Předně je potřeba si říci základní získanou zkušenost: provozování aktuálního, odborně nezávadného, obsahově zajímavého a v konečném důsledku hojně navštěvovaného portálu národního charakteru, kde odborné příspěvky procházejí recenzním systémem je nákladná záležitost a běh na dlouhou trať.
Na začátku projektu čelil VÚP kritice, že připravené plány portálu jsou nereálné a předražené, že Internet není tím prostředkem, který by pro daný účel byl vhodný. Po několika letech provozování a kontinuálního budování a rozvíjení nových částí portálu, za nemalého pracovního vypětí mladého kolektivu pracovníků (vesměs učitelů) a za úzkého přispívání spolupracovníků ze škol se podařilo dokázat, že nešlo o nereálné cíle. Nekomerční portál má na české poměry nevídanou návštěvnost (některé dny až 12 tisíc jedinečných návštěv), je postaven na moderních principech webu druhé generace a propaguje reformní směry v pedagogice. Jak jsem se mnohokrát přesvědčil v zahraničí, portál tohoto střihu je vysněným cílem mnoha vzdělávacích politik vyspělých evropských států.
Pro Česko je příznačné, že takto zásadně úspěšný a užitečný projekt se dostane do hledáčku médií (a tudíž i širší veřejnosti) teprve v okamžiku, kdy mu hrozí omezení. A v zárodku bych rád odmítl tvrzení, že by to bylo zanedbáním PR a marketingu. Naopak, na propagaci portálu RVP.CZ byly v minulosti organizovány celé série aktivit, které jej postupně dostávaly mezi další a další učitele. Právě to je potřeba zdůraznit. Současný ESF projekt Metodika nemá za cíl „pouze“ provozování RVP.CZ, ale jeho výstupem jsou také desítky národních a krajských konferencí, desítky tematicky zaměřených sborníků (často poštou zasílaných na všechny školy v ČR), odborných seminářů, výzkumů a dalších aktivit, které projekt samozřejmě prodražují. Z našich šetření cílové skupiny ale velmi dobře víme, že právě tyto aktivity mají u učitelů pozitivní odezvu a pro transformaci českého školství přínos.
Při budování portálu jsme často zkoušeli vyšlapávat nové cesty, které v ČR ve školství nikdo zatím nepodnikal. Ne vždy bylo vše úspěšné, jak jsme si původně přáli, mnohokrát jsme se museli vracet a předělávat věci, u kterých jsme se nestrefili do vkusu uživatelů, občas se dostali do slepé uličky. Zcela právem pak lze napsat, že se jednalo o jistou formu výzkumné činnosti, která je obtížně dopředu plánovatelná a přesně popsatelná. Ti všichni, kteří s námi měli možnost na některé ze stovek porad a jednání spolupracovat přesně ví, o čem píši.
Neprodloužení ESF projektu (a znemožnění jeho financování z dosud ušetřeného rozpočtu) fakticky znamená konec rozvoje portálu. Nemusí to však znamenat konec provozování portálu. V těchto dvou větách je totiž zásadní rozdíl, který mnozí dostatečně nechápou. Obsah současné desítky modulů, které byly dosud vyvinuty, může být i nadále návštěvníkům nabízen a patrně i částečně aktualizován. Zrušení vývojového pracovního týmu ale znamená konec dalších nových modulů, konec rozšiřování o další možnosti webu 2.0 (a že jich je), konec intenzivní komunikaci s uživateli; zkrátka konec snahám o kontinuální růst kvality a neustálé přizpůsobování novým podmínkám. A právě tato každodenní práce na nových vlastnostech a možnostech rozvoje byla charakteristická pro předchozích pět let. Na tuto dobu budu vždy rád vzpomínat. Z tohoto pohledu se skutečně může jednat o zásadní změnu.
_________________ -- Ondřej Neumajer ondrej@neumajer.cz
|