Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Alternativní a augmentativní komunikace
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=165&t=483
Stránka 1 z 4

Autor:  Mgr. Irena Savková [ pon 08. čer 2009 12:25:45 ]
Předmět příspěvku:  Alternativní a augmentativní komunikace

Milé kolegyně a kolegové,
ne všichni děti jsou schopny přijímat informace pouze verbální komunikací.Jakou formu AAK používáte na Vaší speciální škole? S kterou jste spokojeni? Která je pro Vás zajímavá, kterou byste chtěli používat a proč?
Podělte se o své zkušenosti, postřehy a názory! :)
Děkuji.
Irena

Autor:  Michaela Gondeková [ stř 10. čer 2009 17:49:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Hezký den přeji všem,
pracuji v mateřské škole speciální, do které jsou přijímány i děti s autismem. V současné době zrovna ve třídě já žádného nemám, ale osvědčila se nám komunikace :arrow: zpočátku pomocí konkrétních předmětů - hraček, posléze podle vlastních fotografií dítěte v dané činnosti a následně přechod na černobílé piktogramy.
Máte také někdo zkušenosti s piktogramy :?:
Těším se na příspěvky

Autor:  Lenka Říhová [ stř 10. čer 2009 21:16:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

dobré téma, Irčo,
máme ve škole dost dětí s vážněji narušenou komunikační schopností a je to i moje specializace jako logopeda a surdopeda. Zabývám se nastavením AAK u nových dětí a výukou čtení (spíš u dětí s lehkou a střední MR). Využíváme znakovou řeč (spíš prvky), znak do řeči, komunikační knížky, různé PC programy, piktogramy,fotky...v podstatě každý způsob by byl na samostatnou diskuzi. Pokud bude mít někdo zájem o nějakou konkrétní formu, ráda se rozepíšu...

Autor:  Mgr. Irena Savková [ pon 15. čer 2009 18:29:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Děkuji za odpověď,
zatím jsme zde na tomto téma pouze my dvě. Rozhodně si také myslím, že každá forma komunikace by stála za samostatné téma, snad se ještě někdo přidá, pak by to rozhodně stálo za to. My máme zkušenosti spíše z dětmi se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentál.ret. s kombinací tělesnou a smysl.vadou, autistickými rysy. Na celé škole jsou samozřejmostí piktogramy a fotografie, ve dvou třídách k tomu Makaton. V jedné třídě se používají piktogramy, makaton a VOKS. Zvládají vše na jedničku. Děti i pedagogy komunikace baví. Občas se přistihneme, že makatujeme mezi sebou. :D Do nonverbální komunikace se snažíme zapojovat i rodiče a správní zaměstnance. Docela se daří. Jak u vás zvládají komunikaci pedagogové? Mají o ni zájem?
Irka

Autor:  Mgr. Klára Soldánová [ úte 16. čer 2009 12:09:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Krásný den!

Profesně mě problematika AAK také zajímá. Ráda bych se zajímala o příspěvek paní Ireny - moc by mě zajímalo využití Makatonu u dětí s mentálním postižením. Jak jej děti přijaly, jak bylo obtížné je tento komunikační systém naučit? Užívají jej v běžné komunikaci i doma, nebo jen ve škole?

A všeobecně "do placu" - Jak přijímají AAK rodiče? Máte problémy je přesvědčit, že dítěti pomohou?


Těším se na vaše odpovědi :)

Klára

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 07. črc 2009 10:12:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Dobrý den,
jsem ráda, že téma uvítalo více návštěvníků. Makatonu jsou proškoleni všichni pedagogičtí pracovníci. Užívají ho při komunikaci s dětmi. Mluvenou řeč doplňují znaky pro lepší porozumění. Makaton vychází ze znakového jazyka, ale je zjednodušený, zvládají ho skoro všechny děti bez rozdílu postižení motoriky. je jednoduchý na porozumění, takže se chytá poměrně rychle. zavádí se nejprve pár znaků, např. 2 a po pochopení a zvládnutí se postupně přidávají další. Vzhledem tomu, že se v průhěhu dne používají často je učení docela rychlé. Pro rodiče máme video, kde jsou základní znaky. jedna mluví, druhá ukazuje. To se moc neuchytilo. Dobrou zkušenost máme s konzultacemi s rodiči. Učitel informuje rodinu o tom, co se učíme, těch pár znaků, pokud mají zájem zvládnou také a postupně jako jejich dítě se učí také další znaky. Nedokážu posoudit kolik rodin makaton doma používá. Rozhodně je to u neslyšících, to jsou 2. Dítě nekomunikující verbálně používá Makaton i doma, rodiče mu rozumí. Jen mu odpovídají verbálně.
Sand jsem aspoň částečně zodpověděla. Samozřejmě zodpovím jakýkoli další.
zatím přeji příjemný den
Irka

Autor:  Lenka Urbanová [ úte 07. črc 2009 10:21:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Prosím, pro různé formy AKK si založte nová témata, bude to tak jistě přehlednější. Ju?
Lenka

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 07. črc 2009 10:23:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Klára Soldánová píše:
Krásný den!
Profesně mě problematika AAK také zajímá. Ráda bych se zajímala o příspěvek paní Ireny - moc by mě zajímalo využití Makatonu u dětí s mentálním postižením. Jak jej děti přijaly, jak bylo obtížné je tento komunikační systém naučit? Užívají jej v běžné komunikaci i doma, nebo jen ve škole?
A všeobecně "do placu" - Jak přijímají AAK rodiče? Máte problémy je přesvědčit, že dítěti pomohou?
Těším se na vaše odpovědi :)
Klára

Nezodpověděla, omlouvám se, opět já. Děti je přijímají velmi dobře. Je to způsob komunikace snadný a srozumitelný. Umožňuje jim ukázat co chtějí a kdy chtějí, odstraňuje tím komunikační bariéru a to se samozřejmě dětem líbí. Když se jim podaří gestem dosáhnout toho, čeho chtějí, tak si znak velmi rychle zapamatují. U většiny mentálně postiženích je to jediná forma jejich komunikace. I kvadruparetici používají znaky. Samozřejmě, že nejsou schopny motoricky většinu znaků dobře zvládnout, ale to vůbec není podstatné, podstatu pochopíme.
Používa jí ho i doma. Samozřejmě také závisí na spolupráci rodičů. Rodiče nepřesvědčujeme. Nejprve ve škole s dítětem pracujeme, naučíme pár základních znaků a pak při osobní schůzce ukážeme rodičům, jak to jejich dítě krásně zvládá, jak si dokáže samo říct-ukázat, že chce na WC, jíst nebo pít, pozdravit. Rodiče bývají překvapeni, co jejich dítě zvládne. Takže dítě může "makatovat" i doma, rodina ví, co chce říct.
Znak je natoli jednoduchý, že i studenti při odborných praxích se základní znaky naučí.
Příjemný den
Irka

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 07. črc 2009 10:35:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Bc. Michaela Gondeková píše:
Hezký den přeji všem,
pracuji v mateřské škole speciální, do které jsou přijímány i děti s autismem. V současné době zrovna ve třídě já žádného nemám, ale osvědčila se nám komunikace :arrow: zpočátku pomocí konkrétních předmětů - hraček, posléze podle vlastních fotografií dítěte v dané činnosti a následně přechod na černobílé piktogramy.
Máte také někdo zkušenosti s piktogramy :?:
Těším se na příspěvky

Dobrý den Míšo,
my užíváme piktogramy pro všechny děti s postižením nezávisle na tom, zda se vyskytuje autismus nebo ne. Více v nově založené tématu AAK-piktogramy.
Irka

Autor:  Mgr. Klára Soldánová [ pon 31. srp 2009 15:18:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Krásný den!
Ireno - mnohokrát děkuji za vyčerpávající odpověď ;)

Klára

Stránka 1 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/