Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Ukázkové hodiny
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=161&t=3479
Stránka 1 z 3

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 13. úno 2010 10:18:37 ]
Předmět příspěvku:  Ukázkové hodiny

Dobrý den,
se zájmem jsem si přečetla zápis z ukázkové hodiny.

Chápu paní učitelku, která ukázkovou hodinu vedla - chtěla ukázat co nejvíc činností, aby co nejlépe představila zvolený směr.
Po přečtení jsem si položila otázku: Co chce učitel, který přijde na jakoukoli ukázkovou hodinu, vlastně vidět?

Zajímaly by mne vaše názory.

Autor:  Mgr. Hana Zahrádková [ ned 14. úno 2010 1:04:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

V rámci 2dny s didaktikou matematiky jsem byla na ukázkové hodině v sedmé třídě zš. Paní učitelka probírala středovou souměrnost pomocí čtverečkovaného papíru. Hodina podle mě naplnila mé očekávání, protože na úvod děti pomocí příkladů tahaných z čepice rozdělila do dvojic. Tuto metodu jsem neznala a už jsem jí několikrát vyzkoušela. Takže první nový nápad. A pak probrala danou látku, co slibovala. Zase to dělala jinak, než bych to dělala já, takže to bylo inspirativní. Tudíž si myslím, že by v ukázkové hodině mělo být něco nového, co neznám, ale mohu později využít a pak jinak řečeno to, co probírám, abych se mohla zamyslet nad svými způsoby a zhodnotit si, zda není na čase je pozměnit. Doufám, že jsem to napsala srozumitelně. :roll: ;)

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 14. úno 2010 9:43:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Mgr. Hana Dědková píše:
Tudíž si myslím, že by v ukázkové hodině mělo být něco nového, co neznám, ale mohu později využít a pak jinak řečeno to, co probírám, abych se mohla zamyslet nad svými způsoby a zhodnotit si, zda není na čase je pozměnit.


Milá paní Hano,
děkuji za Vaši odpověď.
Máme tedy první bod vedoucí k dobré ukázkové hodině: Předvést něco nového, neokoukaného.

Všem je nám jasné, že paní učitelka, která předvede ukázkovou hodinu, "nese kůži na trh" se všemi klady i zápory. Mohli bychom je tady uvést?

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ ned 14. úno 2010 13:42:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Já bych chtěla vidět hodinu ze skutečného školního života - jak si ten který vyučující poradí s problémovými žáky, s tím, že si půl třídy nedonese pomůcky,...

Autor:  Pavlína Hublová [ čtv 04. bře 2010 19:58:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Mgr. Petra Boháčková píše:
Já bych chtěla vidět hodinu ze skutečného školního života - jak si ten který vyučující poradí s problémovými žáky, s tím, že si půl třídy nedonese pomůcky,...


Nejsem si jistá, že by se tato situace dala naplánovat. Přeci jenom předpokládám, že ukázková hodina je akcí plánovanou a paní učitelka si vše pečlivě připraví.
Tuto otázku by ale mohla paní učitelka zodpovědět v závěrečném rozboru... Mimochodem - to by bylo další slovo do pranice: Měl by po ukázkové hodině vždy proběhnout rozbor? Jaké máte zkušenosti?

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 16. črc 2010 10:24:40 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

V závěru svých ukázkových hodin jsem vždy provedla rozbor. Sestával v podstatě z těchto bodů:
  • Vzala jsem si k ruce přípravu a krok po kroku jsem vysvětlila cíl jednotlivých aktivit, okomentovala průběh popř. vysvětlila jak měla podle mých představ vypadat a proč to tak nedopadlo;
  • pokud se během ukázkové hodiny objevil nějaký nečekaný problém, okomentovala jsem ho;
  • dala jsem prostor ostatním, aby se zeptali na cokoli.
Vždy jsem si jako první vzala slovo, abych se mohla vyjádřit k průběhu ukázkové hodiny, popř. dovysvětlit. Možná to není úplně správné, ale někdy bylo třeba něco obhájit a ujasnit dřív, než by nastaly nějaké dohady.
Z toho důvodu také provádím po ukázkové hodině rozbor - nejasnosti je třeba vysvětlit hned, není prostor na dohady a pokoutné ujasňování si pohnutek učitele kdesi na chodbách.

Máte někdo jinou stavbu rozboru ukázkových hodin? Co vás vede k podobným rozborům?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 16. črc 2010 13:11:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Ahoj, také jsem si přečetl zápis z hospitace. Hodina byla asi nabita různými aktivitami. Ale postrádal jsme tam nějakou reflexi jak reagovaly děti. Jestli se účastníkům aktivity líbily, či byly pro ně nové, je podle mne druhotné. Rozhodující je jak jsou efektivní a to bychom měli vidět na dětech - jak reagují, v jaké jsou pohodě atd.

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 16. črc 2010 18:48:43 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Účastnila jsem se během jara pokusného pozorování docentů z PedF z Hradce Králové. Šlo právě o pozorování převládající akce žáků ve třídě. Vyhodnocení budu mít asi na podzim, jsem zvědavá.

Chcete tím říct, jestli paní učitelka splnila cíle, které si zadala? A zadala si vůbec nějaké?
Souhlasím, to je nejdůležitější pohled.

Zadáváte si cíl ukázkové hodiny jinak než je pro vás obvyklé v "běžných" hodinách?

Nejčastěji se na ukázkových hodinách zaměřujeme na procvičování - prostě ukázat CO DĚTI UMÍ. Byl jste někdo tak odvážný a jako ukázkovou hodinu si zvolil např. výuku nového učiva?

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ pát 13. srp 2010 20:17:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Ano, když se dělala setkání dějepisců, tak to muselo být vždy nové učivo. Bylo to pro daného učitele vždy velmi stresující, ale v rámcidějepisců jsme se všichni střídali, takže to bylo rovnocenné. Ale na druhé straně diskuse po hodině byla vždy velmi inspirující a ohleduplná, protože jsme na tom byli všichni stejně. Moc jsem se na tom naučil.

Autor:  Pavlína Hublová [ sob 14. srp 2010 9:12:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Ukázkové hodiny

Mgr. Jan Zouhar píše:
Ano, když se dělala setkání dějepisců, tak to muselo být vždy nové učivo. Bylo to pro daného učitele vždy velmi stresující, ale v rámcidějepisců jsme se všichni střídali, takže to bylo rovnocenné. Ale na druhé straně diskuse po hodině byla vždy velmi inspirující a ohleduplná, protože jsme na tom byli všichni stejně. Moc jsem se na tom naučil.


Mám naprosto stejný názor - ukázková hodina by měla být inspirací a přínosem pro všechny zúčastněné (včetně hospitovaného učitele).
Bohužel jsem se setkala i s tím, že:
  • učitelé odešli hned po ukončení hodiny, takže nemohla proběhnout žádná zpětná vazba (důležitá především pro mne);
  • některé kolegyně byly na ukázkové hodině povinně, což je vedlo k pohledu "Tak se předveď!".
Nic příjemného.

Organizujete ukázkové hodiny v rámci vyučování nebo až odpoledne? Proč?

Stránka 1 z 3 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/