Petr Dvořák píše:
1. Víme, že jsou na školách výborní učitelé, skvělí didaktici, ale setkáváme se s tím, že se velká řada z nich potýká s problémem "zvládnout" nové informační technologie a s nimi spojené vzdělávací postupy, a to nemyslím je jen znát, ale i skutečně správně používat. Jděte se podívat na nějakou školu, zjistíte, že tam třeba bude výborný učitel češtiny a občanské výchovy, který ale má téměř problém počítač s interaktivní tabulí zapnout. Co takovému učiteli poradíte?
Pošlete mu odkazy na skvělou teorii budoucnosti? Vždyť je možná ani neotevře.
Dáte mu odkaz na vzdělávací online obsah pokrývající potřebný rozsah látky?
Vzdělávací pedagogické školy by měly připravovat učitele pracovat s novými technologiemi, pošlete jej na nějaký předmět zabývající se správným využitím interaktivní tabule v hodinách ČJ a OV? Je nějaký takový?
2. Posíláte takového učitele do pekel, že začal používat i-učebnici, protože to prostě pro něj byl dost možná jediný schůdný schod na cestě k využití IT v jeho praxi? A víte, jakou z toho on má radost a jak díky tomuto nástroji jsme ho přivedli na další stupínek, kde se začíná zajímat i o další "věci"?
Oba sledujeme podobné cíle, já tvrdím, že i-učebnice stojí na cestě, nikoliv v cestě a že ta cesta (včetně mnoha jiných cest) je správná.
Milý Petře,
dovolila jsem si trochu rozsekat váš příspěvek, abych mohla reagovat.
ad 1. Je to smutné, ale máte pravdu. Setkávám se s učiteli na seminářích a stále si musím opakovat slova, která jsem dostala do vínku od mého "zaměstnavatele": Hlavně nemachruj! Jde o to, že to, co se mi zdá normální a jednoduché, je pro některé učitele velkým problémem.
Bohužel jsem došla k názoru, že neexistuje školení, které by naučilo - lze jen ukázat možnosti a směr, a pak už je to na chuti a zájmu každého jednotlivce.
ad 2. ...proto jsem prvotní otázku položila tak, jak jsem ji položila.
