Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: sob 13. úno 2010 10:18:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Dobrý den,
se zájmem jsem si přečetla zápis z ukázkové hodiny.

Chápu paní učitelku, která ukázkovou hodinu vedla - chtěla ukázat co nejvíc činností, aby co nejlépe představila zvolený směr.
Po přečtení jsem si položila otázku: Co chce učitel, který přijde na jakoukoli ukázkovou hodinu, vlastně vidět?

Zajímaly by mne vaše názory.

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: ned 14. úno 2010 1:04:06 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pát 18. zář 2009 21:23:11
Příspěvky: 227
V rámci 2dny s didaktikou matematiky jsem byla na ukázkové hodině v sedmé třídě zš. Paní učitelka probírala středovou souměrnost pomocí čtverečkovaného papíru. Hodina podle mě naplnila mé očekávání, protože na úvod děti pomocí příkladů tahaných z čepice rozdělila do dvojic. Tuto metodu jsem neznala a už jsem jí několikrát vyzkoušela. Takže první nový nápad. A pak probrala danou látku, co slibovala. Zase to dělala jinak, než bych to dělala já, takže to bylo inspirativní. Tudíž si myslím, že by v ukázkové hodině mělo být něco nového, co neznám, ale mohu později využít a pak jinak řečeno to, co probírám, abych se mohla zamyslet nad svými způsoby a zhodnotit si, zda není na čase je pozměnit. Doufám, že jsem to napsala srozumitelně. :roll: ;)

_________________
Hanka Z.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: ned 14. úno 2010 9:43:30 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Hana Dědková píše:
Tudíž si myslím, že by v ukázkové hodině mělo být něco nového, co neznám, ale mohu později využít a pak jinak řečeno to, co probírám, abych se mohla zamyslet nad svými způsoby a zhodnotit si, zda není na čase je pozměnit.


Milá paní Hano,
děkuji za Vaši odpověď.
Máme tedy první bod vedoucí k dobré ukázkové hodině: Předvést něco nového, neokoukaného.

Všem je nám jasné, že paní učitelka, která předvede ukázkovou hodinu, "nese kůži na trh" se všemi klady i zápory. Mohli bychom je tady uvést?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: ned 14. úno 2010 13:42:57 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 16:16:00
Příspěvky: 721
Já bych chtěla vidět hodinu ze skutečného školního života - jak si ten který vyučující poradí s problémovými žáky, s tím, že si půl třídy nedonese pomůcky,...

_________________
Petra


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: čtv 04. bře 2010 19:58:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Petra Boháčková píše:
Já bych chtěla vidět hodinu ze skutečného školního života - jak si ten který vyučující poradí s problémovými žáky, s tím, že si půl třídy nedonese pomůcky,...


Nejsem si jistá, že by se tato situace dala naplánovat. Přeci jenom předpokládám, že ukázková hodina je akcí plánovanou a paní učitelka si vše pečlivě připraví.
Tuto otázku by ale mohla paní učitelka zodpovědět v závěrečném rozboru... Mimochodem - to by bylo další slovo do pranice: Měl by po ukázkové hodině vždy proběhnout rozbor? Jaké máte zkušenosti?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: pát 16. črc 2010 10:24:40 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
V závěru svých ukázkových hodin jsem vždy provedla rozbor. Sestával v podstatě z těchto bodů:
  • Vzala jsem si k ruce přípravu a krok po kroku jsem vysvětlila cíl jednotlivých aktivit, okomentovala průběh popř. vysvětlila jak měla podle mých představ vypadat a proč to tak nedopadlo;
  • pokud se během ukázkové hodiny objevil nějaký nečekaný problém, okomentovala jsem ho;
  • dala jsem prostor ostatním, aby se zeptali na cokoli.
Vždy jsem si jako první vzala slovo, abych se mohla vyjádřit k průběhu ukázkové hodiny, popř. dovysvětlit. Možná to není úplně správné, ale někdy bylo třeba něco obhájit a ujasnit dřív, než by nastaly nějaké dohady.
Z toho důvodu také provádím po ukázkové hodině rozbor - nejasnosti je třeba vysvětlit hned, není prostor na dohady a pokoutné ujasňování si pohnutek učitele kdesi na chodbách.

Máte někdo jinou stavbu rozboru ukázkových hodin? Co vás vede k podobným rozborům?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: pát 16. črc 2010 13:11:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ahoj, také jsem si přečetl zápis z hospitace. Hodina byla asi nabita různými aktivitami. Ale postrádal jsme tam nějakou reflexi jak reagovaly děti. Jestli se účastníkům aktivity líbily, či byly pro ně nové, je podle mne druhotné. Rozhodující je jak jsou efektivní a to bychom měli vidět na dětech - jak reagují, v jaké jsou pohodě atd.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: pát 16. črc 2010 18:48:43 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Účastnila jsem se během jara pokusného pozorování docentů z PedF z Hradce Králové. Šlo právě o pozorování převládající akce žáků ve třídě. Vyhodnocení budu mít asi na podzim, jsem zvědavá.

Chcete tím říct, jestli paní učitelka splnila cíle, které si zadala? A zadala si vůbec nějaké?
Souhlasím, to je nejdůležitější pohled.

Zadáváte si cíl ukázkové hodiny jinak než je pro vás obvyklé v "běžných" hodinách?

Nejčastěji se na ukázkových hodinách zaměřujeme na procvičování - prostě ukázat CO DĚTI UMÍ. Byl jste někdo tak odvážný a jako ukázkovou hodinu si zvolil např. výuku nového učiva?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: pát 13. srp 2010 20:17:19 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Ano, když se dělala setkání dějepisců, tak to muselo být vždy nové učivo. Bylo to pro daného učitele vždy velmi stresující, ale v rámcidějepisců jsme se všichni střídali, takže to bylo rovnocenné. Ale na druhé straně diskuse po hodině byla vždy velmi inspirující a ohleduplná, protože jsme na tom byli všichni stejně. Moc jsem se na tom naučil.

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Ukázkové hodiny
PříspěvekNapsal: sob 14. srp 2010 9:12:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Mgr. Jan Zouhar píše:
Ano, když se dělala setkání dějepisců, tak to muselo být vždy nové učivo. Bylo to pro daného učitele vždy velmi stresující, ale v rámcidějepisců jsme se všichni střídali, takže to bylo rovnocenné. Ale na druhé straně diskuse po hodině byla vždy velmi inspirující a ohleduplná, protože jsme na tom byli všichni stejně. Moc jsem se na tom naučil.


Mám naprosto stejný názor - ukázková hodina by měla být inspirací a přínosem pro všechny zúčastněné (včetně hospitovaného učitele).
Bohužel jsem se setkala i s tím, že:
  • učitelé odešli hned po ukončení hodiny, takže nemohla proběhnout žádná zpětná vazba (důležitá především pro mne);
  • některé kolegyně byly na ukázkové hodině povinně, což je vedlo k pohledu "Tak se předveď!".
Nic příjemného.

Organizujete ukázkové hodiny v rámci vyučování nebo až odpoledne? Proč?

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron