Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=151&t=385
Stránka 2 z 5

Autor:  Ivana [ ned 13. zář 2009 17:07:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

v naší škole právě zpracováváme vzdělávací obsahy vyučovacích předmětů. Zajímalo by mě, co si na ostatních školách myslíte o nutnosti zpracovávat jednotlivé předměty (mimi výchov) v ŠVP pro stř. MP po ročnících? Připadá mi to jako hloupost vzhledem k nutnosti individuálních plánů a různého stupně postižení jednotlivých žáků. děkuji za názory a přeji všem "zpracovávatelům" ŠVP hodně sil.

Autor:  Lenka Říhová [ ned 13. zář 2009 19:09:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

dobrý večer,
záleží jenom na vás, jestli rozpracujete výstupy (a učivo) do jednotlivých ročníků nebo do delších časových úseků (1.období, 2. období, 1. stupeň ...). Vzhledem k tomu, že u žáků s těžším mentálním postižením je cesta k dosažení daných výstupů delší, případně nerovnoměrná a není jasné za jak dlouho (a jestli vůbec) je dosáhnou, považuji dokonce za vhodnější a logické rozplánovat výstupy a učivo přibližně do 3 letých cyklů. Vždy je možné v individuálním plánu zohlednit případné rychlejší pokroky. Zajímá mě názor ostatních speciálních pedagogů, kteří se tu objeví :)

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ pon 05. říj 2009 13:42:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

zdravím všechny moudré hlay a prosím o radu.
Jsem jediná, kdo na škole učí spec.třídy spec.školy - máme jednu třídu spec.školy. a mám tam 1 žáka který je v rehabil.progr.řekli mi na školení k ŠVP z VUP, že když je jeden žák, ŠVP pro něj se nemusí tvořit, vypadá to ale, že letos přibude další žák do Rehabil.progr. tak ted nevím, zadli máme tvořit ŠVP pro rehabil.progr.a hlavně jak to tvoříte? dohromady se spec.? nebo zvlášt jako samostatný ŠVP? jsem na to sama, takže se z toho asi zblázním brzo...na tvorbě mi pomůžou kolegové, ale všechno to leží na mě.....děkuji.

a ještě jeden dotaz k IVP.....všichni žáci spec.šk.mají indiv.program žáka, ale IVP hodlám tovřit jen k jednomu s DW sy,protože ostatní plní osnovy PŠ, takže je zbytečné IVP? když stejně mají program ne? opět na školení k ŠVP mi z VUP řekli, že IVP se tvoří opravdu jen v případech, kde jsou výrazné změny ve výuce apod. a mí žáci nemají, kromě jednoho.

Děkuji moc za odpověd a zaregistruju se taky at si můžeme předávat zkušenosti s tvořením ŠVP.
PS: setkala jsem se s názorem, že to na jedné nejmenované škole budou prostě dělat jednoduše a to tak, že RVP opíšou, nějak rozloží a přidají osnovy ze vzděl.progr. pom.školy...taky námět k uvažovaní ;-)

Autor:  Lenka Říhová [ úte 06. říj 2009 20:17:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

Dobrý večer,
my děláme společný ŠVP pro celou speciální školu - žáky se středně těžkou i těžkou MR. Mají základní společné části, lišit se bude učební plán a osnovy. Ve vašem případě, pokud nemáte celou třídu žáků vzdělávaných v rehabilitačním programu, tak není nutné pro ně ŠVP vytvářet. Integrovaní žáci by měli mít IVP, který ale vychází z RVP ZŠS - části pro žáky s těžkou mentální retardací. V případě individuálních vzdělávacích plánů - žáci, kteří zvládají osnovy PŠ mají tak zvanou individualizovanou výuku a nemusí mít IVP, žáci, kteří mají v jedné nebo více oblastí problémy a jejich možnosti jsou omezené, pracují podle IVP.

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ čtv 08. říj 2009 20:50:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

dobrý den, mockrát děkuji za odpověd.
ještě se zeptám...my máme ŠVP pro ZŠP a právě budeme ŠVP ZŠS vytvářet jako přílohu k ZŠP, takže začátek bude stejný, máme tam uvedeno že máme jednu třídu speciální, takže to by mělo být OK. Takže u ŠVP ZŠS budeme tvořit rovnou jednotlivé oblasti a rozpracovávat je na výstupy apod.....úvod už nemusíme psát, je to tak? a co se týká tech vašich společných částí u SMP a TMP tak které části máte na mysli? ten úvod, který my budeme mít stejný s ZŠS nebo části konkrétních již vzděl.oblastí?
děkuji za odpověd. Potřebovala bych ještě aspon jedno školení k tomu.....ale nezvládnu to časově....plácáme se v tom...je to fakt děsný.
V RVP nacházíme i chyby, docela i zpřísnili co by žák měl umět....do nižšího stupně což je ted teda 1. období dali číselnou řadu do 10...no fakt dobrý...máme problémy do 5, natož ted do 10...no uvidíme co z toho vyleze.

děkuji za to že odpovídáte. Dívám se sem denně....:-) jestli není něco nového :-) jsem s pozdravem Pavlína H.

Autor:  Jana Kneřová [ pát 09. říj 2009 13:24:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

Dobrý den Pavlíno H.,
Děkujeme za Váš příspěvek. Jistě nejste sama, kdo řeší podobné problémy, proto se budeme snažit najít odbornou pomoc.
Kdybyste se chtěla zaregistrovat, mohli bychom komunikovat i skze SZ. Hezký den

Autor:  Lenka Říhová [ pát 09. říj 2009 13:50:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

Dobrý den, Pavlíno
pro obě části vašeho ŠVP by mohly být společné tyto části z povinné struktury

1. identifikační údaje
2. charakteristika školy
3. chrakteristika ŠVP - zde by už mělo být napsáno jaká jsou specifika vaší speciální třídy
4. učební plán - musí být zvlášť
5. učební osnovy - také zvlášť
6. hodnocení žáků - zvlášť, autoevaluace školy - společná

K té matematice - stále platí výstup sčítat a odečítat do 5, čísla do 10 jen číselnou řadu. Pro vás je podstatná podmiňovací formulace výstupů - žák by měl- je to myšleno tak, že někteří žáci se na tu vyšší úroveň mohou dostat, jiní ne. Pracujeme s takovými žáky, jaké máme ;)
Pokud budete mít další dotazy k ŠVP, můžete využít mou mailovou adresu

Autor:  l. oskarová [ pát 09. říj 2009 17:36:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

Dobrý den,
také pracujeme na ŠVP, děláme de facto dva - pro střední MR (dosavadní klasická ZŠ speciální) a pro těžkou MR (rehab. vzděl. program) - což je moje kapitola. Jsem ráda, že jsem tu našla odpovědi na některé otázky - třeba že nemusíme stanovit výstupy pro každý rok (to jsem si fakt u RHB neuměla představit), ale můžeme zvolit delší období. Mám také jeden dotaz - při volbě tvorbě předmětů jsem s kolegyněmi ponechaly Pracovní a výtvarnou výchovu, jak jsme byly zvyklé. Ale nejsme si jisté, zda je to možné, když podle rámcového vzděl. programu patří výtvarná výchova do jiné vdzěl. oblasti než pracovní výchova. Můžete mi někdo poradit? Moc děkuji.

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ pát 09. říj 2009 20:14:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

dobrý den,
já myslím, že to musíte bohužel dělat zvlášt tak, jak je to v RVP. my třeba opravdu děláme to, že RVP opíšem a doplníme osnovami z Programu PŠ, protože jsme s progr.PŠ byli spokojení a všechno máme přizpůsobené tomu. Ono to taky je o tom, aby měl učitel volnost to měnit. zajímalo by mě tedy, proč musí být to co žák by měl umět z RVP v ŠVP. třeba Anj je postavená na poslechu a jaksi tohle zrovna je opomíjené u RVP pro ZŠP. ted se věnujeme RVP ZŠS, takže já chápu tohle: rehabilitáci jsou u nás integrovaní do PŠ, protože jsou jenom 2 (zatím jeden, bojujem s SPC) takže pro ně ŠVP ne, jen IVP. IVP jinak nedělám u druhých, protože zvládají osnovy PŠ. Dále ŠVP uděláme charakteristiky a charakter.oblastí tak, že jsou stejné jenom jiné jsou osnovy a tem.pl. tzn. učivo? a mám jeden dotaz...KDYŽ TO DĚLÁME JAKO PŘÍLOHU K ŠVP ZŠP, MŮŽEME UDĚLAT STEJNÝ ZAČÁTEK U VŠECH A PAK JENOM ROZDÍLNÝ OSNVY A TP? NEBO TO MUSÍ BÝT ZVLÁŠT? a ted je otázka...říkali nám, že ŠVP ZŠS musíme tam mít část TMP..ale i v případě, že tam mám jenom ve třídě jednoho s TMP? a to s rehabil,.progr? i tak musím udělat ŠVP pro TMP? nebo to je "ono" že to nemusím dělat když mám jednoho nebo dva intergrované jen IVOP, tzn, že dělám ŠVP pro ZŠS a TMP nedělám jenom IVP? to je taky dobrá otázka a hooodně napoví a pomůže odpověd na ní....kdosi troufne? jak to vidíte vy? prosíííííím....a děkuji za odpověd. :-)
jsem s pozdravme Pavlína H,

Autor:  Lenka Říhová [ ned 11. říj 2009 14:20:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Tvorba ŠVP podle RVP ZŠS

Doporučuji Vám stáhnout si materiály k tvorbě ŠVP zde //www.vuppraha.cz/clanek/232 - Manuál pro tvorbu ŠVP je určen pro základní vzdělání, ale velká většina informací je využitelná i pro speciální školství. Pro kolegyni Oskarovou - v kapitole učební osnovy naleznete odpovědi na své otázky - integrace VV a PV je možná při dodržení podmínek v Manuálu popsaných.

Pavlíno H. - úplně nerozumím vašim otázkám :-), ptáte se na ŠVP nebo IVP? Učební plán je hodinová dotace jednotlivých předmětů rozdělená do ročníků (většinou tabulka). Tématický plán se v ŠVP neobjevuje, učitel si ho zpracovává pro své předměty na školní rok. Pokud máte v celé škole 1-2 žáky s těžkou mentální retardací - popište ve společné 3. části ŠVP (viz struktura v příloze) - Charakteristika ŠVP - zabezpečení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - jak jsou zohledněny jejich potřeby. Celý ŠVP pro ně není podle mého názoru nutný (ale musí mít IVP, který vychází z RVP ZŠS-těžká mentální retardace).

Stránka 2 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/