadřoval něco neměnného ale trénovatelného, tak nejde o předpoklady ale o nějaké znalosti a dovednosti a tím pádem taky nemůžeme výsledků z testu OSP využít jako měřítka.
Navíc se mohlo stát, že Pepíček umí angličtinu ještě hůř, než ji uměl v kvintě, ale velké množství ostatních testovaných žáků se pohoršilo taky, takže je Pepíček vlastně předběhl. Nebo naopak se hodně ze všech žáků zlepšilo a tak je Pepíčkův výkon obrovský úspěch.

Konec příkladu ;)

Když by to ale byl dobrý nástroj (to, že mu nevěřím je můj problém a můžu se mýlit - a budu rád, když se budu mýlit) tak:
ještě méně můžeme soudit, nakolik k případnému zlepšení přispěl učitel. Když jsme u té angličtiny, tak do toho prostě promlouvá to, že žák dospěl, že je prostě s přibývajícím věkem motivovanější a že třeba chodí do jazykovky.

Chtělo by to absolutní měřící nástroj a ne relativní (což jsou percentily), ale takový nemáme.
Učitelé se mohou jen dohadovat, co s tím. Můžou prostě být rádi, když se jim žáci dobře umístí, je jistě velmi pravděpodobné, že k tomu přispěli, ale není jasné nakolik. Dokonce ty největší zásluhy na rozvoji žáků mohou tímto způsobem měření zůstat skryty.

Všechny zdravím, SCIO testy ve škole používáme, protože je to podle nás to nejlepší, co je k dispozici. Jen se na výsledky musíme dívat opatrně.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Vektor - nástroj autoevaluace středních škol
PříspěvekNapsal: pon 12. říj 2009 19:51:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
A ještě horší to bude, když se budeme snažit měřit, nakolik škola rozvíjí klíčové kompetence žáků. Jak odfiltrujeme jejich automatický rozvoj jenom tím, že žák dospívá (a dalších mnoho "neškolních" vlivů)?

Prosím, napište své názory či zkušenosti. Velmi mě to zajímá.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: