Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=159&t=15195
Stránka 5 z 6

Autor:  Jana Petrů [ ned 02. úno 2014 16:27:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

A jak jste tedy přišla na náboženské pozadí (resp. co tím myslíte) a nižší nároky na waldorfské škole? Ptám se proto, že na waldorfské škole už patnáct let učím a prošly jí (ZŠ i SŠ) i moje děti.

Autor:  Návštěvník [ pát 14. úno 2014 17:33:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

V průběhu 25 let jsem měla možnost poznat různá prostředí škol, mimo jiné i prostředí soukromých tzv. alternativních škol - waldorfské a montessori.

Každá dobrá myšlenka vede k dobrému, ale neznamená to, že nemůže být pokřivena.
Pokud budeme dobrou myšlenku prosazovat nevhodným způsobem, pak nepovede k dobrému.
Waldorfské školy mají své příznivce a odpůrce. To, co je některými lidmi vnímáno jako pokřivená alternativa, může mít různé příčiny. Na jedné straně odpor vůči něčemu, co neznám, o čem jsem se neinformoval, o čem jsem nepřemýšlel, na druhé straně obrana "waldorfšťanů" před útoky, kdy může docházet k tomu, že se obrana promění v útok.
Dobré je přečíst si nejen info, které mají WŠ na svých stránkách, ale školu si osobně prohlédnout. Podívat se na výuku ve třídách, zajít nejen do 1. třídy, ale také na druhý stupeň. Ptát se budoucím učiteli 1. třídy, jaká je aprobovanost učitelů. Informovat se o podmínkách přijetí do školy a dalšího vzdělávání, zda se platí školné, v jaké výši, jaké budou další měsíční náklady, zda budou rodiče podepisovat nějakou smlouvu. Kdo je zřizovatel školy, jestli je při škole Spolek rodičů,jaké jsou reference na školu v kraji. (toto platí i pro jiné ZŠ)
Osobní zkušenost z waldorfskou pedagogikou mám nejen jako učitel, ale také jako rodič. Přestože jsem se nakonec vydala jinou cestou, vnímám, že je dobré, že waldorfské školy jsou. Vždy je dobré, když máte možnost vybrat si z více možností.
Zdeňka

Autor:  Návštěvník [ sob 15. úno 2014 22:43:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

K náboženskému pozadí waldorfských škol...
Waldorfská pedagogika vychází z antroposofie - duchovní vědy R. Steinera, jako teorie poznání světa. Více se můžete dočíst zde: http://www.anthroposof.cz/co-je-anthrop ... bozenstvi/
Na některých WŠ je pro učitele studium antroposofie podmínkou, na jiných však nikoli.(platí to pro školy v ČR i v zahraničí)
Montessori školy mají v učebním plánu tzv. Kosmickou výchovu. "Velké příběhy" jsou základem Montessori pedagogiky pro ZŠ. Jeden z Velkých příběhů se jmenuje - Bůh, který nemá ruce...http://montessori-zlin.cz/webgallery/72
Řada pomůcek, které se používají při výuce, mají tyto školy společné...

Vždy je dobré zamyslet se nad tím, jak jsou teorie o poznání světa vykládány.
Zda je člověk učen podle něčích poznatků a závěrů, anebo zda je člověk veden k samostatnému myšlení, k hledání odpovědí na své otázky.

Z.

Autor:  Návštěvník [ sob 15. úno 2014 23:23:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

A ještě jeden odkaz -
Duchovní dimenze waldorfské pedagogiky...
http://socstudia.fss.muni.cz/dokumenty/091217120418.pdf

Podle českého právního řádu se explicitní náboženská výuka na veřejných školách v rámci standardní vyučovací doby nepovoluje. Viz §15 školského zákona.
Za výchovu a vzdělání dítěte jsou zodpovědni rodiče, je tedy na nich, zda budou podporovat přirozenou religiozitu dítěte. Proto by měli pečlivě vybírat učitele, kterému své dítě svěří.

Autor:  Radek Sárközi [ ned 16. úno 2014 6:57:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

Návštěvník píše:

Řada pomůcek, které se používají při výuce, mají tyto školy společné...


Nevím, proč tento portál umožňuje psát příspěvky anonymům, ale toto tvrzení je rozhodně zcela nepravdivé! Nenašel jsem jedinou "pomůcku", která by byla určena pro waldorfské třídy a používala se v montessori a naopak.

Autor:  Návštěvník [ ned 16. úno 2014 14:20:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

Kolik zde zbude diskutujících, když škrtnem anonymy? Uvedené odkazy jsou hodnotné a nejsou anonymní. (Velký příběh - Bůh, který nemá ruce - vyznívá na videu velmi rozumně a neideologicky.)

Autor:  Lenka Urbanová [ pon 17. úno 2014 10:17:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

Anonymní přispívání umožňujeme záměrně. Pokud vám některé tvrzení připadá nepravdivé, prosíme, pokuste se je uvést na pravou míru.
Registrace a přispívání v přihlášení má velké výhody pro obě strany. Přispívající má lepší přehled o tom, co četl a co ne. Čtenáři pak lépe vnímají to, co autor napíše.
Věříme, že všichni tomu rozumíme.

Autor:  Návštěvník [ úte 25. úno 2014 11:41:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

Radek Sárközi píše:
Návštěvník píše:

Řada pomůcek, které se používají při výuce, mají tyto školy společné...


Nevím, proč tento portál umožňuje psát příspěvky anonymům, ale toto tvrzení je rozhodně zcela nepravdivé! Nenašel jsem jedinou "pomůcku", která by byla určena pro waldorfské třídy a používala se v montessori a naopak.


Dobrý den, ve svém prvním příspěvku jsem se podepsala křestním jménem. Co se týká pomůcek - jsou učitelé, kteří hledají cestu, jak konkrétnímu dítěti pomoci s učením, proto využívají pomůcky, které se osvědčily. Na druhém místě jde o to, zda jsou waldorfské, montessori, atd.
Montessori pomůcky jsou poměrně dobře dostupné, ale dosti drahé. Ve waldorfských školách jsou zase šikovní rodiče, kteří pomůcky ochotně vyrobí.
Marie Montessori si vyráběla pro děti, které učila, pomůcky doma sama... Jako to v dnešní době dělá řada waldorfských učitelů.

Uvádím odkazy na některé pomůcky/hračky, které se využívají ve WŠ i MONTESSORIš, neznamená to ale, že mám na mysli právě tyto konkrétní pomůcky.
Přesýpací hodiny, papírové hodiny, či budík po babičce využívají i na tzv. klasických školách. Nebo váhy...pane kolego, děti je mají ve velké oblibě nejen v Martinské době. A nejsou to děti jenom ve waldorfských mš a zš.
A výuka násobilky...destička s hřebíčky? :-)

Odkazy k pomůckám -hračkám:
http://www.ceske-montessori-pomucky.cz/ ... ha-puzzle/
http://www.detskykramek.cz/grimm-s/skla ... 31-30.html
http://montessorihracky.cz/ostatni/1134-vahy.html
http://www.starchild.cz/katalog/nienhui ... vani-casu/
http://montessorihracky.cz/didakticke-h ... 68934.html
http://www.starchild.cz/katalog/nienhui ... ova-deska/ (násobilka)
http://www.detskykramek.cz/grimm-s/poci ... etail.html
http://www.starchild.cz/katalog/nienhui ... ky-oblouk/
http://www.detskykramek.cz/grimm-s/stav ... 19-18.html


Mám za to, že oba systémy jsou na zaměřené především na to, aby se děti ve škole cítily dobře a chodily do ní rády.
Teorie poznání světa je rovněž důležitá, ale pokud se stane tím, co nás navzájem rozděluje, co vede k přesvědčení, že je třeba za "naši" myšlenku, pedagogiku, školu, církev, systém...bojovat, nakonec se stanou dobré myšlenky dogmaty.
Pak dochází k tomu, že jsou ve městě sice alternativní školy, ale ve své podstatě jsou uzavřenými komunitami.
Děti velmi dobře vnímají, jaký je učitel "uvnitř", podle toho reagují.
To, co člověk nastudoval na VŠ i na kurzu (jedno jakém) zůstane pouhou teorií, pokud poznané nevede k jeho vlastní změně.


Zdeňka

Autor:  Návštěvník [ úte 25. úno 2014 12:05:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

A ještě jeden zajímavý odkaz
http://www.detskykramek.cz/grimm-s/poci ... etail.html

Sada korálkové schody dětem přiblíží svět čísel. Každému číslu je přiřazena jedna barvička. Celkem 55 dřevěných korálků o průměru 20 mm, dále 10 provázků pro zhotovení korálkových schodů. Duhová pomůcka vycházející z pedagogiky Montessori. Objevte hravým způsobem kouzlo matematiky. Hru je možné doplnit dřevěnými čísly, postavičkami a poschoďovými kostkami.

http://www.material-montessori.cz/www-m ... chody-1-10

Zdeňka


Autor:  Návštěvník [ stř 08. črc 2015 12:11:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jsou waldorfské školy pokřivená alternativa?

jednoduše... myslím, že všechny metody byly v prazákladu správné, inovační. bohužel, se vždy po nějaké době a praxi, základní smysl dané metody přetvoří- znehodnotí, pochopi se jinak( ne-vždy). Škola hrou /komensky, se dnes taky chápe jinak, než pan Ámos původně zamýšlel.

Stránka 5 z 6 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/