Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: čtv 17. zář 2009 12:23:19 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
K této otázce mě inspiroval Karel Rýdl, který docela polemizuje s tím, co se vlastně má označovat jako alternativní škola: Alternativní totiž může být jakákoliv škola nebo hnutí vůči jinému hnutí nebo škole. Vždy záleží jen aspektech, přístupech a kritériích, která zvolíme, zda jsou určující nebo ne.

Existují samozřejmě definice, např.:
Karel Rýdl (v Učitelských listech 6/2001-2002) píše:
Z užšího hlediska se jedná jen o ty školy, které byly označovány pojmem "alternativní" od 70. let minulého století, v období nespokojenosti veřejnosti s obsahem a organizací veřejného školství a zakládání škol podle představ určitých skupin veřejnosti. Z tohoto hlediska hrál prioritní roli jen a jen pedagogický přístup. Alternativní školy jsou potom ty, které pracují na základě partnerského přístupu k dětem a respektu k jejich individuálním potřebám.

Pedagogický slovník Průchy, Walterové, Mareše (Portál, 1998) uvádí:
Alternativní škola je obecný termín pokrývající všechny druhy škol (soukromé i státní, resp. veřejné), které mají jeden podstatný rys; odlišují se od hlavního proudu standardních (běžných, normálních) škol určité vzdělávací soustavy. Odlišnost může spočívat ve specifičnosti obsahu vzdělávání, organizace výuky, hodnocení vzdělávacích výsledků žáka aj. Pojem alternativní škola nelze tedy vztahovat pouze k soukromým školám, resp. k typu zřizovatele školy, protože nestandardní mohou být i některé školy státní.

Jak vnímáte tento pojem vy? Souhlasíte s těmito vyjádřeními, nebo byste alternativní školu vymezili ještě jinak? A co podle vás ve vyjádření chybí?

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: čtv 17. zář 2009 20:35:46 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 20:11:56
Příspěvky: 328
Dobrý den, souhlasím více s druhou definicí, respektive jí víc rozumím :D Musí to být povznášející pocit, když si ředitel či učitel řekne "Naše škola je alternativní." Alespoň já osobně to považuji za hodně cenné. Kámen urazu však podle mne je v tom, že takové snahy stroskotají na konkrétních lidech. Když chceme vyučovat alternativné, být alternativní, tak to musí chápat a musí se o to snažit všichni učitelé na škole. Ne jeden. Nikoho nedonutíme, aby odbočil ze starých kolejí. Je to težké.
No a kde je vlastně ten zlom? Kdy nastane čas, že si můžeme říci, ano, jsme alternativní škola? Máte nějaké konkrétní zkušenosti?

_________________
Petra Stan


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: pon 19. říj 2009 15:36:32 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Zdravím Petru i ostatní.
Mluvíte mi, Petro, z duše. Když jsme rozjížděli projekt "Zdravá MŠ", počitali jsme také s alternativním ( jiným ) způsobem práce. Ale kámen úrazu je opravdu v lidech. Někdo se hold nepředělá a nepředělá... No nazdar. Jestli se tohle dostane dál... :roll:

_________________
Bohunka T.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: pon 19. říj 2009 18:08:52 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
A co kdybychom tedy zkusili dát dohromady vlastní text, jak rozumíme pojmu Alternativní škola, a vložili jej pak do wiki-pedagogického lexikonu? (Viz zde).
V textu nemusí být jen definice, naopak, může to být volné vyjádření toho, co pod pojmem rozumíme, můžeme přidat zajímavé odkazy, citace apod.

Jak tento pojem chápete?

Zkusme přidávat, co nás napadne, a postupně toto heslo tvořit :!:

_________________
Lucie Slejšková
EDUin
www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: čtv 22. říj 2009 12:16:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 09. čer 2009 21:09:00
Příspěvky: 1230
Když se řekne alternativní škola, tak člověka hned napadne, že se prostě odlišuje od běžné školy. Ale co je běžná škola? A co alternativní? Není tento pojem dneska trošku rozmlžený? Za alternativní se vydává kdeco. Oprávněně? Je rozdíl v metodách výuky, ve strukturaci učiva, v hodnocení žáků, v přístupu učitelů...? Nejde to uplatňovat i na běžné škole? Jsou alternativní jen ty pedagogické směry, které najdeme např. zde: http://alternativy.webpark.cz/?

Tak vlastně jaké rysy musí vzdělávací program, potažmo škola mít, abychom o něm (o ní) řekli, že je alternativní?

:arrow: Zkusme zde navršit každý nějaký rys, který považujeme za znak alternativní školy/alternativního vzdělávacího programu :!:


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: stř 24. lis 2010 19:13:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Zdravím všechny diskutující.
Alternativní vnímám jako "odlišný od hlavního proudu". Takže učitel může používat alternativní metody ve výuce. Ve chvíli, kdy tyto metody používá převládající většina učitelů na škole, bych byla ochotna mluvit o alternativní škole.

Problémem je (a už to tu zaznělo), že většinou se jedná o aktivitu buď vedení nebo malé skupinky aktivistů. A i když si tato škola dá do názvu "alternativní", já ji za takovou nepovažuji.

Další nejasnost vidím v tom, že pokud je metoda zajímavá a funguje, začne ji používat většina učitelské veřejnosti. Pak ale jaksi ztratí svou "alternativitu", protože bude běžná. Co s tím?

V současnosti, kdy mnozí učitelé rádi experimentují, bych považovala za alternativní školu takovou, která:
  • má pouze malý počet žáků ve třídě, tzv. rodinného typu;
  • využívá skupinové a projektové výuky jako základní výukové metody;
  • valná část vyučování probíhá prakticky (pokusy, exkurze apod.), takže ve třídě nejsou nutné lavice a židle seřazené do oddělení.
Možná, že je má představa naivní, ale nějaké to "mezi" a "napůl" já neberu.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: úte 30. lis 2010 21:00:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 21. kvě 2010 6:21:00
Příspěvky: 90
Pavlíno, Tebou popsané body splňujeme, ale fakt nejsme alternativní - jen normální málotřídka.( I když projekty u nás stěžejní nejsou - jen 2 -3 dny integrované výuky do měsíce + jiné "hrátky".) Ale vážně, ted bych se držela toho, že kdo se odlišuje od hlavního proudu...Protože to ostatní výše popsané bychom měli přece dělat všichni podle ŠVP, ne? Nicméně - to "napůl" ve výuce, je myslím dost cenné. Ráda se inspiruji tím, co pro mé žáky může být užitečné, ale moc nerada bych se nechala svázat nějakým směrem, kde budu muset bez výjimky přijmout vše.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: úte 30. lis 2010 22:07:16 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj Pavlíno!
Rád bych věděl co jsou "používat alternativní metody ve výuce". Domnívám se, že na úrovni metod nemůžeme hovořit o alternativní výuce. To bych si nechal až na úroveň výukových strategií, nebo spíše filosofie školy.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: čtv 02. pro 2010 18:57:58 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Sofia Hladíková píše:
Ale vážně, ted bych se držela toho, že kdo se odlišuje od hlavního proudu...


Tak to tedy otočíme: Co je to hlavní proud? Jaké znaky má škola v hlavním proudu?

Mgr. Jan Zouhar píše:
Rád bych věděl co jsou "používat alternativní metody ve výuce". Domnívám se, že na úrovni metod nemůžeme hovořit o alternativní výuce. To bych si nechal až na úroveň výukových strategií, nebo spíše filosofie školy.


Ahoj Jendo,
zapomněla jsem, že se mají rozlišovat "metody" a "strategie" (ještě s tím mám pořád prolbémy a vidím to ve výuce jako synonyma).

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Co je vlastně alternativní škola?
PříspěvekNapsal: sob 26. bře 2011 0:35:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Myslím, že máme přesnější termíny než označení "alternativní".

Třeba "reformní školy" (školy budované na refromních myšlenkách, které se negativně vymezovaly k herbartovským školám - pragmatické školy Johna Deweye v USA na konci 19. století, pedagogika Montessori, waldorfské školy, freinetovské školy atd. na začátku 20. století). Dodnes tyto systémy existují a v ČR jsou stále alternativou, protože mohly vznikat až pro roce 1989, není jich mnoho a nemají na růžích ustláno...

Pak jsou tu "inovativní školy", což jsou školy, které se snaží cíleně zlepšovat. Sem bych zařadil programy Začít spolu, Kritické myšlení, Zdravá škola atd.

A co je ten hlavní proud, ke kterému jsou uvedené školy alternativou? Jsou to školy, kde učitelé nevědí, co přesně dělají a proč. Chodí do školy do práce a každý si učí po svém, bez ohledu na to, co dělá jeho kolega... Výsledky tohoto hlavního proudu dobře popisují šetření PISA a TIMSS...

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 28 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron