Charaktristika a obsah TPV se mi líbí, a to i vhodným slovním vyjádřením, které jednoznačně čistě objasňuje svůj cíl, záměr. Je to velmi dobře a fundovaně zpracováno. Jako učitelka tanečního oboru na ZUŠ je mi tato problematika, témata...blízká. Souhlasím s těmito tématy a zaujalo mě právě formulování..." že hlavním tématem je ctít hodnoty, nikoly výsledek...", což si myslím, že do výuky, vzdělávání, formování na ZŠ také patří. Nechci hodnotit kvalitu výuky na ZŠ, mám obraz této výuky zprostředkovaně, od dětí, z okolí, kamarádek, co učí na ZŠ. Hodně mě zaujalo v obsahu "vytváření společenství"... působit proti odcizení a vykořenění. Podle mých zkušeností, ať už z taneční praxe, ze souboru, práce s dětmi, předškolními, školními, studenty, dospělými, z pozorování denního života kolem sebe, svých přátel....toto "vykořenění" je důležité, a někdy se vytrácející, hledající se ve všech věkových kategoriích s různou intenzitou, projevy a snahy o jakousi alternativu, a ta může být různá pozitivně i negativně působící. Tanec, pohyb vlastním tělem propojeným svou myslí dává velké prostory k realizaci "zakořenění", tak moje hledisko. A v poslední době zjišťuji, že lidé (a právě dospělí - mladší i středního věku) mají zájem o "zažívání" svého těla. Jsou to ti, co třeba nebavil "tělocvik" na škole, co něměli odvahu jít tančit do nějakého souboru, nebo vůbec představu, že tanec není jen pro pár "vyvolených" štíhlých, talentovaných.... Takže možnost na základní škole okusit toto "tančení" je výborné. Vše nás ovliňuje a základní škola je jakousi základnou vzdělání a získávání hodnot.
Ještě doplním, také mě zaujalo.."rozvíjí pozitivní vztah k fyzické aktivitě a zdraví..." Což se v hodinách TV nějak nestihá. A v dnešní době (vidím to u dětí,co chodí k nám na ZUŠ), díky žitovtnímu stylu (už se moc nepraktikuje běhání, hraní venku...) mají děcka rozličné ortopedické nedostatky atd.
Pak vyvstává otázka, kdo bude tento obor učit na ZŠ. S požadavky na pedagoga tohoto směru, jak jsou uvedené, plně souhlasím. A je důležité, aby byl pedagog odborníkem. S tím už zase souvisí další otázka vzdělávání těchto pedagogů.
Lenka Jíšová - taneční obor ZUŠ B. Smetany Plzeň
|
|