Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Alternativní a augmentativní komunikace
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=165&t=483
Stránka 2 z 4

Autor:  Mgr. Irena Savková [ stř 09. zář 2009 20:31:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Není zač,
ráda se podělím o zkušenosti.
Irena

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ pon 12. říj 2009 13:01:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Dobrý den všichni kolegové,
Mám ve třídě jednoho hošíka, který má těžkou MR k tomu těžkou poruchu komunikace a prvky autismu. Takže docela máme problém s ním navázat jakýkoliv kontakt. Domluvíme se s ním normálně verbálně tak, že on nám rozumí, ale sám již neřekne že se chce napít apod. tak on není těl.postižený, takže se zvedne a jde se napít sám.....:-) ale jak u něj rozvinout komunikaci? dělá nám problém i čtení samozřejmě....ted děláme metodu Macquarie a je suprovní, obrázky nám perfektně zvládá. Ale ta komunikace z jeho strany žádná. On jak nenaváže oční kontakt, uhýbá pohledem, tak mu ani znak ani nic neukážu a on to nenapodobí. prostě to neudělá. Napadá vás něco?
a ještě takový jeden mimo dotaz k tomuto hošíkovi.....kam byste jej zařadili? do programu PŠ nebo rehabil.vzděl.progr.?
děkuji za vaše odpovědi.
Pavlína H.

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 13. říj 2009 12:52:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Milá Pavlíno,
žáci se zařazují na základě vyšetření SPC. Na konci zprávy je napsáno doporučení, kde dítě zařadit a podle jakého programu jej vzdělávat, to je směrodatné. Také ve zprávě uvádějí zda je zapotřebí asistent pedagoga, tzn. zda doporučuji z důvodu postižení přítomnost 3.osoby ve třídě.
Takže my na základě doporučení dítě zařadíme. Žádost o kontrolní vyšetření podává škola nebo rodič. Jako škola jsme žádali u jednoho dítěte po roce, protože jsme usoudili, ža by dítěti vyhovovalo vzdělávání dle jiného programu.
Irka

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ úte 13. říj 2009 16:38:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Dobrý den, moc děkuji za odpověd.
já tu otázku právě položila, protože po 3 letech, jak nám hošík postoupil do středního stupně tak absolutně nestací na osnovy ani IVP by nestačilo. Muselo by se udělat IVP ve všech předmětech i jako je Tv apod. Ale hlavně by se IVPečkem musely totálně změnit osnovy (kdy na stř.stupni má počítat do 100 a on nepozná ani číslo 1 - co s tím pak? )Asistentku má, ta s ním pracuje. Bohužel se jeho stav horší. Je čím dál víc slabší a to co uměl před prázdninami, tak už ted neumí a nemůžeme se s ním vrátit ani na jeho dosavadní úroven. Takže jsme usoudili všichni i rodiče, že by bylo lepší přeřazení. bohužel se nemůžeme domluvit s SPC, které po vyšetření napsalo absolutně zmatenou zprávu, ve které není vůbec o rehabil.programu ani čárka, jako důvod vyšetření je uvedeno IVP, o čož jsme vůbec nežádali, jako podklady pro vyšetření uvedli lékařskou zprávu z kardiologického oddělení z roku 2006 - nevím v čem jim to jako napovědělo, že by přeřazení žáka poškodilo (jak do telefonu řekla p.ředitelce), v závěru je, že je to žák s těžkou poruchou komunikace s prvky autismu, nic víc...takže závěr žádný že nedoporučuje - pouze ústní telefonický - ale ani co doporučuje, a v IVP má hned na prvním místě napsáno smyslová výchova - přitom žák na středním stupni ji nemá. v SPC hošíka paní viděla po roce, nechtěla ani mé vyjádření, když já s ním pracuji denně, nechtěla vidět ani jeho školní práci, nic. zvláštní, že nepotřebovala ani vyjádření psychologa, prostě nic k tomu, aby řekla že na to nemá nárok a že by ho to poškodilo.
Jsme neštastní, hlavně rodiče, i logoped doporučil přesun, ale potřebujeme papír a ten SPC vydalo ve výše popsaném zmateném vyjádření. takže ted maminka půjde k psychologovi, maminku jsem vyzbrojila dg a škoní prací, aby to dala každému, s kým se setká.
Takže zkušenost s SPC zatím teda opravdu nefungující. Co s tím? poradíte nám?

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 13. říj 2009 17:50:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Je jasně dáno, na základě čeho se dítě zařazuje, kdo kdy může žádat, také co má závěrečná zpráva obsahovat. To vedení prostě vyžaduje, je to dáno vyhláškou. Dítě samozřejmě může být zařazeno do stř.stupně, ale pokud jej nezvlává, vzdělává se dle IVP, tzn. že zde není směrodatný obsah stupně, co se má naučit, počty, čtení apod., ale obsah IVP. Ve škole máme také žáky, kteří jsou např. ve VS, ale obsah nejsou schopny z důvodu handicapu zvládnout a proto mají svůj IVP, okruhy a cíle co by měli zvládnout, na co se zaměřit. IVP má být zpracováno tak, aby podpořil rozvoj dítěte, aby dítě jednotlivé úkoly zvládlo, samozřejmě s přihlédnutím k jeho postižení. IVP udává kroky jak jednotlivé složky rozvíjet. Na sestavování IVP se podílí jak pedagogičtí pracovníci, kteří s dítětem pracují, tak i rodiče. Spolupracuje i SPC. Tak to má být. A tak to je, aspoň u nás. Nedokážu si představit nesoulad, neochotu. Stávající problém je obtížný, optimální řešení musíte najít společně:vedení školy, učitelé dítěte, rodiče, SPC. Opět se budu opakovat vzájemná spolupráce a komunikace je jediná na řešení obtíží.
Irka

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 13. říj 2009 17:54:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Požádejte znovu SPC o srozumitelné závěrečné vyjádření vycházející na základě kompletního vyšetření SPC: psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pracovníka.
Irka

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ úte 13. říj 2009 18:07:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

takže i když v osnovách pro stř.stupen není smyslová výchova....a podle SPC mám do IVP ji zařadit, tak kam ji ale v rozvrhu mám dát? jako další předmět? to přece nejde?
Já SPC nerozumím. Nejdřív totiž paní z SPC mamince řekla po vyšetření, že ano, že to pro něj bude nejlepší, že stím souhlasí. ale potom to s někým zkonzultovala a volala pak řed.,že s tím rozhodně nesouhlasí, že by ho to poškodilo. Sice nevím v čem poškodilo, když nečte protože má těžkou poruchu komunikace, takže oční kontakt žádný, mluvení žádné, děláme ted Macquarie metodu a zatím se nám daří :-) Počty s těmi jsme na nule, nepozná ani 1, Tv, Hv všude problémy. potřeboval by Sv ale co s tím? nepotřebuje počty a psaní? o tom radši nebudu ani mluvit, sám neudělá zhola nic, všechno spíš ZA NĚJ dělá asistentka. v rehabil.progr.je také čtení a počty i psaní se tam zařadí....nejsme omezení osnovami a ročníky....je to volnější a hlavně se to přizpůsobí indiv.stavu žáka. Jeho postižení se zhoršuje, v 5letech ani nebyl na úrovni 2letého dítěte, ted je mu 10 a není ani na úrovni 4 letého dítěte, s mluvením je mé 2 leté dítě na tom lépe nežli on, což je samozřejmé, ale opravdu rozhodující pro rehabil.program.
Vidím to jednoznačně..ale pokud mi někdo dá jasné vysvětlení proč nepřeřadit, beru to a budu se snažit mu dát co nejvíc. Ale to co vyplodilo SPC, no řekněte sama.....
SPC nechtělo ani slyšet můj názor, přitom rozhoduje o mě, o mé práci a hlavně o dítěti. No nevím. Do ted spolupráce super, ted paní jaksi rozhodla, ani roidče neinformovala o změně názoru, nic. tak jsme z toho rozčarovaní.

Autor:  Mgr. Irena Savková [ úte 13. říj 2009 18:26:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Požádejte SPC o to vyšetření, přece tam nepracuje pouze jedna pedagožka. Závěr pro zařazení dítěte je směrodatné.
Irka

Autor:  Mgr. Pavlína Hábová [ úte 13. říj 2009 19:06:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Dobře, když tedy maminka chodí k jedné paní od samého začátku, tak všichni ji pošlou za ní, že ta zná tohle dítě nejlépe. Můžeme tedy požádat, aby dítě vyšetřil někdo jiný? máme si najít jiného spec.ped., který může dítě vyšetřit? My jsme kontaktovali SPC Hradec Králové, tam víme, že jsou bezvadní, ale abychom mohli poslat maminku s dítetem tam, tak by museli požádat o přeřazení do jiného SPC a tím si poštvem SPC Náchod proti sobě, mám u sebe ve třídě ještě další děti spadající všechny pod SPC Náchod a to zase nechceme..prostě konkurenční boj je všude. SPC HK nám poradilo, at si maminka zajde na vyšetření k praktické lékařce a k psychologovi a pokud jeden z nich nebo oba napíší doporučení na přeřazení, tak je v pravomoci ředitele při rozhodování o přeřazení k jakému vyšetření a vyjádření se přikloní, co bude řed.považovat za důležitější. Moc se mi teda nechce SPC obcházet...mají přijet na IVP k těm dalším dětem...nedovedu si představit s nimi komunikaci. I když popravdě řečeno na onu paní čekám, ráda bych si s ní promluvila, bohužel ona se mnou nemá vůbec potřebu komunikovat. Do výuky se nebyla ani jednou podívat, ale rozhodovat takovýmto způsobem bude...:-( Nicméně setkat se musíme.
takže ted je stav takový, že maminka jde na začátku listopadu k psychologovi, u praktického lék.byla, ten řekl že to je spíš na psychologa. takže musíme počkat, zatím jsme mu snížili hodinovou dotaci.
ještě se zeptám na jedno....jsou vůbec nějaké hranice,do jaké míry IVP může ještě zasahovat do osnov PŠ a kdy žáka přeřadit že to nezvládá? protože mi to všechno vyznívá tak, že by klidně mohl s nadsázkou chodit na základku a mít IVP, které mu to přesně podle jeho postižení upraví a vlastně vždycky projde. Kde jsou ty hranice? Já mám za to, že IVP může UPRAVIT OSNOVy NE MĚNIT. a pokud jsou změny již tak markantní, tak je přeřazen do programu který zvládne. tak to přece je i u ZŠP , kdy když to nezvládají, tak se přeřadí do ZŠS. a u nás bych to viděla taky tak, když to nezvládají tak do rehabil.rpogr. Samozřejmě že u nás na spec.je to ovlivněno více faktorama, ale i tak...:-( to by jsme pak nemuseli ani existovat přece?

Autor:  Mgr. Irena Savková [ čtv 15. říj 2009 9:49:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Alternativní a augmentativní komunikace

Samozřejmě tyto děti mohou být integrováni do běžných škol, ale to už jiné téma, s AAK nesouvisí. Tuto problematiku najdete v sekci Základního vzdělávání.
Přeji příjemný den
Irena

Stránka 2 z 4 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/