Ano, to je právě ono.
Myslím, že o to se SCIO pokouší a to právě porovnáním percentilů na začátku testování (1. ročník resp. kvinta) a na konci (4. ročník resp. oktáva), případně porovnáním vztahů percentilů OSP a třeba angličtiny v kvintě a oktávě.
Ale to je právě to, proč jsem skeptický.
Zde je modelový příklad, můžete ho při čtení přeskočit
. Vysvětluji jen, proč testům SCIO nevěřím:
Pepíček se v kvintě v testu OSP umístil v percentilu 75 a v testu z angličtiny v percentilu 65. Výsledek je, že pracuje pod své možnosti, předpoklady má přece na percentil 75 a skončil jen v 65.
Pak se v oktávě v testu OSP umístí v percentilu 60 a v testu z angličtiny v percentilu 65. Co s tím? SCIO říká, že pracoval nad své možnosti, že měl teoreticky dosáhnout percentilu 60, ale dosáhl lepšího výsledku. Tedy za ty čtyři roky z žáka, který pracoval pod své možnosti, pracuje najednou nad své možnosti, přidal na píli, učil se atd. Sláva.
Když porovnáme absolutní umístění jen v testu z OSP, tak ale dopadl najednou hůře a to o 15 percentilů, což je dost na to, že test OSP by měl testovat předpoklady, tedy vyjadřovat nějakou schopnost žáka studovat, něco daného a neměnného (nebo měnného jen málo). Je-li tomu tak, tak to umístění znamená, že percentily prostě nepopisují míru těchto schopností či předpokladů (něco jako obdoba IQ, i když to je taky diskutabilní), takže nemůžeme těchto umístění využít jako měřítka.
Když by tedy test OSP nevyjadřoval něco neměnného ale trénovatelného, tak nejde o předpoklady ale o nějaké znalosti a dovednosti a tím pádem taky nemůžeme výsledků z testu OSP využít jako měřítka.
Navíc se mohlo stát, že Pepíček umí angličtinu ještě hůř, než ji uměl v kvintě, ale velké množství ostatních testovaných žáků se pohoršilo taky, takže je Pepíček vlastně předběhl. Nebo naopak se hodně ze všech žáků zlepšilo a tak je Pepíčkův výkon obrovský úspěch.
Konec příkladu
Když by to ale byl dobrý nástroj (to, že mu nevěřím je můj problém a můžu se mýlit - a budu rád, když se budu mýlit) tak:
ještě méně můžeme soudit, nakolik k případnému zlepšení přispěl učitel. Když jsme u té angličtiny, tak do toho prostě promlouvá to, že žák dospěl, že je prostě s přibývajícím věkem motivovanější a že třeba chodí do jazykovky.
Chtělo by to absolutní měřící nástroj a ne relativní (což jsou percentily), ale takový nemáme.
Učitelé se mohou jen dohadovat, co s tím. Můžou prostě být rádi, když se jim žáci dobře umístí, je jistě velmi pravděpodobné, že k tomu přispěli, ale není jasné nakolik. Dokonce ty největší zásluhy na rozvoji žáků mohou tímto způsobem měření zůstat skryty.
Všechny zdravím, SCIO testy ve škole používáme, protože je to podle nás to nejlepší, co je k dispozici. Jen se na výsledky musíme dívat opatrně.